Sortowanie
Źródło opisu
Książki
(93)
ebookpoint BIBLIO
(9)
IBUK Libra
(8)
Forma i typ
Książki
(83)
Publikacje naukowe
(45)
Publikacje fachowe
(21)
E-booki
(17)
Czasopisma
(10)
Poradniki i przewodniki
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Dostępność
tylko na miejscu
(65)
dostępne
(51)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(54)
Czytelnia
(65)
Autor
Gajdzica Zenon (1970- )
(7)
Borski Maciej (1975- )
(6)
Niedbalski Jakub
(5)
Gurdek Magdalena (1977- )
(4)
Koczur Wiesław
(4)
Baran Krzysztof Wojciech
(3)
Całek Grzegorz
(3)
Frąckiewicz Lucyna (1926-2009)
(3)
Kijak Remigiusz J. (1979- )
(3)
Majewski Kamil
(3)
Pluta Tomasz
(3)
Półtorak Magdalena (1981- )
(3)
Rogacka-Łukasik Anna (1980- )
(3)
Sobas Magdalena
(3)
Śladkowska Ewa
(3)
Świątkowski Andrzej M. (1944- )
(3)
Żmijewski Michał Wiktor
(3)
Żuchowska-Skiba Dorota
(3)
Baran Jolanta
(2)
Baran-Wesołowska Beata
(2)
Błeszyński Jacek (1963- )
(2)
Ciechorski Jan
(2)
Gasz Małgorzata
(2)
Gawlik Ewa
(2)
Golinowska Stanisława (1947- )
(2)
Gredka-Ligarska Iwona
(2)
Jurczyk Marta
(2)
Kamińska-Małek Aleksandra (1976- )
(2)
Kirenko Janusz (1954- )
(2)
Klinik Anna
(2)
Krause Amadeusz
(2)
Krawiec Grzegorz (1977- )
(2)
Kuczkowski Przemysław
(2)
Kurowski Krzysztof
(2)
Lesiów Tomasz
(2)
Mazurczak Anna
(2)
Miłkowski Tomasz (1970- )
(2)
Oleśniewicz Piotr (1968- )
(2)
Paluszkiewicz Magdalena
(2)
Parchomiuk Monika
(2)
Politaj Adrianna
(2)
Racław Mariola
(2)
Roszewska Katarzyna
(2)
Strzępek Łukasz (1976- )
(2)
Sęk Helena (1938- )
(2)
Uścińska Gertruda (1958- )
(2)
Wolan-Nowakowska Mariola
(2)
Woynarowska Agnieszka
(2)
Włodarczyk Mirosław
(2)
Żyta Agnieszka
(2)
Abramczyk Marta
(1)
Abramski Olgierd
(1)
Adamus Rafał
(1)
Angiel Joanna
(1)
Antonów Kamil
(1)
Augustyn Paulina
(1)
Augustyniak Ewa
(1)
Augustyniak Piotr (1965- )
(1)
Bac Aneta
(1)
Baczała Ditta
(1)
Baran Beata
(1)
Bartnikowska Urszula
(1)
Bartoszek Żaneta
(1)
Barut Arkadiusz (1974- )
(1)
Bała Karolina
(1)
Bednarkowa Wiga
(1)
Belzyt Joanna Iza (1977- )
(1)
Bełszyński Jacek J. (1963- )
(1)
Białas Marcin
(1)
Bielak-Jomaa Edyta (1972- )
(1)
Bobińska Kinga
(1)
Borowska Teresa (1945-2009)
(1)
Borowski Mariusz
(1)
Bosak-Sojka Maria
(1)
Brzostek-Kleszcz Mirosława
(1)
Brząkowski Mateusz
(1)
Bręczewski Grzegorz
(1)
Buratowska Klaudia
(1)
Błaszczak Anna
(1)
Błeszyński Jacek J. (1963- )
(1)
Chaba Dawid
(1)
Chrapoński Dariusz
(1)
Cibor Ryszard
(1)
Cierpiałowska Tamara
(1)
Colonna-Kasjan Daniela
(1)
Czajkowska-Kisiel Małgorzata
(1)
Czaplicki Kamil
(1)
Czarnecki Kazimierz M. (1933- )
(1)
Czepczarz Jarosław
(1)
Czerniak-Swędzioł Justyna
(1)
Czerw-Bajer Monika
(1)
Czopek Jakub
(1)
Danilewska Joanna
(1)
Daniluk Paulina
(1)
Dobrakowski Paweł
(1)
Domalewska Dorota
(1)
Doroszuk Joanna
(1)
Duda Wioleta
(1)
Dunaj Magdalena
(1)
Duraj Tomasz
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(33)
2010 - 2019
(48)
2000 - 2009
(29)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
Kraj wydania
Polska
(110)
Język
polski
(107)
angielski
(6)
Temat
Osoby z niepełnosprawnością
(62)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(25)
Pedagogika specjalna
(11)
Prawa osób z niepełnosprawnościami
(10)
Rehabilitacja zawodowa
(10)
Wsparcie społeczne
(8)
Integracja społeczna
(7)
Praca osób z niepełnosprawnością
(7)
Prawo pracy
(7)
Rehabilitacja medyczna
(7)
Rodzina
(7)
Socjologia niepełnosprawności
(6)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(6)
Wykluczenie społeczne
(6)
Jakość życia
(5)
Niepełnosprawność intelektualna
(5)
Opieka społeczna
(5)
Osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy
(5)
Praca
(5)
Socjologia
(5)
Zaburzenia mowy
(5)
Adaptacja społeczna
(4)
Dziecko z niepełnosprawnością
(4)
Kształcenie integracyjne
(4)
Niepełnosprawność
(4)
Polityka społeczna
(4)
Postępowanie administracyjne
(4)
Prawo Unii Europejskiej
(4)
Prawo międzynarodowe
(4)
Samorząd terytorialny
(4)
Szkolnictwo
(4)
Wczesna interwencja
(4)
Zatrudnienie wspomagane
(4)
Życie codzienne
(4)
Adaptacja zawodowa
(3)
Bezrobocie
(3)
COVID-19
(3)
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006)
(3)
Kształcenie
(3)
Nauczanie
(3)
Osoby z niepełnosprawnością fizyczną
(3)
Podmiotowość
(3)
Postępowanie cywilne
(3)
Prawa człowieka
(3)
Prawo miejscowe
(3)
Psychologia
(3)
Rehabilitacja społeczna
(3)
Seksualność
(3)
Socjalizacja
(3)
Szkolnictwo specjalne
(3)
Zaburzenia preferencji seksualnych
(3)
Zakład pracy chronionej
(3)
Zmiana społeczna
(3)
Życie seksualne
(3)
Bezdomność
(2)
Bezradność
(2)
Dobra osobiste
(2)
Dorosłość
(2)
Dowody (prawo)
