23270
Book
In basket
Psychologia biznesu : psychologia w biznesie / red. nauk. Bohdan Rożnowski, Paweł Fortuna. - Warszawa : PWN Wydaw. Nauk., 2020. - XXI, [1], 590 s. : fotografie, ilustracje, wykres ; 29 cm.
ISBN: 978-83-01-21177-6
Wstęp Część I. Historia psychologii biznesu 1. Między dociekaniem i manipulacją. zarys historii związków psychologii i biznesu 1.1. Geneza relacji psychologia – biznes 1.2. Wpływ dziedzictwa funkcjonalistów na rozwój psychologii biznesu 1.3. Początki relacji psychologia – biznes w Europie i Polsce Część II. Kwestie etyczne 2. Etyczne aspekty pracy psychologa biznesu w obszarze HR 2.1. Podstawowe wartości etyczne 2.2. Kto jest klientem? – problem odbiorcy i podmiotu oddziaływania 2.3. Kto decyduje o metodach diagnozy? 2.4. Kto może mieć dostęp do informacji uzyskanych w trakcie badań? 2.5. Jak zapewnić anonimowość w badaniach wewnątrz organizacji? 2.6. Jak wprowadzać zmiany organizacyjne? 2.7. Podsumowanie Część III. Kwestie metodologiczne 3. Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji 3.1. Wstęp 3.2. Czym jest diagnozowanie? 3.3. Metody badawcze w psychologii biznesu 3.4. Metody gromadzenia danych na potrzeby organizacji 3.5. W jaki sposób przeprowadzać diagnozę w organizacjach? 4. Badanie jakościowe zachowań w organizacji 4.1. Zamiast wstępu – ostrzeżenie 4.2. Jakościowe badania organizacji jako przedsięwzięcie humanistyczne 4.3. Krytycyzm i zaangażowanie – sedno metodologii jakościowej 4.4. Badanie etnograficzne na gruncie organizacji – praktyczna (i krótka) instrukcja obsługi 4.5. Zakończenie: naukowość i poezja 5. Cechy intelektu i osobowości w przewidywaniu funkcjonowania pracowników 5.1. Opis funkcjonowania człowieka przez konfigurację cech 5.2. Rozumienie cech intelektu; inteligencja ogólna, zdolności specjalne 5.2.1. Badania nad związkiem cech intelektu z funkcjonowaniem w pracy 5.3. Rozumienie cech osobowości; modele cech podstawowych i tzw. wąskie cechy osobowości 5.4. Zainteresowania zawodowe: między intelektem a osobowością 5.5. Podsumowanie Część IV. Kariera zawodowa 6. Wzory karier i ich rozwój 6.1. Wstęp 6.2. Klasyczne teorie kariery 6.3. Współczesne teorie kariery 6.4. Wzory kariery 7. Indywidualny rozwój pracownika: formalne i nieformalne uczenie się w miejscu pracy 7.1. Rozwój osobisty i uczenie się osób dorosłych w świetle teorii 7.2. Specyfika uczenia się w organizacji 7.3. Efektywny proces formalnego uczenia się w miejscu pracy 7.4. Ułatwianie nieformalnego uczenia się w miejscu pracy 8. zmiany na rynku pracy, utrata zatrudnienia i związane z tym wyzwania dla współczesnego pracownika 8.1. Wstęp 8.2. Istota i aspekty utraty pracy 8.3. Funkcjonowanie człowieka w sytuacji bezrobocia 8.4. Powrót do pracy 8.5. Podsumowanie 9. Psychologia przedsiębiorczości 9.1. Wstęp 9.2. Czym jest przedsiębiorczość? 