Cz. I. Czas jako kultura: Ile mamy rodzajów czasu?, Różne strumienie, Czas monochronnczny i polichromiczny, Przekaz wysokokontekstowy i niskokontekstowy, Zegar kultur: czas neurów, tiwów i qiuche, Wschód i zachód, Francuzi, Niemcy i Amerykanie, Doświadczanie czasu, Taniec życiu, Dopasowanie, Bóg siedzi w szczegółach
1. Płynność sygnifikacji - kultura jako walka o znaczenia, 2. Globalizacja niejedno ma imię - teorie globalizacji kultury a dyskurs zachodniej nowoczesności, 3. Płeć w telewizji, 4. Kryzys nowoczesnego dyskursu płci
Wstęp: co można zrobić z badaniami odbioru; 1. Telewizja, wiadomości i sfera publiczna; 2. Reality television, widzowie i etyka; 3. Opera mydlana i zabawa; 4. Telewizja i przestrzeń domowa; 5. Telewizja, tożsamość i globalna widownia; Zakończenie: telewizja i etyka.
1. Antropologiczna perspektywa w badaniach przemocy terrorystycznej, 2. Fenomen terroryzmu, 3. Współczesny fundamentalizm religijny - związki polityki i religii, 4. Fundamentalizm i terroryzm judaistyczny, 5. Fundamentalizm chrześcijański w Ameryce i w Europie, 6. Fundamentalizm i terroryzm islamski, 7. Globalny terroryzm islamski, 8. Ekoterroryzm i Nowe Ruchy Religijne, 9. Antropologia terroryzmu
1. Geneza modelu transmisji kultury Basila Bernsteina; 2. Kody jako media transmisji kultury; 3. Proces przyswajania orientacji kodowych w rodzinie; 4. Kody transmisji wiedzy edukacyjnej; 5. Społeczne konstruowanie dyskursów pedagogicznych.
1. Medialne uwarunkowania mind-body - pierwszy problem mediów o natirze biotechnosystemowej (wspólnej mediom i boitechnologii), 2. Poza jaskinią Platona. Umysł w świecie energii, 3. Od automobilności do (auto)wizualności, 3. W króliczej jamie, czyli "Matrix" jako film labirynt, 4. Filozoficzne inspiracje braci Wachowskich, 5. Postaci przyjaźni jako wieczne symptomy człowieczej obecności w grafice artystycznej i wideoprojekcji, 6. Technicyzacja ciała. Pytanie o człowieka, 7. Ciało i technika w cybrkulturze, 8. Gładka skóra - fotografia jako powierzchnia, 9. Bez dotyku. Telewizyjne przyjemności ciała, 10. O fizycznym doświadczaniu szumu w muzyce i wykorzystaniu szumu w sztuce nowych mediów, 11. Rebelia ciała - wywłaszczone subiectum, 12. Ciało dostarcza metoafory: o filmie Todda Haynesa Bezpieczna, 13. Korzenie cyberspołeczności. O naturze związków interpresonalnych w komunikacji zapośredniczonej komputerowo, 14. Wspólnoty w Sieci, 15. Zjawisko digitalizacji gender-switching, czyli rodzajowy dymorfizm jako źródło cierpień i telematyczna amnezja, 15. Artifical Life pomiędzy realnością a symulakrem
1. Czy komuś we współczesnej Polsce potrzebna jest kultura ludowa?; 2. Ludoznawstwo - u źródeł regionalizmu; 3. Ukraińskie wesele w parafii kornickiej konstantynowskiego powiatu siedleckiej guberni (na podstawie osobiście zebranych materiałów z nutami opracowanymi przez Mikołaja A. Jańczuka); 4. „Kto śpiewa dwa razy się modli”. Pieśni i poezja maryjna jako wyraz społecznej potrzeby; 5. Rola muzyki współczesnej w wyrażaniu i kształtowaniu tożsamości narodowej; 6. Tradycja związana z „bębnem wielkanocnym” w Janowcu nad Wisłą; 7. Wanda Księżopolska - badaczka i pasjonatka kultury ludowej.
