1. Wspólnoty a wspólnotowość: Wspólnoty i migracje w społeczeństwach wielokulturowych; Fundamenty aksjologiczne kreowania wspólnoty w warunkach migracji; Postrzeganie przez migrantów wspólnotowości domu rodzinnego; Wspólnota w procesach rewitalizacji dziedzictwa kulturowego. Konteksty edukacyjne; Wspólnota rodzinna w warunkach migracji zagranicznej; Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach rozłączonych; Zjawisko sieroctwa w kontekście Wspólnoty; Tożsamość europejska w kontekście Wspólnoty; Nowe tendencje edukacyjne a wspólnoty kulturowe; Gościnność wspólnot. W stronę pedagogiki azylu; Znaczenie wartości kulturowych: patchwork - tożsamość czy enklawy kulturowe - refleksje na przykładzie społeczeństwa w Niemczech; Tożsamości społeczne Polaków w dobie globalizacji i transformacji systemowej. 2. Tożsamość w warunkach migracji: Tożsamość i asymilacja emigrantów w nowej przestrzeni życiowej i rodzinnej; Rzecz o tożsamości młodzieży na Opolszczyźnie i możliwych wpływach wyjazdów za pracą poza region; Wspólnota w kulturze indywidualizmu; Wspólnotowość i indywidualna tożsamość człowieka - w poszukiwaniu przychylnej przestrzeni do życia; Zmienny charakter tożsamości w kontekście emigracji; Tożsamość Polaków na emigracji; Problemy tożsamościowe młodzieży polonijnej północnej Francji. Generowanie etosu emigranta; Kościół katolicki wobec procesów kształtowania tożsamości polonijne w Wielkiej Brytanii; Radzenie sobie z kryzysem tożsamościowym w sytuacji przesiedlenia; Od "światów równoległych" do Leitkultur - wpływ edukacji międzykulturowej na przemiany społeczności tureckiej w Niemczech. 3. Idee edukacji międzykulturowej wobec wspólnoty i problemów migracji: Klasyczne koncepcje edukacji międzykulturowej wobec działalności artystycznej imigrantów; Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej wobec edukacji dzieci i imigrantów; Młodzież akademicka wobec "swoich" i "obcych". Mechanizmy kształtowania się postaw wobec odmienności - refleksja teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje; Wspólnoty religijne a edukacja obywatelska; Sytuacja społeczno-prawna mniejszości narodowych w Polsce; Możliwości realizacji zadań edukacji międzykulturowej w pracy nauczyciela na przykładzie Ośrodka dla Cudzoziemców w Niemcach/Leonowie - doniesienia z badań; W poszukiwaniu bezpieczeństwa - uchodźcy z Czeczenii w Białymstoku; Uwrażliwianie dzieci i młodzieży na odmienność kulturową - jako istotny element programu zajęć w placówkach wsparcia dziennego; Edukacja do tolerancji na wszelką odmienność poprzez kontakt ze sztuką i różnorodnymi wzorcami kulturowymi (szczebel kształcenia - edukacja przedszkolna); Znaczenie kapitału społecznego w minimalizowaniu wykluczenia społecznego - w opinii przyszłych pedagogów; Kondycja wspólnot w Polsce po transformacji ustrojowej
Tożsamość europejska a procesy integracyjne: Wymiary integracji europejskiej a poczucie tożsamości Europejczyka; Integracja prawna jako składnik europejskiej tożsamości; Tożsamość europejska a realizacja zasady solidarności w Unii Europejskiej; Unijny przegląd za sad realizacji Wspólnej Polityki Rolnej - wnioski dla Polski. Tożsamość europejska a procesy globalizacyjne: Tożsamość europejska w warunkach globalizacji; Społeczne siły przeciwważne wobec globalizacji gospodarki oraz kultury medialnej; Stosowanie cen transferowych przez koncerny wielonarodowe w Polsce. Tożsamość w perspektywie historycznej: Wspólna Europamit czy rzeczywistość?; Pisanie historii a tożsamość Europy XX wieku. Tożsamość w perspektywie narodowej (ukraińskiej): Syn drom niedogotowanej wody. Uwagi do problematyki kształtowania się narodu ukraińskiego w XX wieku; Obraz Ja we współczesnej ukraińskiej prasie; Reformy pisma jako odzwierciedlenie procesów samoidentyfikacji. tożsamość w perspektywie religijnej: Chrześcijańska tożsamość narracyjna; Problemy identyfikacyjne ze współczesnymi kultami, sektami i nowymi ruchami religijnymi; Religijność kościelna i New Age u schyłku millenium.