9.3. Analizy teoretyczne przedsiębiorczości i badania jej psychologicznych uwarunkowań Część V. Psychologia pracy 10. Praca ludzka i jej analiza 10.1. Praca ludzka w ujęciu psychologii pracy i psychologii organizacji 10.2. Pojęcie pracy 10.3. Znaczenie pracy 10.4. Rodzaje pracy 10.5. Analiza pracy 10.6. Zastosowanie analizy pracy 11. Błędy w procesie pracy i sposoby im zapobiegania 11.1. Błędy w pracy jako problem społeczny 11.2. Błędy i ich rodzaje w procesie pracy 11.3. Charakterystyka błędów w ujęciu Jamesa Reasona 11.4. Afektywne konsekwencje wystąpienia błędów w pracy 11.5. Odziaływanie z perspektywy indywidualnej. Edukacyjna funkcja błędów 11.6. Odziaływanie z perspektywy systemowej 12. Proces doboru personelu: procedury i metody 12.1. Procedura doboru pracowników: podstawowy schemat i uwarunkowania 12.2. Pojęcie predyktora i kryterium – problem trafności decyzji selekcyjnych 12.3. Poszukiwanie kandydatów 12.4. Metody używane do badania kandydatów 12.5. Planowanie procedury: kolejność metod, łączenie wyników i wyciąganie wniosków 12.6. Podsumowanie 13. Ocena pracy – ewaluacja efektywności i potencjału pracowników 13.1. Wstęp 13.2. Efektywność zawodowa 13.3. Funkcje i cele ocen pracowniczych 13.4. Problem trafności ocen pracowniczych 13.5. Wprowadzanie systemów ocen w organizacji 13.6. Techniki pomiaru efektywności pracy i ewaluacji potencjału pracowników 13.7. Rola informacji zwrotnych 13.8. Nowe trendy w ocenianiu pracy Część VI. Organizacja 14. Psychologiczne wizje organizacji i ich konsekwencje dla funkcjonowania firm i pracowników 14.1. Wstęp 14.2. Czym jest organizacja i kim są jej członkowie? 14.3. Metafory organizacji 14.4. Tożsamość organizacyjna jako rodzaj tożsamości społecznej i rozumienie fenomenu tożsamości społecznej 14.5. Tożsamość organizacyjna a funkcjonowanie 15. Różnorodność kulturowa w miejscu pracy – perspektywa psychologiczna 15.1. Wstęp 15.2. Europejski kontekst zarządzania wielokulturowego – mobilność i migracja 15.3. Czym jest „kultura”? 15.4. Problemy integracji pracowników odmiennych kulturowo – szok kulturowy 15.5. Praktyczne zastosowanie umiejętności międzykulturowych w miejscu pracy – edukacja międzykulturowa 16. Kultura organizacji i klimat organizacyjny 16.1. Wstęp 16.2. Przegląd wybranych teorii oraz modeli kultury i klimatu organizacyjnego 16.3. Badanie kultury i klimatu organizacyjnego 16.4. Kultura i klimat organizacyjny – implikacje dla praktyki 17. Sprawiedliwość w organizacjach: teoria, metody i zastosowania 17.1. Co rozumiemy przez pojęcie sprawiedliwości organizacyjnej? 17.2. Jak formułowane są sądy o sprawiedliwości? 17.3. Czynniki organizacyjne i osobowe a sądy o sprawiedliwości 17.4. Konsekwencje (nie)sprawiedliwości w organizacji 17.5. Budowanie sprawiedliwego miejsca pracy – aplikacja teorii 18. Społeczna odpowiedzialność biznesu 18.1. Wstęp 18.2. Geneza i ewolucja pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu 18.3. Współczesne uwarunkowania rozwoju CSR – CSR w Polsce 18.4. Sposoby ujęcia i obszary CSR 18.5. Teoretyczne modele CSR i ich klasyfikacja 18.6. Aplikacje teorii. Instrumenty i metody pomiaru CSR 18.7. Psychologiczne aspekty CSR. Badania i perspektywy badawcze 19. Przywództwo w organizacji 19.1. Wstęp 19.2. Przywództwo a kierowanie 19.3. Teorie cech 19.4. Teorie zachowań 19.5. Zależnościowe modele kierowania 19.6. Model Full Range of Leadership Avolio i Bassa 19.7. Przywództwo charyzmatyczne 19.8. Teoria wymiany między przywódcą a członkiem zespołu i model tworzenia przywództwa 19.9. Przywództwo autentyczne 19.10. Przywództwo współdzielone 