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Emerytura
(2)
Gender
(2)
Globalizacja
(2)
Kadencja (prawo)
(2)
Komunikacja niewerbalna
(2)
Komunikacja werbalna
(2)
Marginalizacja społeczna
(2)
Małżeństwo
(2)
Migracje
(2)
Muzykoterapia
(2)
Młodzież
(2)
Nauczanie zintegrowane
(2)
Nauczyciele
(2)
Neuropsychologia
(2)
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
(2)
Ochrona dóbr osobistych
(2)
Organizacja oświaty
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
(2)
Pedagogika
(2)
Placówki opiekuńczo-wychowawcze
(2)
Poczytalność ograniczona
(2)
Polityka
(2)
Poradnictwo zawodowe
(2)
Postawy
(2)
Praca socjalna
(2)
Pracownicy samorządowi
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Prawo do informacji
(2)
Prawo karne
(2)
Prawo urzędnicze
(2)
Prawo wyborcze
(2)
Psychiatria
(2)
Psychologia kliniczna
(2)
Psychologia sądowa
(2)
Psychoterapia
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Renty
(2)
Rodzice z niepełnosprawnością
(2)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(2)
Temat: dzieło
Konstytucja Polski (1997)
(1)
Konstytucja Słowacji (1992)
(1)
Wychowanie Fizyczne (czasopismo ; Poznań)
(1)
Temat: czas
2001-
(37)
1989-2000
(13)
1901-2000
(7)
1939-1945
(2)
1801-1900
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(49)
Kraje Unii Europejskiej
(9)
Europa
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Czechy
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Słowacja
(1)
Turcja
(1)
Ukraina
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo opolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(32)
Opracowanie
(21)
Raport z badań
(10)
Podręcznik
(9)
Czasopismo naukowe
(8)
Czasopismo prawnicze
(5)
Monografia
(5)
Poradnik
(4)
Artykuły
(3)
Czasopismo pedagogiczne
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Komentarz do ustawy
(2)
Czasopismo ekonomiczne
(1)
Czasopismo społeczno-polityczne
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(53)
Edukacja i pedagogika
(33)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(21)
Medycyna i zdrowie
(17)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(17)
Psychologia
(14)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(12)
Filozofia i etyka
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Językoznawstwo
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Historia
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Nauka i badania
(1)
110 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Zawiera: Wstęp; Rozdział I. Niepełnosprawność ruchowa – ujęcia terminologiczne i koncepcyjne: 1. Wprowadzenie w problematykę niepełnosprawności; 2. Niepełnosprawność ruchowa – definicja, zakres i klasyfikacje; 3. Psychospołeczne konsekwencje nabycia niepełnosprawności ruchowej; 4. Kategoria płci w analizach dotyczących niepełnosprawności ruchowej. Rozdział II. Akceptacja niepełnosprawności: 1. Pojęcie akceptacji; 2. Proces akceptacji niepełnosprawności; 3. Uwarunkowania akceptacji niepełnosprawności – stan badań. Rozdział III. Wybrane zasoby radzenia sobie kobiet z niepełnosprawnością ruchu: 1. Podmiotowe zasoby radzenia sobie kobiet z uszkodzeniem narządu ruchu; 2. Społeczne zasoby radzenia sobie kobiet z uszkodzeniem narządu ruchu. Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań własnych: 1. Uzasadnienie podjętej problematyki; 2. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy; 3. Zmienne i wskaźniki; 4. Metoda badań; 5. Charakterystyka badanej grupy; 6. Metody statystyczne analizy danych. Rozdział V. Akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet – analiza wyników badań empirycznych: 1. Natężenie akceptacji niepełnosprawności badanych kobiet; 2. Akceptacja niepełnosprawności badanych kobiet a zmienne socjodemograficzne; 3. Akceptacja niepełnosprawności badanych kobiet a zmienne związane z niepełnosprawnością; 4. Typologia akceptacji niepełnosprawności u badanych kobiet. Rozdział VI. Radzenie sobie i zasoby radzenia sobie badanych kobiet – analiza wyników badań empirycznych: 1. Radzenie sobie badanych kobiet; 2. Wybrane zasoby radzenia sobie badanych kobiet. Rozdział VII. Zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet: 1. Radzenie sobie a akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet; 2. Zasoby radzenia sobie a akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet. 3. Znaczenie oceny niepełnosprawności w ustalaniu zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet; 4. Rodzaj oceny niepełnosprawności a struktura zależności między radzeniem