Wstęp, 1. Etniczność i obywatelskość- konteksty teoretyczne, Prognozy nowej Europy w kontekście realizowania zadań edukacji międzykulturowej, Etniczność i obywatelskość trudnym problemem edukacyjnym nie tylko "Nowej Europy", Obywatelstwo i tożsamość społeczna na pograniczach w warunkach Unii Europejskiej, Tożsamość Europejczyka-fakt czy artefakt?, Etniczności a obywatelskość, Europejska obywatelskość- strefa elit, czy worek bez dna?, Tożsamośc społeczna w "innej nowoczesności", 2. Etniczność i obywatelskość w warunkach Drugiej Rzeczpospolitej, Świadomość narodowa mniejszości na Kresach Wschodnich Drugiej Rzeczpospolitej, Absolwent prywatenj świeckiej szkoły żydowskiej jako obywatel Drugiej Rzeczpospolitej, Bikulturowość a wychowanie obywatelskie w działalności Żydowskiego Klubu Myśli Państwowej w Wilnie 1929-1939, Źródła wychowania państwowego Tatarów polskich w latach 1918-1939, Idea obywatelska w Drugiej Rzeczpospolitej w kontekście rodziny chłopskiej, 3. Etniczność i obywatelskość jako kategorie w kształceniu i wychowaniu, Wychowanie obywatelskie współczesnego dziecka-w perspektywie edukacji szkolnej oraz globalizacji mediów elektronicznych, Służebna rola pedagogiki ponowoczesnej, Stałość i zmienność. Poczucie tożsamości narodowej młodzieży i nowy wymiar edukacji obywatelskiej, Wychowanie obywatelskie-konteksty dydaktyczne, Działalność stowarzyszeń młodzieżowych,a wychowanie obywatelskie młodego pokolenia Polaków na przykładzie "Parlamentu Młodzieży" z Przemyśla, Obywatelskość jako wartość ceniona przez studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu w Białymstoku w ich systemie wartości oraz w procesie wychowania, Strategia kształcenia a szacunek wobec zróżnicowania etnicznego, Sztuka w kontekstach kreowania wspólnot społecznych, obywatelskich, etnicznych i narodowych, 4. Etniczność i obywatelskość na pograniczu kultur, Obywatelskie zasady postrzegania mniejszości narodowych, Miejsce polskiej mniejszości narodowej w społeczeństwie obywatelskim Republiki Litewskiej, Potomkowie wypędzonych, Obywatel Europy?, Proces socjalizacji do grupy mniejszościowej a wartości kultury na przykładzie tożsamości kulturowej Białorusinów w Polsce, Edukacja Międzynarodowa w Niemczech na przykładzie współpracy polsko-niemiejciej, Tożsamość młodzieży zaolziańskiej-konsekwencja konformizmu czy buntu, Tożsamość etniczna jednostki w kontekście pogranicza, Prawa mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, Mniejszości w szkolnictwie krajów skandynawskich-studium z pedagogiki porównawczej.
Cz. I. Mityczne wymiary zjednoczenia europejskiego; Antropologia w instytucjach europejskich; Konstelacje obrazów; Mity i mitologie polityczne; Mit i rzeczywistość; Cz. II. Metaforyczne modele dyskursu europejskiego; Denis de Rougemont; Nota biograficzna; Spotkanie z personalizmem lat trzydziestych; Denis de Rougemont- teolog jedności europejskiej; Federacja ducha; Ciało fizyczne federacji; Energia Europy; Robert Schuman; Jean Monnet; Jacques Delors; Cz. III. Symbole europejskie; Flaga europejska: Wstęp- potrzeba symbolu; Emblemat Ruchu Paneuropejskiego; Emblemat Ruchu Europejskiego; Commision du reglement et des prerogatives; Dwanaście głównych pozycji; Problem krzyża na fladze europejskiej; Projekt z 15 i 12 gwiazdami; Flaga dla Wspólnoty Europejskiej; W poszukiwaniu sensu; Witraż europejski; Wnioski; Hymn europejski; Lata 1950-1960; Dyskusje oficjalne 1971-1972; Hymn dla Wspólnoty Europejskiej