19.11. Przywództwo służebne 19.12. Przywództwo piątego stopnia 19.13. Koncepcje przywództwa dla biznesu 19.14. Wyzwania wobec przywództwa. Ciemna strona triada przywództwa 19.15. Związki przywództwa z dobrostanem pracowników 19.16. Czasopisma dotyczące przywództwa 19.17. Centra badań nad przywództwem 20. Komunikacja w organizacji 20.1. Wstęp 20.2. Tradycje w teoriach komunikacji 20.3. Komunikacja w zespołach 20.4. Przyszłe kierunki badań 21. Zespół pracowniczy 21.1. Wstęp 21.2. Pojęcie zespołu 21.3. Czynniki funkcjonowania zespołu 21.4. Klasyczne modele efektywności zespołu 21.5. Wielopoziomowe uwarunkowania efektywności zespołu 21.6. Tradycyjne formy współpracy zespołowej 21.7. Multizespołowość 21.8. Nowe struktury zespołowe 22. Innowacyjność w procesie pracy i w organizacji 22.1. Wstęp – innowacja w kontekście procesu twórczego 22.2. Psychologiczna specyfika innowacji – dwa modele 22.3. Innowacyjność jako właściwość pracownika 22.4. Innowacyjność jako właściwość grup i zespołów 22.5. Innowacyjność a kontekst organizacyjny 22.6. Konieczność różnicowania i wzbogacania modeli innowacji 23. Psychologiczne aspekty zmiany organizacyjnej 23.1. Wstęp 23.2. Globalne trendy w zmianie charakteru pracy 23.3. Rozumienie zmiany organizacyjnej i oporu wobec zmian 23.4. Indywidualne i organizacyjne uwarunkowania reakcji pracowniczych na zmianę Część VII. Człowiek w organizacji 24. Kontrakt psychologiczny w organizacji 24.1. Wstęp 24.2. Koncepcja kontraktu psychologicznego 24.3. Właściwości kontraktu psychologicznego 24.4. Treść kontraktu psychologicznego 24.5. Wyznaczniki treści kontraktu psychologicznego 24.6. Naruszenie i złamanie kontraktu psychologicznego 24.7. Konsekwencje naruszenia kontraktu psychologicznego 24.8. Kontrakt psychologiczny w przyszłości: nierozstrzygnięte pytania 25. zachowania organizacyjne „poza rolą” 25.1. Wstęp 25.2. Definicja zachowań „poza rolą” i ich cechy osiowe 25.3. Typologia organizacyjnych zachowań „poza rolą” 25.4. Typologie zachowań kontrproduktywnych 25.5. Modele teoretyczne wyjaśniające źródła zachowań „poza rolą” 25.6. Teorie odwetowe 25.7. Model stresory – emocje 25.8. Problemy metodologiczne 26. Motywacja do pracy 26.1. Wstęp 26.2. Motywacja do pracy – wczesne podejścia badawcze 26.3. Osobowościowe uwarunkowania motywacji – w kierunku autodeterminacji 27. Dobrostan zawodowy 27.1. Wstęp 27.2. Hedonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – zadowolenie, satysfakcja i emocje w pracy 27.3. Eudaimonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – poczucie sensu i ważności pracy 27.4. Podsumowanie Część VIII. Psychologia konsumpcji 28. Psychologia zachowań konsumenckich 28.1. Wstęp 28.2. Zachowania konsumenckie z perspektywy psychologii 28.3. Psychologiczne aspekty posiadania 28.4. Psychologiczne aspekty oddziaływania marki 28.5. Relacja konsument – marka 28.6. Konsumpcja na pokaz 29. Psychologia w marketingu 29.1. Wstęp 29.2. Modele zachowań konsumentów 29.3. Zastosowanie psychologii w polityce produktowej 29.4. Zastosowanie psychologii w polityce cenowej 29.5. Zastosowanie psychologii w dystrybucji 29.6. Zastosowanie psychologii w akcjach promocyjnych i reklamie; Bibliografia; Indeks rzeczowy; O Autorach.