Część I: Tożsamość europejska i proces integracji europejskiej w refleksji socjologicznej. 1. Źródła tożsamości europejskiej. 2. Integracja europejska w dyskursie politycznym. 3. Tożsamości narodowe i wielokulturowość w Europie. 4. Perspektywy państwa narodowego w kontekście integracji europejskiej i globalizacji. 5. Religijność w zjednoczonej Europie. Część II: Migracje i ich konsekwencje dla społeczeństw europejskich. 1. Migracje - teoria a realia dotyczące Europy. 2. Migracje masowe z peryferii do centrów. Przyczyny , skutki i strategie migracji Polaków do Europy zachodniej. 3. Kariera negatywna jako skutek migracji. Losy kobiet z Europy Wschodniej i Środkowej w zachodnich państwach dobrobytu. 4. Migracje do Francji w badaniach socjologicznych. Część III: Mniejszości etniczno-narodowe i ich ochrona. 1. Ochrona mniejszości narodowych w Europie. Zasady ochrony ich praw oraz problemy wdrażania ich w życie. 2. Mniejszości narodowe w Polsce a wyniki narodowego spisu powszechnego z 2002 roku. 3. Muzułmanie w Europie. Dystans kulturowy, szanse asymilacji i integracji. Część IV: Zmiany społeczne w starych i nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej - wybrane przykłady. 1. Zmiany społeczne w Zjednoczonych Niemczech - wybrane problemy. 2. Struktura społeczna w Wielkiej Brytanii. 3. Zmiany społeczno-gospodarcze w Hiszpanii. 4. Społeczeństwo francuskie - główne tendencje zmian. 5. Czechy i Słowacja - zmiany strukturalne w procesie transformacji i integracji z Unią Europejską. 6. Pozycja Polski w Unii: gospodarka, ludność, struktura społeczna, jakość administracji. 7. Przemiany klas i warstw społecznych w Polsce okresu transformacji na tle przemian w Europie Zachodniej. Część V: Społeczeństwa europejskie w międzynarodowych badaniach socjologicznych. 1. Rzeczywistość społeczna Europy i narzędzia jej diagnozowania - programy badawcze. 2. Stosunek do innych narodów w badaniach polskich i międzynarodowych. Część VI: Zmiany w zachowaniach i orientacjach europejczyków. 1. Zachowania konsumenckie społeczeństw europejskich i ich uwarunkowania kulturowe. 2. Kontynent dwóch prędkości? Europa wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego i konsumpcyjnego. 3. Rzecznictwo interesów organizacji konsumenckich w Unii Europejskiej. 4. Kształtowanie europejskiej przestrzeni edukacyjnej z polskiej perspektywy.
Dwutomowa antologia pod red. prof. Marka Cybulskiego przynosi uporządkowany chronologicznie zbiór ponad pięciuset tekstów polskich. Obejmuje ogół piśmiennictwa, utrwala w całości lub we fragmentach teksty od najstarszych po współczesne: od średniowiecznej bulli papieskiej do internetowego flejmu. Zawiera zabytki kanoniczne, powszechnie znane, ale także dotąd niepublikowane i trudno dostępne; teksty wybitne i nietypowe oraz niewybitne i typowe: wielką poezję i nieudolną rymowankę, artykuł sławnego uczonego i pracę domową ucznia-nieuka. Odkryjemy zabawny barokowy przepis kucharski i ponury list skazańca pisany w dniu egzekucji; sensacyjny protokół sprawy o czary i pedantyczny regulamin strzelania z muszkietu. Odnajdziemy świadectwa ekspansji i porażek naszego języka, grzęźnięcia w prymitywie i dorastania do nowoczesności; ulegania obcym wpływom i wybijania się na językową niepodległość. Książka umożliwia śledzenie ewolucji stylów funkcjonalnych, społecznych odmian języka, świadomości językowej i wiedzy o języku. Informuje o sytuacji językowej w Polsce, o polityce językowej Polaków i wobec Polaków. Pokazuje ewolucję fonetyki, gramatyki, słownictwa i ortografii. Teksty opatrzono omówieniami zjawisk, które w nich wystąpiły lub które stanowiły dla nich konteksty. Wyjaśnienia te umieszczono w komentarzach, przypisach, słownikach i w indeksie. Wybór… ma przede wszystkim pomóc studentom i pracownikom filologii polskiej w studiowaniu i nauczaniu historii języka, gramatyki historycznej, stylistyki, retoryki, leksykologii, genologii, dialektologii, ale z pewnością zainteresuje każdego, kogo fascynują sprawy Polski i Polaków.