sobie i zasobami radzenia a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet. Rozdział VIII. Podsumowanie z dyskusją wyników badań: 1. Akceptacja niepełnosprawności u badanych kobiet; 2. Radzenie sobie oraz podmiotowe i społeczne zasoby radzenia sobie badanych kobiet; 3. Zależności między radzeniem sobie oraz zasobami radzenia sobie a akceptacją niepełnosprawności u badanych kobiet z niepełnosprawnością ruchową; 4. Ocena niepełnosprawności a akceptacja niepełnosprawności, radzenie sobie i zasoby radzenia sobie u badanych kobiet z niepełnosprawnością ruchową; 5. Ocena niepełnosprawności a struktura zależności między radzeniem sobie, zasobami radzenia sobie a akceptacją ograniczeń w ruchu u badanych kobiet; 6. Ograniczenia przeprowadzonych badań; 7. Implikacje poznawcze i postulaty dla praktyki rehabilitacyjnej. Zakończenie; Literatura; Spis tabel i wykresów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Psychoedukacyjne elementy wsparcia społecznego: Najlepszy uczeń też potrzebuje wsparcia- sprawozdanie z badań własnych; Postrzegane Sparcie społeczne ze strony osób znaczących a wyniki w nauce młodzieży gimnazjalnej; Uwarunkowania społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się; Wsparcie społeczne młodzieży z uszkodzonym wzrokiem a odczuwanie trudności związanych z niepełnosprawnością; Uwarunkowania partycypacji w kulturze osób z dysfunkcją narządu wzroku a potrzeba wsparcia społecznego; Wsparcie techniczne studentów niewidomych i słabo widzących w uczelniach wyższych; 2. Komponenty wsparcia społecznego rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym: Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne; Potrzeba wsparcia psychospołecznego dzieci nadpobudliwych i ich rodzin; Wspomaganie społeczne rodziny w zaspokajaniu potrzeb rehabilitacyjnych uczniów z wadą słuchu; Postawy rodziców dzieci pełnosprawnych wobec osób z niepełnosprawnością; Edukacja integracyjna w opinii rodziców dzieci niepełnosprawnych; Wyrównywanie szans dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym w świetle zmian społecznych i edukacyjnych; Opinie rodziców młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim na temat pomocy dzielnej rodzinie; Korelaty społecznego wsparcia młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Poczucie wsparcia społecznego a poziom kompetencji społecznych u osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; Wsparcie matek dzieci z upośledzeniem umysłowym przez członków rodziny; Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego- wybrane kierunki oddziaływań; 3. Medyczne i psychospołeczne aspekty wsparcia w chorobie: Przekonania zdrowotne jako uwarunkowanie wsparcia w chorobie; Jakość pomocy udzielanej rodzinie dziecka niepełnosprawnego w procesie informacyjno-terapeutycznym; Działania ortopedyczno-rehabilitacyjne jako ważny element terapii w systemie wsparcia społecznego rodziny dziecka niepełnosprawnego; Wsparcie społeczne rodzin pacjentów z chorobą Alzheimera ze strony organizacji alzheimerowskich; Zmiany poziomu kompetencji komunikacyjnych małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym pod wpływem terapii Peto oraz usprawnianych tradycyjnie; Zaangażowanie rodziców w procesie rehabilitacji medycznej dzieci z astmą oskrzelową; Formalne i nieformalne systemy wsparcia rodzin dziecka z chorobą nowotworową; Społeczne aspekty umierania dzieci z choroba nowotworową; Wsparcie chorego i jego rodziny przez personel medyczny; Grupa samopomocy jako źródło wsparcia społecznego (na przykładzie Klubu Kobiet po Mastektomii „Amazonki”); Rola książki w procesie wsparcia dziecka niepełnosprawnego w zakładzie leczniczym; Wolontariat- pozainstytucjonalna forma wsparcia społecznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1. Pandemia Covid-19 a aktywność fizyczna i inne zachowania zdrowotne; 1.1. FIZJOLOGICZNE EFEKTY TRENINGU FIZYCZNEGO W MASECZKACH ZALECANYCH DO NOSZENIA W OKRESIE PANDEMII COVID-19 – PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA; 1.2. OTYŁOŚĆ A ZWIĘKSZONE RYZYKO ZAKAŻENIA I CIĘŻKIEGO PRZEBIEGU COVID-19 - PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA; 2. Psychospołeczne aspekty zachowań zdrowotnych; 2.1. ANALIZA NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH W ZAKRESIE WYBRANYCH GRUP PRODUKTÓW WŚRÓD OSÓB ZAGROŻONYCH ROZWOJEM ZABURZEŃ LĘKOWYCH; 2.2. PRĘŻNOŚĆ PSYCHICZNA JAKO DETERMINANTA NASILENIA ZACHOWAŃ ZDROWOTNYCH. PRZYKŁAD STUDENTÓW AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KATOWICACH; 