1. Proces kształtowania tożsamości narodowej Słowaków, 2. Kształtowanie sie współczesnej tożsamości narodowej Łotyszy, 3. Norweska tożsamość narodowa jako przyczyna odrzucenia członkostwa w Unii Europejskiej, 4. Kształtowanie sie narodu we francuskiej myśli geopolitycznej - zarys zagadnienia, 5. Samorząd terytorialny w Europie. Przykład Szwajcarii i Szwecji, 6. Hugo Grotius a prawa narodów, 7. Konflikt polsko-białoruski w sprawie przestrzegania praw mniejszości polskiej na Białorusi w 2005 roku w świetle prac polskiego Sejmu IV kadencji, 8. Struktury polskiego obozu narodowego (1886-1945), 9. Idee polskiego obozu narodowego - rys historyczny, 10. Mesjanizm i słowianofilstwo rosyjskie w myśli społeczno-politycznej Mariana Zdziechowskiego, 11. Tożsamość polska i próby jej zmiany w koncepcjach Jana Stachniuka, 12. Współczesny polski ruch narodowy wobec kultury, 13. Współczesny polski ruch narodowwy wobec kultury, 14. Obraz współczesnego narodu ukraińskiego w dwumiesięczniku "Arcana", 15. "Głos" wobec konfliktu rosyjsko-czeczeńskiego, 16. Obraz narodów bałkańskich w dwumiesięczniku "Arcana", 17. Ustawa o zakazie uboju rytualnego. Czy sanacja była antyżydowska, 18. Rodowód i zagłada ludności polskiej na Wschodzie, 19. Znaczenie konkordatu jako umowy międzynarodowej - konkordat 1993, 20. Polacy w Europie latających narodów - rozwój połączeń międzynarodowych z Międzynarodowego Portu Lotniczego we Wrocławiu.
1. Unia Europejska jako organizacja o specyficznym charakterze; 2. O obywatelach Unii Europejskiej; 3. Polityka informacyjna i polityka komunikacyjna Unii Europejskiej; 4. Formy aktywności obywateli UE; 5. Forum Debate Europe: Demokracja-Dialog-Debata.
1.Swoistość kształtowania się tożsamości pogranicza kultur, 2.Spór o duchowe korzenie Europy.Problem invocatio dei w konstytucji Unii Europejskiej, 3.Obywatel stowarzyszony, czyli o idei społeczeństwa obywatelskiego, 4.Społeczeństwo informacyjne w Unii europejskiej: idea, założenia i realizacja, 5.Polityka ekspansywnaczy restryktywna? Inkluzyjna alternatywa "nowej lewicy" w świetle teorii systemów społecznych N. Luhmanna, 6.Problematyka walki z handlem ludźmi w świetle rozwiązań instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej, 7.Regulacje Unii Europejskiej w zakresie ograniczenia koncentracji przedsiębiorstw medialnych, 8.Problematyka europejska w przekazach progrmaowych kandydatów na urząd Prezydenta RP w latach 1990-2000, 9.Polska polityka zagraniczna wobec Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej. Sugestie na przyszłość, 10.Kaliningrad w obliczu rozszerzenia Unii Europejskiej, 11.O rozumieniu problemów narodowościowych niepodległej Ukrainy, 12.Wybrne zagadnienia transformacji politycznej i gospodarczej współćzesnej Ukrainy w aspekcie sytuacji międzynarodowej, 13.Język państwowy jako narzędzie ochrony politycznej suwerenności państwa. Sytuacja Ukrainy, 14.Ukraińska prasa w kontekście współczesnych problemów państwa, 15.Kształtowanie się współczesnych stosunków polsko-estońskich, 16.Wyspy Owcze-niepodległość pod morskim dnem
1. Pedagogika i filozofia: uwagi metafilozoficzne, 2. A może by tak przestać zadawać pytania (o filozofię i pedagogikę), 3. Jaka filozofia, jaka pedagogika?, 4. Wolność i wychowanie, 5. Narracja, tożsamość, etyczność, 6. O "pedagogicznym" stylu późnej filozofii Ludwiga Wittgensteina, 7. Osoba i jej czyn podstawą wychowania, 8. O potrzebie realizmu w wychowaniu, 9. Filozoficzne interpretacje dla pedagogicznych badań biograficznych (dwugłos badaczy), 10. Współczesne odnawianie znaczeń. Kategoria kształcenia, 11. Fundamentalizm. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna, 12. Antynomie poznawcze w surdopoedagogice i sposoby radzenia sobie z ich dolegliwością, 13. Natura ludzka a wychowanie
1. Rewolucja podmiotów w globalnej wiosce; 2. Globalizacja a tożsamość człowieka; 3. Globalizacja jednostki; 4. Językowy obraz człowieka w polskim dyskursie medialnym na wybranych przykładach; 5. Polityczność cyberprzestrzeni w wymiarze globalnym; 6. Globalizacja- za i przeciw; 7. Tożsamość kulturowa vs. Tożsamość polityczna (przykład Niemiec i Francji)- europejskie koncepcje samookreślania się jednostki; 8. Populizm- antyteza tożsamości europejskiej; 9. Przyszłość idei narodu europejskiego w warunkach intensyfikacji procesów integracyjnych i kształtowania się ładu ponowoczesnego; 10. Naród europejski? Wokół koncepcji paneuropejskiej Richarda Coudenhove-Kalergiego.