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 65.01 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 65.01 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na s. 503-564. Indeks.
Formatted contents note
Wstęp Część I. Historia psychologii biznesu 1. Między dociekaniem i manipulacją. zarys historii związków psychologii i biznesu 1.1. Geneza relacji psychologia – biznes 1.2. Wpływ dziedzictwa funkcjonalistów na rozwój psychologii biznesu 1.3. Początki relacji psychologia – biznes w Europie i Polsce Część II. Kwestie etyczne 2. Etyczne aspekty pracy psychologa biznesu w obszarze HR 2.1. Podstawowe wartości etyczne 2.2. Kto jest klientem? – problem odbiorcy i podmiotu oddziaływania 2.3. Kto decyduje o metodach diagnozy? 2.4. Kto może mieć dostęp do informacji uzyskanych w trakcie badań? 2.5. Jak zapewnić anonimowość w badaniach wewnątrz organizacji? 2.6. Jak wprowadzać zmiany organizacyjne? 2.7. Podsumowanie Część III. Kwestie metodologiczne 3. Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji 3.1. Wstęp 3.2. Czym jest diagnozowanie? 3.3. Metody badawcze w psychologii biznesu 3.4. Metody gromadzenia danych na potrzeby organizacji 3.5. W jaki sposób przeprowadzać diagnozę w organizacjach? 4. Badanie jakościowe zachowań w organizacji 4.1. Zamiast wstępu – ostrzeżenie 4.2. Jakościowe badania organizacji jako przedsięwzięcie humanistyczne 4.3. Krytycyzm i zaangażowanie – sedno metodologii jakościowej 4.4. Badanie etnograficzne na gruncie organizacji – praktyczna (i krótka) instrukcja obsługi 4.5. Zakończenie: naukowość i poezja 5. Cechy intelektu i osobowości w przewidywaniu funkcjonowania pracowników 5.1. Opis funkcjonowania człowieka przez konfigurację cech 5.2. Rozumienie cech intelektu; inteligencja ogólna, zdolności specjalne 5.2.1. Badania nad związkiem cech intelektu z funkcjonowaniem w pracy 5.3. Rozumienie cech osobowości; modele cech podstawowych i tzw. wąskie cechy osobowości 5.4. Zainteresowania zawodowe: między intelektem a osobowością 5.5. Podsumowanie Część IV. Kariera zawodowa 6. Wzory karier i ich rozwój 6.1. Wstęp 6.2. Klasyczne teorie kariery 6.3. Współczesne teorie kariery 6.4. Wzory kariery 7. Indywidualny rozwój pracownika: formalne i nieformalne uczenie się w miejscu pracy 7.1. Rozwój osobisty i uczenie się osób dorosłych w świetle teorii 7.2. Specyfika uczenia się w organizacji 7.3. Efektywny proces formalnego uczenia się w miejscu pracy 7.4. Ułatwianie nieformalnego uczenia się w miejscu pracy 8. zmiany na rynku pracy, utrata zatrudnienia i związane z tym wyzwania dla współczesnego pracownika 8.1. Wstęp 8.2. Istota i aspekty utraty pracy 8.3. Funkcjonowanie człowieka w sytuacji bezrobocia 8.4. Powrót do pracy 8.5. Podsumowanie 9. Psychologia przedsiębiorczości 9.1. Wstęp 9.2. Czym jest przedsiębiorczość? 