Zaangażowanie antropologa łączy trzy postawy autobiograficzne ‒ świadectwa, wyznania, wyzwania. Osią pracy jest napięcie między konwencjonalną teorią antropologiczną a przeżyciem, zwłaszcza przeżyciem granicznym choroby, śmierci i cierpienia. Autor odrzuca utrwalony sposób pisania o tych kwestiach, sprowadzający się najczęściej do rejestracji i interpretacji „rytuałów” im towarzyszących, społecznych wyobrażeń czy obrazów medialnych. Ze szlachetną premedytacją stawia przed czytelnikiem „nagą” prawdę przeżycia, jej banalność, marginesowość, jej wstyd i efekt poniżenia. Autor wadzi się z naszą mentalnością, z naszym najgłębszym „ja”, dokonując swoją pracą znaczącej transgresji etycznej. Tym, co wyróżnia autora spośród innych, jest wariant antropologii zaangażowanej przedstawiany ostentacyjnie, ma charakter programowego manifestu, zanurzenia zaangażowania w żywiole autobiograficznym. Trzy postawy jego autobiograficznego „ja” wybrzmiewają wspólnie. Antropologiczny lógos odnajduje w postawie świadectwa argumentacyjną siłę opisu zdarzeń i stawia na „wymowę faktów”. Antropologiczny ethos lokuje się w postawie wyznania, by odpowiednio ukształtowany w swej słownej formie badawczy raport mógł stać się ‒ ujawniającą doświadczenia i przeżycia ‒ przekonującą antyfikcją. Antropologiczny pathos przybiera postawę wyzwania, a czyni to, etycznie umocowany, dla poruszenia innych antropologów jako badaczy‒ludzi.
1. Wizje teorii socjologicznej. 2. Teorie zachowania i wymiany społecznej. 3. Teoria racjonalnego wyboru. 4. Socjobiologia i psychologia edukacyjna. 5. Strukturalizm lingwistyczny. 6. Interakcjonizm symboliczny i teorie interakcji. 7. Teorie systemu i funkcjonalizm. 8. Teorie konfliktu i teorie władzy. 9. Neoinstytucjonalizm.
10. Teoria strukturalistycznego konsruktywizmu i teoria strukturacji. 11. Teorie modernizacji i systemu światowego. 12. Neomarksizm i postmarksizm. 13. Socjologia fenomenologiczna. 14. Teoria działania komunikacyjnego systemu i świata przeżywanego. 15. Hermeneutyka i teoria dyskursu. 16. Socjologia historyczna. 17. Teorie tożsamości i różnicy. 18. Feminizm.
1. Podstawowe pojęcia; 2. Znaki; 3. Kompetencje komunikacyjne; 4. Media; 5. Rodzaje komunikacje między ludźmi; 6. Modele aktów i procesu komunikacji; 7. Typologia mediów masowych; 8. Funkcje komunikowania; 9. Główne orientacje w badaniach komunikacji publicznej; 10. Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Europie i USA; 11. Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Polsce; 12. Metody i techniki badawcze; 13. Skuteczność a skutki komunikacji; 14. Wyniki badań; 15. Wymiar globalny
Życie osobiste i społeczne: Fundament ludzkiego istnienia, Środowisko, Intelekt, Zdrowie i dobrobyt, Człowiek jako zwierzę społeczne; Życie polityczne i międzynarodowe: Druga polowa obecnego stulecia, Zbrojenia i wojna, Wybór systemu politycznego, Jeden świat Życie filozoficzne i religijne: Istota rzeczy, Funkcje religii, Dobro i zło.
Część I: Metodyka pracy wychowawczej. 1. Program edukacyjny "Płeć i rodzaj - role, stereotypy, tożsamość". 2. Ewaluacja programów edukacyjnych. Część II: Ćwiczenia i zadania. 3. Role i stereotypy. 4. Socjalizacja i tożsamość. 5. Dyskryminacja i seksizm. 6. Partnerstwo i samorealizacja. 7. Stereotypy a rzeczywistość.