1. Wprowadzenie: Granice, narody i państwa. 2. Granice państwowe i społeczno-kulturowe w antropologii. 3. Inne ujęcia problematyki granic, narodów i państw. 4. Symbole i rytuały władzy. 5. Gospodarka wywrotowa. 6. Przekraczanie granic a transformacja wartości i ludzi. 7. Polityka ciała. 8. Podsumowanie: Kultury nadgraniczne a kryzys państwa narodowego.
1.Odrodzenie Polski (1914-1918); 2.Konsolidacja Państwa (1918-1921); 3.Problemy i konflikty (1921-1923); 4.Próby stabilizacji (1924-1926); 5.Początek rządów Sanacji (1926-1930); 6.W czasie Wielkiego Kryzysu (1930-1935); 7.Ostatnie lata II Rzeczpospolitej (1935-1939); 8. Groźba zagłady (1939-1941); 9.U boku Wielkiej Trójki (1941-1943); 10. Gwałt na Polsce (1943-1945); 11. Wprowadzenie "Demokracji Ludowej" (1945-1947); 12. Monopolizacja władzy (1947-1950); 13.Apogeum stalinizmu (1950-1953); 14. Odwilż (1953-1956); 15. Zawiedzione nadzieje (1956-1959); 16. W bezruchu (1959-1964); 17. Sprzeczne prądy (1964-1967); 18. Między Marcem i Grudniem (1968-1970); 19.Cud na kredyt (1971-1976); 20. Ku przełomowi (1976-1980); 21. Pod znakiem "Solidarności" (1980-1981); 22. Stan wojenny i "powojenny" (1980-1988); 23. Początek transformacji ustrojowej (1988-1993); 24. Kontynuacja czy zachamowanie zmian?; 25. Kohabitacja przełomu stuleci; 26. Monopol władzy postkomunistów.
1. Bagaż historii: balast czy atut? Rozterki współczesnego Europejczyka; 2. Kryzys Europy jako spór "kultury" z "cywilizacją". Kilka uwag semantycznych; 3. Eros, przestrzeń polityczna, kryzys; 4. Kryzys europejskiej tożsamości politycznej w świetle amerykańskiej tożsamości narodowej; 5. Świętowanie jako praca żałoby; 6. Elity a kryzys kultury. Koncepcje Jose Ortegi Y Basseta i Floriana Znanieckiego; 7. Odpowiedzialność uczonego w ponowoczesnym świecie; 8. Inny czy obcy? Możliwość przyswajania drugiego człowieka: próba refleksji filozoficznej; 9. Źródła tożsamości seksualnej Europejczyków; 10. Kryzys postindustrialny, osobowość i zdrowie psychiczne; 11. Inny z perspektywy psychiatrii. Terapia- "Spotkanie" i przemiana Innego; 12. Kryzys tożsamości Europy a integracja imigrantów z krajów islamskich w świetle doświadczeń Wielkiej Brytanii; 13. "Zjednoczenie w różnorodności". Sukces unijnej dewizy, kryzys europejskiej tożsamości; 14. Czy kryzysem da się zarządzać?; Rola eurokracji w rozwiązywaniu kryzysów występujących w procesie integracji europejskiej
1. Ukryta cena tego, co kupujemy; 2. „Zielone” jest mirażem; 3. Czego nie wiemy; 4. Inteligencja ekologiczna; 5. Nowa matematyka; 6. Luka informacyjna; 7. Pełna jawność; 8. Trajkotanie i wrzenie; 9. Sprawiedliwe i uczciwe; 10. Szlachetny cykl; 11. Chemiczna zupa; 12. Ciało migdałowate idzie na zakupy; 13. Trudne pytania; 14. Nieustanna modernizacja; 15. Chwila refleksji; 16. Rób dobre interesy dzięki czynieniu dobra. Podziękowania; Przypisy; Źródła; Indeks.