2.3. ZACHOWANIA SEDENTARNE MŁODYCH DOROSŁYCH A SOCJALIZACJA DO KULTURY FIZYCZNEJ W RODZINIE; 2.4. POZIOM AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ STUDENTÓW ŚLĄSKICH UCZELNI A PROBLEMOWE KORZYSTANIE Z INTERNETU; 2.5. REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W ZAKRESIE EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH KATOWIC; 3. Wykorzystanie aplikacji mobilnych i wirtualnej rzeczywistości w promocji zdrowia i w treningu; 3.1. OCENA INTENSYWNOŚCI WYSIŁKU FIZYCZNEGO PODCZAS UPRAWIANIA AKTYWNEJ GRY WIDEO „RING FIT ADVENTURE” Z OBCIĄŻENIEM I BEZ OBCIĄŻENIA KOŃCZYN DOLNYCH; 3.2. CZY BOKS W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI MOŻE BYĆ INTENSYWNĄ FORMĄ TRENINGU DLA ZAWODNIKÓW MIESZANYCH SZTUK WALKI?; 3.3. APLIKACJE MOBILNE W PROMOCJI AKTYWNEGO STYLU ŻYCIA; 4. Aktywność fizyczna wybranych grup społecznych oraz jej motywy i uwarunkowania; 4.1. BADANIA PILOTAŻOWE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ STUDENTÓW AKADEMII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KATOWICACH W ŚWIETLE NAJNOWSZYCH REKOMENDACJI ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA; 4.2. POZIOM AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ I PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W AKTYWIZACJI OSÓB Z DYSFUNKCJĄ WZROKU – PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA; 4.3. ZRÓŻNICOWANIE FORM AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ - OLIMPIADY SPECJALNE ŚLĄSKIE; 4.4. PORÓWNANIE POZIOMU ZACHOWAŃ ZDROWOTNYCH A W SZCZEGÓLNOŚCI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY Z PRAWIDŁOWĄ I NADMIERNĄ MASĄ CIAŁA; 4.5. OCENA ZACHOWAŃ ZDROWOTNYCH KOBIET SYSTEMATYCZNIE UCZĘSZCZAJĄCYCH DO KLUBU FITNESS NA TLE GRUPY PORÓWNAWCZEJ; 4.6. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA I INNE ZACHOWANIA ZDROWOTNE A JAKOŚĆ ŻYCIA OSÓB UCZĘSZCZAJĄCYCH NA SIŁOWNIĘ; 4.7. SPEŁNIANIE WYBRANYCH REKOMENDACJI PROZDROWOTNEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ A SAMOOCENA ZDROWIA I JAKOŚCI ŻYCIA PRZEZ KOBIETY PO MASTEKTOMII; 4.8. MOTYWY UPRAWIANIA PIŁKI NOŻNEJ PRZEZ AMATORÓW – ZAWODNIKÓW NISKICH KLAS ROZGRYWKOWYCH; 4.9. CZY CYKL MENSTRUACYJNY WPŁYWA NA ZAWARTOŚĆ WODY W ORGANIZMIE I JEJ ZMIANY W ODPOWIEDZI NA PODEJMOWANĄ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ U KOBIET?; 5. Prozdrowotne oddziaływanie aktywności fizycznej; 5.1. ROLA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W PREWENCJI PIERWOTNEJ I WTÓRNEJ CHOROBY PARKINSONA; 5.2. ZNACZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W CHOROBIE ALZHEIMERA I INNYCH OTĘPIENIACH; 5.3. WPŁYW TRENINGU STABILIZACJI CENTRALNEJ NA DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE ODCINKA LĘDŹWIOWEGO KRĘGOSŁUPA I JAKOŚĆ ŻYCIA U OSÓB W WIEKU 25-45 LAT.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok 20, Zeszyt 1)
Kwartalnik, 2020-
Wcześniejsza częstotliwość: Półrocznik, 2000-2013, Rocznik, 2014-2019
Forma i typ
Zawiera: Legal-constitutional and theoretical issues: Local government and security - national solutions based on a decentralized unitary state; Free legal assistance as an instrument in protecting the rights of foreigners in the Republic of Poland - a contribution to the discussion; Global population migrations as a threat to the existence and proper functioning of civil society institutions. Selected issues; Is the ban on entering into marriage for people with mental disorders and impaired mental capacity necessary to ensure adequate protection for marriage and the family?; A few remarks on legal aspects regarding the so-called “Maternity pension”. Public law issues: The expiration of the service relationship of an officer of the Prison Service in the Polish legal system; Rights of the President of the Office of Rail Transport Regarding the Supervision Over Maintaining the Administrator’s Independence in the Light of the Draft of Amendment to the Law on Rail Transport (UC139); Local government servicing units as a central contracting authority; Educational (?) function of international law. A few notes based on Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration and Global Compact on Refugees. Legal-financial issues: Reliable taxpayer = safe taxpayer?; Conclusion of a civil law contract as a premise for the municipality to act as a taxable person of tax on goods and services (VAT). Procedural issues: Obligations of public administration to provide information from the case file; Administrative seizure of firearms. Legislative