Stereotypy; Teorie na temat uprzedzeń; Hipoteza kontaktu międzygrupowego; Tożsamość społeczna, autokategoryzacja i postawy międzygrupowe; Relacje międzykulturowe; Konflikt międzygrupowy i jego rozwiązywanie.
Stereotypy; Teorie na temat uprzedzeń; Hipoteza kontaktu międzygrupowego; Tożsamość społeczna, autokategoryzacja i postawy międzygrupowe; Relacje międzykulturowe; Konflikt międzygrupowy i jego rozwiązywanie.
Stereotypy; Teorie na temat uprzedzeń; Hipoteza kontaktu międzygrupowego; Tożsamość społeczna, autokategoryzacja i postawy międzygrupowe; Relacje międzykulturowe; Konflikt międzygrupowy i jego rozwiązywanie.
Cz. I.: Atrybuty tożsamości Zagłębiowskiej: The identity of Zagłębie Dąbrowskie - nations, structure and manifestations; Tożsamość w pespektywie teoretycznej; Zagłębiowskie media a tożsamość lokalna mieszkańców regionu - zjawiska, wyzwania, perspektywy; Kultura duchowa, społeczna i materialna mieszkańców Zagłębia Dąbrowskiego jako wyznacznik tożsamości zagłębiowskiej; Polski Narodowy Kościół Katolicki Polskokatolicki na terenie Zagłębia Dąbrowskiego - przeszłość i teraźniejszość wspólnoty; Wczesnopolskie zagłębie hutnictwa srebra i ołowiu; Cz. II.: Lokalny System Polityczny i jego otoczenie: Samorząd terytorialny jako instytucja prawno-polityczna; Systemowa i społeczna specyfika wyborów samorządowych w perspektywie rywalizacji politycznej; Zachowania wyborcze mieszkańców Zagłębia i Górnego Śląska jako wyraz różnicy obu regionów; Czy samorząd potrzebuje parytetu? Partycypacja polityczna kobiet w samorządzie zagłębiowskim ze szczególnym uwzględnieniem wyborów w 2006 roku; Społeczeństwo obywatelskie a wybory samorządowe w województwie śląskim w latach 1998-2006; Strategia rozwoju gminy- realny plan czy pobożne życzenie?; Rola organizacji pozarządowych w kreacji życia społeczeństwa obywatelskiego. Zmiany w społeczeństwie obywatelskim w mieście Czeladzi po roku 1989; Społeczne przeciwdziałanie bezrobociu- doświadczenia województwa śląskiego; Dwadzieścia lat Samorządu z perspektywy włodarzy Zagłębia: Samorządy dały sobie radę. Rozmowa z Kazimierzem Górskim, prezydentem Sosnowca; Polityka z dala od samorządu. Rozmowa ze Zbigniewem Podrazą, prezydentem Dąbrowy Górniczej; Sukcesem są ludzie. Rozmowa z Teresą Kosmalą, burmistrzem Czeladzi; Czas wykorzystanych szans. Rozmowa z Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna; Trzeba dać ludziom możliwości! Rozmowa z Łukaszem Komoniewskim, prezydentem Będzina.
Wprowadzenie; Cz.I: Podstawowe instytucje polityczne 1. Władza polityczna, system polityczny. 2. Państwo współczesne. 3. Formy, funkcje i zadania państwa. 4. Prawo na tle innych norm społecznych, funkcje prawa. 5. Prawo a państwo, prawo a zmiana polityczna. Cz.II: Strona świadomościowa polityki. 6. Struktura świadomości. 7. Świadomość polityczna i kultura polityczna. Cz.III: Elementy filozofii polityki. 8. Wolność i równość (społeczna). 9. Sprawiedliwość polityczna.