1. Sieć jako środowisko działania: Internet a Zycie społeczne; Aktorzy, artefakty i procesy. Szkic społecznej psychologii cyberprzestrzeni; 2. Sieć jako medium komunikacji: Komunikacja za pośrednictwem komputera z punktu widzenia psychologii społecznej i poznawczej: teraźniejszość i przyszłość interakcji, opartych na technice; Cyber-atrakcyjność: rola komunikacji za pośrednictwem komputera w rozwoju relacji interpersonalnych; Przyczyny i skutki rozhamowanego zachowania w Internecie; Tworzenie się seksualności i tożsamości w młodzieżowych pogawędkach w sieci; Ja w sieciowych stronach domowych: gender, tożsamość i władza w cyberprzestrzeni; 3. Diagnozowanie i terapia w sieci: Od Elizy do Internetu: krótka historia diagnozowania za pomocą komputerów; Testowanie i diagnozowanie za pomocą Internetu; Cyberpsychologia spotyka psychologię kliniczną- pojawienie się e-terapii w opiece nad zdrowiem psychicznym; Interwencje dotyczące zaburzeń wynikających z nadużywania substancji psychoaktywnych za pomocą sieci: przegląd jakościowy; Mity i rzeczywistość pracy klinicznej w sieci (online); 4. Sieć zagrożeń: Gratyfikacja w Internecie a uzależnienia: korzystanie i nadużywanie nowych mediów; Poznawczo-behawioralny model patologicznego używania Internetu
1. Kulturowe podłoże potrzeb i różnorodności sposobów ich zaspokajania, 2. Wzory kształtowania więzi grupowej i tożsamości kulturowej jednostek, 3. Profile kultury, 4. Postrzeganie innych i komunikacja międzykulturowa, 5. sSposoby definiowania innych, 6. Modele interpersonalnych stosunków międzykulturowych, 7. Wielokulturowość i pluralizm, 8. Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie
Makropsychologia czyli psychologia zmiany społecznej: szkic osobisty; Potoczne rozumienie moralności; Wpływ telewizji na postawy i decyzje wyborcze oraz jej percepcja; Daj czy wypracuj? Sześcienny model aktywności; Hiperuległość; Orientacje społeczne; Kontrola, preferencje kontroli, postawy wobec problemów społecznych; Bezradność społeczna, bezradność wyuczona; Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe, a skłonność do uprzedzeń; Związki poznawczej indywidualizacji z efektem asymetrii w spostrzeganiu dystansów ja-inni jako miara stereotypów społecznych; Orientacje prospołeczne a preferowanie wartości (w kategoryzacji Shaloma Schwartza); Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych; Style funkcjonowania w grupie zadaniowej; Sztuka układania ankiet ewaluacyjnych; Specyfika następstw skrajnego stresu- historia poglądów.
Idee powstałe na gruncie filozofii kontynentalnej oraz poglądy współczesnej kognitywistyki są tak odmienne, że niemożliwe wydaje się znalezienie dla nich jakiejkolwiek płaszczyzny komparatystycznej. Na płaszczyźnie filozofii języka te na pozór odległe tradycje intelektualne w wielu kwestiach przemawiają jednak zadziwiająco podobnym głosem. Jednogłośność ta staje się jeszcze bardziej fascynująca, kiedy uświadomimy sobie, że ukształtowała się na gruncie tradycji podążających różnymi drogami intelektualnymi i zaabsorbowanych odmienną problematyką filozoficzną. W obu nurtach jednak u kresu tej intelektualnej wędrówki pojawiło się ostatecznie przekonanie, że struktury poznawcze i forma języka są nieuchronnie sprzęgnięte ze sobą, a sam proces poznania przebiega na drodze wielopoziomowych interakcji między systemem językowym i kognitywnym. Pogląd ten zwięźle można określić mianem językowego modelu poznania. W książce przedstawiono analizę językowego modelu poznania zarówno na gruncie tradycji kontynentalnej, jak i językoznawstwa kognitywnego.