policy of the state in relation to citizens legally possessing firearms; On the power of judge’s assistants to issue orders - comments pursuant to Article 47(2) of the Code of Civil Procedure; About the certifying decision - comments under art. 122f Code of Administrative Procedure; The rights of the entrepreneur under audit to use protection measures before an administrative court. Private law issues: Liability of spouses remaining in the system of joint property for the obligations of one of them and anti-enforcement actions as a means of substantive defence of the debtor’s spouse; Legal status of the succession manager; Gloss to the judgment of the Provincial Administrative Court in Szczecin of 22 August 2019, file ref. No.: II SA / Sz 597/19 (critical gloss).
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 340 (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(Roczniki Administracji i Prawa : teoria i praktyka , ISSN 1644-9126 ; Rok 22, Zeszyt 4)
Kwartalnik, 2020-
Wcześniejsza częstotliwość: Półrocznik, 2000-2013, Rocznik, 2014-2019
Forma i typ
I. The issues of disability: 1. Current issues concerning the freedoms and rights of people with disabilities in the Ombudsman’s activities; 2. Perinatal palliative care in Poland – an introduction; 3. Gender equality plan for R&I. Observations based on the initial experiences of the Universtity of Silesia in Katowice; 4. Reflections on extending the term of office of local government units; 5. Compliance with ex lege quarantine law. II. Criminal law and criminal procedure issues: 1. The European Union and terrorist threats: the next step (part I); 2. Manipulation of the transfer of information on the example of the activities of Polish law enforcement agencies; 3. Body of crime in Czech and Polish criminal law; 4. Application of the more relative act in the field of administrative penalty in the light of analogy to criminal law. III. Procedural issues: 1. Some remarks about the public interest and the legitimate interest of citizens from the perspective of Article 7 of the Code of Administrative Procedure; 2. Suspension of execution of the final decision over the objection of the public prosecutor; 3. The issue of the execution of the penalty of restriction of liberty in the form of deduction of part of the remuneration; 4. Proceedings for the division of community property of spouses following the amendments to the Code of Civil Procedure introduced by the law of July 04, 2019; 5. Importance of documentary evidence in seperate proceedings in commercial cases. IV. Labor law and social security issues: 1. The organizational function of labor law; 2. Training pension as a benefit from social insurance supporting the process of vocational rehabilitation – selected problems and controversies.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 340 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego ; Nr 2374)
Bezradność w ujęciu socjo- i psychopedagogicznym: Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności. Bezradność w ujęciu socjologii i psychologii. Kwestia społecznego konstruowania bezradności. Zagadnienia bezradności społecznej a polityka rozwoju rynku lokalnego. Wyuczona bezradność - przegląd koncepcji. Psychologiczne uwarunkowania poczucia bezradności. Bezradność ofiary przemocy wewnątrzrodzinnej. Wprowadzenie do problematyki. Odczuwanie bezradności przez kandytaów na nauczycieli - kilka refleksji z badań. Bezradność w życiu osoby niepełnosprawnej: Bezradność osoby niepełnosprawnej na tle przestrzeni życiowej. Użyteczność kategorii pojęciowej sytuacji w badaniu bezradności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Sytuacja osób niepełnosprawnych i ich funkcjonowanie - na przykładzie wybranej grupy. Bezradność rodziców dziecka niepełnosprawnego. Symptomy wyuczonej bezradności u osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kształcenie nawyków jako terapia bezradności głęboko upośledzonych umysłowo. Bezradność w refleksji filozoficznej i etycznej: Wyuczona bezradność moralna Polaków. Bezradność moralności. bezradność współczesnego stoika. Tylko dwie uwagi. Bezradność człowieka w kontekście "mocy" i "niemocy" człowieka jako podmiotu. Ludzka moc w kontekście restauracji zdewastowanej przyrody. Bezradność jako problem w nauczaniu filozofii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bezrobocie, bezrobotny, praca socjalna / Ewa Flaszyńska. - Warszawa : Difin SA , 2019. - 133, [2] s. : il. ; 23 cm.