9.3. Analizy teoretyczne przedsiębiorczości i badania jej psychologicznych uwarunkowań Część V. Psychologia pracy 10. Praca ludzka i jej analiza 10.1. Praca ludzka w ujęciu psychologii pracy i psychologii organizacji 10.2. Pojęcie pracy 10.3. Znaczenie pracy 10.4. Rodzaje pracy 10.5. Analiza pracy 10.6. Zastosowanie analizy pracy 11. Błędy w procesie pracy i sposoby im zapobiegania 11.1. Błędy w pracy jako problem społeczny 11.2. Błędy i ich rodzaje w procesie pracy 11.3. Charakterystyka błędów w ujęciu Jamesa Reasona 11.4. Afektywne konsekwencje wystąpienia błędów w pracy 11.5. Odziaływanie z perspektywy indywidualnej. Edukacyjna funkcja błędów 11.6. Odziaływanie z perspektywy systemowej 12. Proces doboru personelu: procedury i metody 12.1. Procedura doboru pracowników: podstawowy schemat i uwarunkowania 12.2. Pojęcie predyktora i kryterium – problem trafności decyzji selekcyjnych 12.3. Poszukiwanie kandydatów 12.4. Metody używane do badania kandydatów 12.5. Planowanie procedury: kolejność metod, łączenie wyników i wyciąganie wniosków 12.6. Podsumowanie 13. Ocena pracy – ewaluacja efektywności i potencjału pracowników 13.1. Wstęp 13.2. Efektywność zawodowa 13.3. Funkcje i cele ocen pracowniczych 13.4. Problem trafności ocen pracowniczych 13.5. Wprowadzanie systemów ocen w organizacji 13.6. Techniki pomiaru efektywności pracy i ewaluacji potencjału pracowników 13.7. Rola informacji zwrotnych 13.8. Nowe trendy w ocenianiu pracy Część VI. Organizacja 14. Psychologiczne wizje organizacji i ich konsekwencje dla funkcjonowania firm i pracowników 14.1. Wstęp 14.2. Czym jest organizacja i kim są jej członkowie? 14.3. Metafory organizacji 14.4. Tożsamość organizacyjna jako rodzaj tożsamości społecznej i rozumienie fenomenu tożsamości społecznej 14.5. Tożsamość organizacyjna a funkcjonowanie 15. Różnorodność kulturowa w miejscu pracy – perspektywa psychologiczna 15.1. Wstęp 15.2. Europejski kontekst zarządzania wielokulturowego – mobilność i migracja 15.3. Czym jest „kultura”? 15.4. Problemy integracji pracowników odmiennych kulturowo – szok kulturowy 15.5. Praktyczne zastosowanie umiejętności międzykulturowych w miejscu pracy – edukacja międzykulturowa 16. Kultura organizacji i klimat organizacyjny 16.1. Wstęp 16.2. Przegląd wybranych teorii oraz modeli kultury i klimatu organizacyjnego 16.3. Badanie kultury i klimatu organizacyjnego 16.4. Kultura i klimat organizacyjny – implikacje dla praktyki 17. Sprawiedliwość w organizacjach: teoria, metody i zastosowania 17.1. Co rozumiemy przez pojęcie sprawiedliwości organizacyjnej? 17.2. Jak formułowane są sądy o sprawiedliwości? 17.3. Czynniki organizacyjne i osobowe a sądy o sprawiedliwości 17.4. Konsekwencje (nie)sprawiedliwości w organizacji 17.5. Budowanie sprawiedliwego miejsca pracy – aplikacja teorii 18. Społeczna odpowiedzialność biznesu 18.1. Wstęp 18.2. Geneza i ewolucja pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu 18.3. Współczesne uwarunkowania rozwoju CSR – CSR w Polsce 18.4. Sposoby ujęcia i obszary CSR 18.5. Teoretyczne modele CSR i ich klasyfikacja 18.6. Aplikacje teorii. Instrumenty i metody pomiaru CSR 18.7. Psychologiczne aspekty CSR. Badania i perspektywy badawcze 19. Przywództwo w organizacji 19.1. Wstęp 19.2. Przywództwo a kierowanie 19.3. Teorie cech 19.4. Teorie zachowań 19.5. Zależnościowe modele kierowania 19.6. Model Full Range of Leadership Avolio i Bassa 19.7. Przywództwo charyzmatyczne 19.8. Teoria wymiany między przywódcą a członkiem zespołu i model tworzenia przywództwa 19.9. Przywództwo autentyczne 19.10. Przywództwo współdzielone 19.11. Przywództwo służebne 19.12. Przywództwo piątego