Zawiera: Wstęp; Nauka o zwyczajach; Różnorodność kultur; Integracja kultury; Indianie Pueblo z Nowego Meksyku; Dobu; Północno - zachodnie wybrzeże Ameryki; Istota społeczeństwa; Jednostka i wzór kultury.
1. Wprowadzanie do zarządzania w mediach; 2. Innowacyjność i zmiana jako rutynowa praktyka firm medialnych; 3. W poszukiwaniu panaceum; 4. Pracownicy mediów; 5. Podejmowanie decyzji; 6. Portfolio firm medialnych; 7. Finanse firm medialnych; 8. Marketing i komunikacja marketingowa; 9. Strategie i wizje; 10. Wyzwania przyszłości dla zarządzania w mediach.
1. Zażyłość kulturowa: pierwsze przybliżenie. 2. Nowe rozważania o geopolityce zażyłości kulturowej. 3. O definicjach i granicach. 4. Przekonujące podobieństwa. 5. Niebezpieczeństwa metafory: od wzburzonych wód do gorącej krwi. 6. Zażyłość kulturowa a znaczenie Europy. 7. Nostalgia strukturalna: czas i przysięga w górskich wsiach Krety. 8. Poetyka społeczna w teorii i praktyce. 9. Praktykowanie stereotypów. Posłowie: w kierunku wojującego stanowiska pośredniego?
Cz.I Narodowość i płeć w literaturze pięknej: Obrazy męskości i kobiecości w "Medei" Eurypidesa; Motyw Medei a tożsamość żydowska w opowiadaniu Gertrud Kolmar "Żydowska matka"; Dyskurs kobiecości jako dyskurs obcości. "Medea" Christy Wolf; Kobieta w kulturze literackiej niemieckiego baroku; Czy język niemiecki i język polski wykorzystują w równym stopniu systemowe możliwości referencji kobiet?; Czy istnieje punkt genologiczny? O gatunkach intymistycznych w twórczości pisarek serbskich na początku XX wieku; "Wenus Hotentocka" o wielu wcieleniach: Benigna, (Magda)Lena, Kaatje, Saartje, Krotoa. Konstrukcje kolorowej kobiety w prezentacjach południowoafrykańskich; "Trekkerswee" (1915) i "Martjie" (1911) - postaci kobiet burskich w okresie przeobrażeń społecznych w Afryce Południowej; "Ale dusza dziecka! Do którego należała narodu?" Gender i tożsamość narodowa w powieści Marie Eugenie delle Grazie "Dziecko Dunaju (Donaukind)"; Nacjonalistyczne konstrukcje płci. Przypadek polski; Fantazje postaci kobiecych w powieściach-fantazmatach Elizy Orzeszkowej; Incest w literaturze przełomu XIX i XX wieku; Odkryć w sobie wiedźmę - czyli droga do pełnej kobiecości. Motyw czarownicy we współczesnej prozie kobiecej; Przemiana bohatera kobiecego we współczesnej fantastyce. Cz.II Koncepcje płci oraz dowody na jej znaczenie w życiu codziennym: Mózg kobiecy - mózg męski. Diabeł tkwi w hormonach; Pojmowanie fenomenu płciowości w psychologii; Tożsamośc płciowa i czynniki ją warunkujące; Asymetria w kulturowej ewaluacji płci - podstawowe dychotomie: natura/kultura, sfera prywatna/publiczne, reprodukcja/produkcja; Doświadczanie braku pracy przez kobiety; Możliwości wpływania na dyskryminację ze względu na płeć w zatrudnieniu; Komunikacja genderowa jako komunikacja międzykulturowa; Wpływ płci osób tworzących diadę na styl komunikacyjny i poczucie komfortu z przeprowadzonej rozmowy. Cz.III Kobiety i mężczyźni w związkach i poza nimi: Więź i płciowość człowieka w obliczu dynamicznych zmian cywilizacyjnych oraz ewolucyjnych adaptacji; Uwarunkowania