(Biblioteka Pracy Socjalnej)
Zawiera: Wprowadzenie; Rozdział I Bezrobocie jako problem społeczny. Rozdział II Osoby bezrobotne w przepisach prawa: 2.1. Pojęcie osoby bezrobotnej; 2.2. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy; 2.3. Zasiłek dla bezrobotnych; 2.4. Świadczenia zdrowotne; 2.5. Osoby bezrobotne w przepisach pomocy społecznej. Rozdział III Charakterystyka osób bezrobotnych i ich rodzin. Rozdział IV: System pomocy osobom bezrobotnym: 4.1. Zadania powiatowych urzędów pracy; 4.2. Zadania ośrodków pomocy społecznej. Rozdział V Praca socjalna z osobami bezrobotnymi i ich rodzinami: 5.1. Kontrakt socjalny; 5.2. W jaki sposób przebiega proces pomocy w powiatowym urzędzie pracy; 5.3. W jaki sposób przebiega proces pomocy w ośrodku pomocy społecznej; 5.4. Współpraca ośrodka pomocy społecznej z powiatowym urzędem pracy w aktywizacji osób bezrobotnych; 5.5. Spółdzielnie socjalne; 5.6. zatrudnienie socjalne i zatrudnienie wspierane. Rozdział VI Pomoc bezrobotnej osobie niepełnosprawnej i jej rodzinie. Rozdział VII Rekomendacje dla pracowników socjalnych. Słowniczek najważniejszych pojęć; Literatura; Spis tabel; Spis wykresów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 331 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 331 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Monografie)
1. Sporządzanie testamentu w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażanie woli na tle innych wad oświadczania woli w innych systemach prawnych: Prawo niemieckie; Prawo francuskie; Prawo angielskie; Prawo amerykańskie; Prawo Luizjany; Modelowe europejskie prawo spadkowe; 2. Stan wyłączający świadome powzięcie decyzji i wyrażanie woli: Stan wyłączający świadome powzięcie decyzji i wyrażenie woli; Wiedza na temat dokonywania czynności i jej skutków; Wiedza na temat majątku; Wiedza na temat osób bliskich a wpływ treści testamentu na umysłową zdolność testowania; Urojenia i omamy wpływające na sporządzenie testamentu; 3. Przyczyny stanu braku świadomości potrzebnej do sporządzenia testamentu: Uwagi wprowadzające; Organiczne zaburzenia psychiczne; Funkcjonalne zaburzenia psychiczne (choroby psychiczne); Symptomy wskazujące na możliwość istnienia zaburzenia; 4. Stan wyłączający swobodne powzięcie decyzji i wyrażanie woli: Koncepcja prof. B. Lewaszkiewicz-Petrykowskiej i jej ogólna analiza; Ochrona swobody testowania spadkobiercy w ujęciu historycznym i porównawczym; Brak swobody a koncepcje pokrewne- brak świadomości, błąd i groźba; Okoliczności wskazujące na stan wyłączający swobodę testowania; Podsumowanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 347 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Publikacja podejmuje zagadnienie usług asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami, zwracając uwagę na uwarunkowania kulturowe występujące w Polsce i w Norwegii. Zaprezentowano w niej autorski model służący budowaniu ich niezależności i wsparciu na etapie wkraczania na rynek pracy. Badania były przeprowadzone w latach 2020-2022 w obu krajach, które różnią się realizowanym modelem polityki społecznej oraz zaawansowaniem procesu wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Analizy porównawcze uwypukliły kulturowe uwarunkowania wdrażania usług asystencji osobistej, co pozwoliło autorkom wskazać i omówić dylematy wynikające z kontrukcji usługi i opracować autorską formułę równościowo-partycypacyjną, w ramach której realizowana może być asystencja osobista dla osób z niepełnosprawnościami. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Z przyjemnością i zainteresowaniem sięgnęłam po książkę podejmującą tematykę i problematykę osób z niepełnosprawnościami. Moje zaciekawienie było tym większe, że problematyka badania uwidoczniona została w postawionym przez autorki tytule, który pobudza do refleksji. […] Pomyślałam o tym, że w monografii odnajdę „świeże”, nowe spojrzenie badaczek. Sądzę, że się nie pomyliłam. Opracowanie jest wartościowe i godne uwagi czytelników. Wpisuje się w pole nauk socjologicznych. Jest to ważna pozycja, która zawiera nowe treści, wzbogacające, uzupełniające pewną lukę w zakresie podjętej tematyki. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Beaty Szluz, prof. UR) Publikacja ma niewątpliwie walory poznawcze, gdyż wpisuje się w aktualną społecznie tematykę poruszającą niezwykle ważne kwestie, rozstrzygające często o jakości i komforcie życia osoby z niepełnosprawnością. […] Należy podkreślić, iż bezsprzecznym walorem pracy jest także wyważenie między proporcjonalnym i analogicznym zarysowaniem problematyki na terenie badanych krajów, czyli Polski i Norwegii. (Z recenzji wydawniczej dr hab. Grażyny Mikołajczyk-Lerman, prof. UŁ) ********* The Shadow That Lets Step Out of the Shadow. Personal Assistance for People with Disabilities in Poland and Norway The publication discusses the issue of personal assistance for people with disabilities, drawing attention to cultural determinants in Poland and Norway. It presents the author’s model, which builds the independence and supports the disabled in the process of entering the labour market. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode). ********* Dr hab. Giermanowska Ewa (ORCID 0000-0002-3169-9841) – socjolog, wykładowca w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w socjologii pracy, socjologii ekonomicznej i polityce zatrudnienia. Znaczące miejsce w jej zainteresowaniach badawczych zajmuje problematyka zatrudnienia młodzieży i osób z niepełnosprawnościami oraz społecznych aspektów kształtowania się stosunków pracy. Uczestniczyła w wielu projektach badawczych dotyczących lokalnej polityki rynku pracy, losów zawodowych absolwentów, stosunków pracy, nietypowych form zatrudnienia, aktywizacji i integracji zawodowej osób niepełnosprawnych. Autorka i współautorka publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących rynku pracy dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Wieloletni ekspert Instytutu Spraw Publicznych w Warszawie. Członek Jury Nagrody im. Aleksandra Matejki za najlepszą pracę doktorską z zakresu socjologii pracy (przyznawanej przez Sekcję Socjologii Pracy Polskiego Towarzystwa Socjologicznego). Dr hab. Racław Mariola (ORCID 0000-0002-7614-0507) – socjolog, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracowała z Instytutem Spraw Publicznych w Warszawie, gdzie kierowała badaniami z zakresu polityki społecznej i w nich uczestniczyła. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: socjologia rodziny oraz starzenia się i niepełnosprawności, a także analizy polityki rodzinnej i ludnościowej w perspektywie socjologicznej. Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących obszaru pomocy społecznej, polityki rodzinnej i ludnościowej dla instytucji rządowych, samorządowych i organizacji obywatelskich. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Dr Szawarska Dorota (ORCID 0000-0002-5124-6209) – antropolog kultury. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jej główne pola zainteresowań badawczych to: solidarność międzypokoleniowa, antropologia troski, antropologia starzenia się, antropologia niepełnosprawności. Autorka publikacji naukowych dotyczących zmian w solidarności międzypokoleniowej oraz niepełnosprawności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Zawiera: Rozdział 1. Rekonstrukcja pojęć 1. Czas wolny – społeczna istota problemu 1.1. W gąszczu definicji 1.2. Leisure czy play 2. Niepełnosprawność 2.1. Historyczna ewolucja terminu niepełnosprawności 2.2. Społeczny wymiar włączającej filozofii jako łączenie filozofii, ekonomii i polityki 2.3. Wymiar inkluzyjny osób pełnosprawnych społecznie 2.4. Pojęcie niepełnosprawności w percepcji instytucji statystycznych Rozdział 2. Czas wolny jako społecznie uwarunkowana inkluzja 1. Czas wolny – istoty element dobrostanu 2. Czas wolny we współczesnym świecie – wymiar indywidulany 2.1. Czas wolny – zachowania mieszkańców Unii Europejskiej 2.2. Czas wolny jako styl życia współczesnych Polaków 3. Czas wolny osób niepełnosprawnych 3.1. Jedność podzielonego czasu 3.2. Czas rodzin osób niepełnosprawnych 3.3. Dobrostan osób niepełnosprawnych 3.4. Między oczekiwaniami a rzeczywistością – dostępność instytucji kultury i rekreacji dla osób niepełnosprawnych Rozdział 3. Fenomen czasu wolnego jako elementu rozwoju wykluczonych 1. Ewaluacja społecznego