Cz. I Kwestie tożsamości 1. Kryzys tożsamości narodowej. Znaczenie: Czy flagi nadal powiewają? Istota: Kim jesteśmy? Światowy kryzys tożsamości. Perspektywy amerykańskiej tożsamości 2. Tożsamości narodowe i inne. Koncepcja tożsamości. Inni i wrogowie. Źródła tożsamości. Fałszywa dychotomia. Cz. II Amerykańska tożsamość 3. Składniki amerykańskiej tożsamości. Zmiana, ciągłość oraz częściowe prawdy. Osadnicy przed imigrantami. Więcej niż credo. "Brak przywiązania do miejsca". Rasa i przynależność etniczna 4. Kultura angloprotestancka. Fundament kulturowy. "Desydentyzm odszczepieństwa". Amerykańskie credo. Indywidualizm i etyka pracy. Moralizm i etyka reformatorska. 5. Religia chrześcijaństwo. Bóg, krzyż i Ameryka. Naród religijny. Protestancka Ameryka a katolicyzm. Naród chrześcijański. Religia obywatelska. 6. Narodziny, triumf i rozpad. Kruchość narodów. Tworzenie amerykańskiej tożsamości. Tożsamość narodowa a inne. Triumf narodu i patriotyzmu. Zanik nacjonalizmu. Cz. III Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości. 7. Dekonstrukcja Ameryki: wzrost tożsamości subnarodowych. Ruch dekonstrukcjonistyczny. Wyzwanie dla credo. Wyzwanie dla języka angielskiego. Wyzwanie dla fundamentalnej kultury. 8. Asymilacja: neofici, łączenie tożsamości oraz erozja obywatelstwa. Imigracja - z asymilacją lub bez. Asymilacja - czy nadal jest sukcesem? Źródła asymilacji. Imigranci. Proces imigracji. Społeczeństwo amerykańskie: amerykanizacja jest antyamerykańska. Łącznicy i podwójne obywatelstwo. Obywatele i nieobywatele. Alternatywy dla amerykanizacji. 9. Imigracja meksykańska i hispanizacja. wyzwanie meksykańskie i latynoskie. Dlaczego imigracja meksykańska jest inne. Pod jakimi względami asymilacja Meksykanów pozostaje w tyle. Indywidualna asymilacja a konsolidacja enklaw. Hispanzacja Miami. Hispanizacja Południowego Zachodu. 10. Ameryka łączy się ze światem. Zmieniające się środowisko. W poszukiwaniu wroga. Martwe dusze: wynarodowienie elit. Patriotyczne społeczeństwo. Diaspory, obce rządy i polityka amerykańska. Cz. IV Odbudowa amerykańskiej tożsamości. 11. Stare i nowe podziały. Najważniejsze tendencje. Koniec etniczności. Rasa: trwałość, zacieranie się, zanikanie. Biały natywizm. Rozdwojenie: dwa języki i dwie kultury? Demokracja nieprezentatywna: elity kontra społeczeństwo. 12. Ameryka XXI wieku: narażenie na atak, religia i tożsamość narodowa. Credo w czasach zagrożenia. Amerykanie zwracają się ku religii. Światowe odrodzenie religii. Wojowniczy islam a Ameryka. Ameryka w świecie: kosmopolityczna, imperialna i/lub narodowa?
Cz.I Teoretyczne aspekty tożsamości: 1 Czym bywa tożsamość?, 2. Tęsknota za tożsamością 3 .Mityczny horyzont tożsamości. Cz.II Problemy tożsamości zbiorowych: 1. O tożsamości zbiorowej w ruchach społecznych, 2. Kategoria tożsamości w perspektywie konstruktywizmu społecznego, 3. Tożsamość narodowa a post-narodowa konstelacja, 4. Tożsamość w czasach globalizacji, 5. Rozważania o tożsamości regionalnej, Cz.III Kulturowe aspekty tożsamości: 1. Kulturowe obrazy tożsamości, 2. Kształtowanie tożsamości a współczesne przemiany społeczno-kulturowe, 3. Tworzenie tożsamości a współczesne media, 4. Rola muzeum w kształtowaniu tożsamości. Cz.IV Tożsamość a problemy społeczne: 1. Marginalna tożsamość wykluczonych, 2. Konstruowanie tożsamości"potencjalnej" przez niepłodne kobiety