stopnia 19.13. Koncepcje przywództwa dla biznesu 19.14. Wyzwania wobec przywództwa. Ciemna strona triada przywództwa 19.15. Związki przywództwa z dobrostanem pracowników 19.16. Czasopisma dotyczące przywództwa 19.17. Centra badań nad przywództwem 20. Komunikacja w organizacji 20.1. Wstęp 20.2. Tradycje w teoriach komunikacji 20.3. Komunikacja w zespołach 20.4. Przyszłe kierunki badań 21. Zespół pracowniczy 21.1. Wstęp 21.2. Pojęcie zespołu 21.3. Czynniki funkcjonowania zespołu 21.4. Klasyczne modele efektywności zespołu 21.5. Wielopoziomowe uwarunkowania efektywności zespołu 21.6. Tradycyjne formy współpracy zespołowej 21.7. Multizespołowość 21.8. Nowe struktury zespołowe 22. Innowacyjność w procesie pracy i w organizacji 22.1. Wstęp – innowacja w kontekście procesu twórczego 22.2. Psychologiczna specyfika innowacji – dwa modele 22.3. Innowacyjność jako właściwość pracownika 22.4. Innowacyjność jako właściwość grup i zespołów 22.5. Innowacyjność a kontekst organizacyjny 22.6. Konieczność różnicowania i wzbogacania modeli innowacji 23. Psychologiczne aspekty zmiany organizacyjnej 23.1. Wstęp 23.2. Globalne trendy w zmianie charakteru pracy 23.3. Rozumienie zmiany organizacyjnej i oporu wobec zmian 23.4. Indywidualne i organizacyjne uwarunkowania reakcji pracowniczych na zmianę Część VII. Człowiek w organizacji 24. Kontrakt psychologiczny w organizacji 24.1. Wstęp 24.2. Koncepcja kontraktu psychologicznego 24.3. Właściwości kontraktu psychologicznego 24.4. Treść kontraktu psychologicznego 24.5. Wyznaczniki treści kontraktu psychologicznego 24.6. Naruszenie i złamanie kontraktu psychologicznego 24.7. Konsekwencje naruszenia kontraktu psychologicznego 24.8. Kontrakt psychologiczny w przyszłości: nierozstrzygnięte pytania 25. zachowania organizacyjne „poza rolą” 25.1. Wstęp 25.2. Definicja zachowań „poza rolą” i ich cechy osiowe 25.3. Typologia organizacyjnych zachowań „poza rolą” 25.4. Typologie zachowań kontrproduktywnych 25.5. Modele teoretyczne wyjaśniające źródła zachowań „poza rolą” 25.6. Teorie odwetowe 25.7. Model stresory – emocje 25.8. Problemy metodologiczne 26. Motywacja do pracy 26.1. Wstęp 26.2. Motywacja do pracy – wczesne podejścia badawcze 26.3. Osobowościowe uwarunkowania motywacji – w kierunku autodeterminacji 27. Dobrostan zawodowy 27.1. Wstęp 27.2. Hedonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – zadowolenie, satysfakcja i emocje w pracy 27.3. Eudaimonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – poczucie sensu i ważności pracy 27.4. Podsumowanie Część VIII. Psychologia konsumpcji 28. Psychologia zachowań konsumenckich 28.1. Wstęp 28.2. Zachowania konsumenckie z perspektywy psychologii 28.3. Psychologiczne aspekty posiadania 28.4. Psychologiczne aspekty oddziaływania marki 28.5. Relacja konsument – marka 28.6. Konsumpcja na pokaz 29. Psychologia w marketingu 29.1. Wstęp 29.2. Modele zachowań konsumentów 29.3. Zastosowanie psychologii w polityce produktowej 29.4. Zastosowanie psychologii w polityce cenowej 29.5. Zastosowanie psychologii w dystrybucji 29.6. Zastosowanie psychologii w akcjach promocyjnych i reklamie; Bibliografia; Indeks rzeczowy; O Autorach.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again