jakości relacji między kobietami i mężczyznami; Co rządzi naszymi oczekiwaniami wobec partnera?; czy kobiety, aby były zadowolone z małżeństwa, muszą być "szarymi myszkami", a mężczyźni "dominującymi samcami"?; Co jest istotne dla kobiet i mężczyzn w relacjach interpersonalnych? Cz.IV Stereotypy i różnice płciowe: Stereotypy płci i ich realizowanie w rolach życiowych w kontekście historycznym i kulturowym - szkic; Czy kobiety mogą pisać o fizyce?; Co zobaczą kobiety, a co dojrzą mężczyźni, kiedy patrzą na siebie?; Poczucie tożsamości płciowej młodych kobiet a funkcjonowanie ich rodziców; Być albo nie być szczupłąů Dylematy autoprezentacyjne młodych kobiet; Struktura i determinanty przeżyciowe wydolności psychicznych zasobów dopingowych u kobiet i mężczyzn (z perspektyw S. Epsteina koncepcji myślenia konstruktywnego); Płeć a uzależnienie od alkoholu; Nieśmiałość kobiet i mężczyzn a wsparcie społeczne i dobrostan psychiczny; Cz.V Identyfikacja płciowa i seksualność - przekraczanie barier płci: Mity seksualne w psychologii klinicznej; Problem wiarygodności badań populacji gejów i lesbijek; "Inaczej" mówiąc o płci. Przypadek feminizmu, genderów i querr studiem; Rola zjawiska transseksualizmu w procesie przekraczania barier płci; Dynamika transseksualizmu z perspektywy psychologii zorientowanej na proces; teatr płci, płeć w teatrze; Mit Androgyne - wzór łamania barier płci. Teoria querr wobec powieści Olgi Tokarczuk "Dom dzienny, dom nocny"; Wykorzystanie metody NLP w odkrywaniu znaczenia indywidualnych ról społecznych i zawodowych.
Cz. I.: Czas w perspektywie językowej, biologicznej i międzykulturowej: 1. Rozmowa o czasie w języku; 2. Biologiczne mechanizmy percepcji i transdukcji sygnałów czasowych (temporalnych) przez organizmy żywe; 3. Czas z pespektywy kulturowej: nie zawsze punktualność jest cnotą króla; Cz. II.: Czas w perspektywie psychologii poznawczej, różnic indywidualnych i neuropsychologii: 4. Bardzo krótka historia czasu reakcji; 5. Zegar biologiczny i światło - manipulowanie czasem biologicznym; 6. Różnice indywidualne w funkcjonowaniu ludzkiego zegara biologicznego: na przykładzie przebiegu dobowego rytmu snu i czuwania u osób o chronotypie porannym lub wieczorowym; 7. Czy mózg potrzebuje " zegara"? Mechanizmy przeżywania czasu podstawą naszej świadomości; 8. Rola mechanizmu temporalnej integracji w konstruowaniu czasu przyszłego; 9. Pamiętać, żeby pamiętać. Pamięć prospektywna z kontekstem czasowym; Cz. III.: Czas w perspektywie psychologii społecznej i osobowości: 10. Temporalne aspekty przetwarzania informacji o obiektach społecznych; 11. Czas składania prośby jako zmienna warunkująca skuteczność wpływu społecznego; 12. Twórczość i prawdopodobieństwo subiektywne osiągania celów życiowych a czas psychologiczny; Cz. IV.: Przeżywanie czasu w umyśle człowieka: ujęcia integracyjne: 13. Czy zegar mózgowy zawsze tyka w jednakowych rytmie: rola różnic indywidualnych w przeżywaniu czasu; 14. Czas w umyśle człowieka. Struktura przestrzeni temporalnej; 15. Dialogi temporalne: Ja - w trzech wymiarach czasu.