Cz.I Podstawowe kategorie nauki o polityce oraz teorii polityki: 1. Wprowadzenie: polityka, nauki o polityce, teoria polityki - wraz z podstawami metodologicznymi, 2. Przedmiot nauki o polityce. Cz.II system społeczny, władza polityczna, państwo: 3. Władza polityczna i przywództwo polityczne, 4. Systemy społeczne, 5. Współczesne państwo demokratyczne. Cz.III Czynniki obiektywne i subiektywne określające politykę: 6. Czynniki wyznaczające politykę, 7. Struktura świadomości, 8. Świadomość polityczna i kultura polityczna. Cz.IV Aksjologiczny kontekst polityki: 9. Wolność i różność (społeczna), 10. Sprawiedliwość polityczna
W numerze [Contents]: Wstęp [Introduction], s. 7–8; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej [The development and types of social knowledge], s. 9–18; Jarosław Górniak: Badanie społeczeństwa z perspektywy podmiotu działającego [Analysis of society from the point of view of an acting subject], s. 19–32; Stanisław Mazur: Poznanie, wiedza i działanie społeczne w paradygmacie wielości [Cognition, knowledge and social action in the multiplicity paradigm], s. 33–42; Jan Hartman: Co po socjologii? [What will replace sociology? ], s. 43–52; Anna Giza: Społeczeństwo jako problem koordynacji: rola wiedzy w stanowieniu bytu społecznego [Society as a coordination problem: The role of knowledge in establishing social entities], s. 53–70; Bob Jessop: Social imaginaries, structuration, learning, and ‘collibration’: Their role and limitations in governing complexity, s. 71–84; Robert Delorme: Głęboka Kompleksowość a ujęcie krytyczności w wyjaśnianiu kompleksowości przez Morina i Le Moigne’a [Deep Complexity and the problem of criticality in Morin’s and Le Moigne’s accouts of complexity], s. 85–108; John L. Campbell, Owe K. Pedersen: Reżimy wiedzy: jak Stany Zjednoczone i Dania interpretowały kryzys stagflacji [Knowledge regimes: How America and Denmark made sense of the stagflation crisis], s. 109–124; Barbara Worek: Kiedy poznający podmiot jest działającą kobietą: przypadek badań feministycznych [When the cognitive subject is an active woman: The case of feminist studies], s. 125–136; Robert Chrabąszcz: Lingwistyka a współczesne paradygmaty nauki [Linguistics vs. the contemporary research paradigms], s. 137–146; Bartosz Józefowski: Evidence-based policy – nowa koncepcja dotykająca starych problemów [Evidence-based policy: A new approach to old problems], s. 147–152; Magdalena Jelonek: Niezamierzone efekty działań ludzkich, czyli o tym, czy może się udać reforma systemu szkolnictwa wyższego [Unintended effects of human action and reforms of the higher education system], s. 153–164; Marek Ćwiklicki: Tworzenie się wiedzy społecznej według teorii CRP [Social knowledge creation in the complex responsive processes theory ], s. 165–172; Miłowit Kuniński: Wyjaśnianie powstawania norm [Explaining the emergence of norms], s. 173–184; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej – ciąg dalszy [The development and types of social knowledge – continued.], s. 185–194.
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z obrzędami ślubnymi zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie nie tylko w samym obrzędzie, lecz także w perspektywie ich teraźniejszych i przyszłych stanów. Scharakteryzowano postać narzeczonej jako głównej jednostki, z punktu widzenia jej znaczeń w etapach obrzędu. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziaływujący na człowieka oraz taki, który poddaje się wpływom z jego strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
1. Zażyłość kulturowa: pierwsze przybliżenie. 2. Nowe rozważania o geopolityce zażyłości kulturowej. 3. O definicjach i granicach. 4. Przekonujące podobieństwa. 5. Niebezpieczeństwa metafory: od wzburzonych wód do gorącej krwi. 6. Zażyłość kulturowa a znaczenie Europy. 7. Nostalgia strukturalna: czas i przysięga w górskich wsiach Krety. 8. Poetyka społeczna w teorii i praktyce. 9. Praktykowanie stereotypów. Posłowie: w kierunku wojującego stanowiska pośredniego?
Zeszyt jest dziełem pracowników naukowo-dydaktycznych naszej Uczelni oraz pracowników z innych szkół wyższych i ośrodków naukowych w kraju, tj. Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie. Artykuły, będące efektem prac naukowych prowadzonych w ramach badań podstawowych i wdrożeniowych, prezentują wiele interesujących poznawczo oraz aplikacyjnie informacji. Problematyka tekstów składających się na niniejszy Zeszyt koncentruje się głównie wokół zagadnień zarządzania zasobami pracy, kultury bezpieczeństwa pracy, efektywności procesu nauczania studentów w szkolnictwie wyższym, skuteczności mechanizmów zarządzania aktywami organizacji i nadzoru właścicielskiego oraz postrzegania marki jako czynnika procesu nabywczego na rynku dóbr konsumpcyjnych, wykorzystania e-learningu w procesie zarządzania wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki.(...)
Wstęp Część I. ŚWIADOMOŚĆ ŚRODOWISKOWA I ZACHOWANIA PROŚRODOWISKOWE Rozdział 1. Zachowawcze problemy zarządzania ludźmi 1.1. Świadomość środowiskowa pracowników 1.2. Zachowania prośrodowiskowe 1.3. Kształtowanie świadomości i zachowań prośrodowiskowych 1.4. Zachowania nieetyczne szkodzące środowisku 1.5. Problem zachowań nieetycznych proorganizacyjnych 1.6. Możliwości ograniczania zachowań nieetycznych Część II. PROCESY ZIELONEGO ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI (GREEN HRM) Rozdział 2. Procesy HR a Green HRM 2.1. Komponenty zielonego zarządzania zasobami ludzkimi 2.2. Zielona rekrutacja i selekcja 2.3. Zielona adaptacja i socjalizacja 2.4. Zielone postrzegane wsparcie organizacyjne 2.5. Zielone miejsca pracy; Zakończenie; Bibliografia; Spis rysunków i tabel.
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z obrzędami ślubnymi zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie nie tylko w samym obrzędzie, lecz także w perspektywie ich teraźniejszych i przyszłych stanów. Scharakteryzowano postać narzeczonej jako głównej jednostki, z punktu widzenia jej znaczeń w etapach obrzędu. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziaływujący na człowieka oraz taki, który poddaje się wpływom z jego strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Na materiale przepowiedni odzwierciedlonych w zabytkach literatury staroruskiej ("Słowo o wyprawie Igora", "Powieść minionych lat"), jak również niektórych rosyjskich ludowych wróżb i przepowiedni, dokonywana jest analiza i charakterystyka interpretującej części określanego w przepowiedni znaku-obrazu. Wybrany aspekt zakłada wyłonienie stojącego za intuicyjnie interpretowaną wiedzą o świecie konceptualnego systemu, którego fragmenty i części powinny stanowić jednostki semantyczne zarówno uświadamiane, jak i nieuświadamiane przez przedstawicieli danej tradycji mentalnej.
Na materiale przepowiedni odzwierciedlonych w zabytkach literatury staroruskiej (Słowo o wyprawie Igora, Powieść minionych lat), jak również niektórych rosyjskich ludowych wróżb i przepowiedni, dokonywana jest analiza i charakterystyka interpretującej części określanego w przepowiedni znaku-obrazu. Wybrany aspekt zakłada wyłonienie stojącego za intuicyjnie interpretowaną wiedzą o świecie konceptualnego systemu, którego fragmenty i części powinny stanowić jednostki semantyczne zarówno uświadamiane, jak i nieuświadamiane przez przedstawicieli danej tradycji mentalnej.
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych ze śmiercią i umieraniem zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie zarówno podczas przeżywanych w teraźniejszości stanów, jak i w perspektywie możliwych w przyszłości. Scharakteryzowano obraz Śmierci jako ważnej postaci, z punktu widzenia jej różnorakich znaczeń. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziałujący na ludzi oraz poddający się wpływom z ich strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.
Na materiale rosyjskich ludowych wróżb i podań związanych z cyklem narodzin zaprezentowano czynności, role uczestników i ich znaczenie zarówno podczas przeżywanych w teraźniejszości stanów, jak i w perspektywie możliwych w przyszłości. Scharakteryzowano obraz położnicy jako głównej postaci z punktu widzenia jej znaczeń w etapach poprzedzających narodziny człowieka. Świat przedmiotów przedstawiono jako szczególny wobec realnej rzeczywistości, oddziałujący na ludzi oraz poddający się wpływom z ich strony. Na podstawie materiału autor proponuje szereg podejść do potencjalnych typologii wirtualnych znaczeń jednostek paradygmatycznych. Przedstawiono tu również ich budowę oraz pozycję w ogólnej semantyce.