ujęcia miejsca czasu wolnego jako elementu oceny dobrostanu/jakości życia 1.1. Formy spędzania czasu wolnego – między uspołecznieniem a indywidualizacją: jakością życia i dobrostanu 1.2. Wybrane badania nad jakością życia osób niepełnosprawnych 1.3. Czas wolny dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim 2. W poszukiwaniu innego spojrzenia na osobę niepełnosprawną – kompetencje 3. Jakość życia 4. Spojrzenie na niepełnosprawność dzisiaj 4.1. Oblicza niepełnosprawności – niepełnosprawność intelektualna 4.2. Przykładowe prace uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 4.3. Odmienność świadomości i organizowania czasu wolnego w perspektywie społecznej w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie 4.4. Czy jest tak źle? Podsumowanie i wnioski wynikające z badań 5. Zmienność i ewaluacja świadomości niepełnosprawności do inności – od partycypacji do wykluczenia 5.1. Badania nad ewaluowaniem świadomości czasu wolnego 5.2. Wpływ świadomości na organizowanie i spędzanie czasu wolnego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Wymiary Duszy / red. prowadzący Joanna Karpowicz)
1.Integracja psychiczna i duchowa: Człowiek i jego godność. Spojrzenie teologa; Sokrates jako egzemplum boskiego szaleńca; Integralna koncepcja rozwoju człowieka w ujęciu Ericha Fromma; Założenia na temat człowieka w NJP - próba interpretacji; Religijność a zdrowie psychiczne; Dualizm i jedność w życiu człowieka. 2. W stronę pedagogiki integralnej: Wychowanie jako wspomaganie prawdziwego człowieczeństwa; Odpowiedzialność moralna i jej wymiar w zawodzie nauczyciela; Świadomość pedagogiczna nauczycieli wczesnej edukacji; Wizja integralna człowieka jako osoby w pedagogice personalistycznej. 3. Integracja niepełnosprawności: Być bardziej człowiekiem? O poszanowanie godności osób niepełnosprawnych; Jakość życia osób niepełnosprawnych; Chrześcijańskie spojrzenie na niepełnosprawność - na przykładzie wspólnot Wiary i Światła oraz Arki; Podmiotowość drogą do człowieczeństwa osób niepełnosprawnych. 4. Procesy twórcze i pełnia człowieczeństwa: Twórczość literacka jako wyraz bycia i stawania się człowiekiem; Człowiek w relacji do starości i śmierci. Rozważania o końcu życia w pismach C.G. Junga i D. Levinsona. 5. Wyzwania cywilizacji: Człowieczeństwo w cyberkulturze; Edukacja dla zrównoważonego rozwoju potrzebą współczesnego człowieka; ekologiczna wizja świata i człowieka. O związkach ekologii z psychologią; Człowiek w sytuacji utraty pracy; Człowiek wobec problemów infokomputeryzacji; starość, choroba, eutanazja. Rozważania moralne i prawne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Cz.I Niepełnosprawność w perspektywie zmian - kontekst globalny : 1. Przeobrażenia globalne w kategoriach przejścia społecznego, 2. Przeobrażenia w wybranych interpretacjach. Cz.II Niepełnosprawność w perspektywie zmiany - kontekst lokalny : 1. Przeobrażenia polskie w kategoriach przejścia społecznego, 2. Pedagogiczne następstwa przeobrażeń
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 316 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych ; Tom 11)
Część I Osoba niepełnosprawna w perspektywie przeżyć traumatycznych: "Piętno" jako traumatyczny stan doznawanego upośledzenia społecznego (kontynuacja pilnej debaty nad oczekiwaną rehabilitacją społeczną osób przejawiających określoną ułomność); Kategorie opresyjne i nacechowane pozytywnie w deskrypcji sytuacji społecznej człowieka niepełnosprawnego; Niekorzystny wpływ traumatycznych wydarzeń życiowych na funkcjonowanie dzieci; Kilka obrazów z drogi życia - od Piętna do akceptacji społecznej, czyli sytuacji matek dzieci niepełnosprawnych; Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych. Część II. Wybrane problemy postaw społecznych wobec ludzi niepełnosprawnych: Postawy młodzieży gimnazjalnej wobec osób niepełnosprawnych - analiza porównawcza; Kampanie medialne a postawy studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych; Młodzi niepełnosprawni - w obliczu antycypowanej przyszłości. Część III. Człowiek niepełnosprawny w perspektywie wsparcia społecznego: Niepełnosprawność intelektualna - problemy opieki i wyzwania społeczne; Środowiskowe uwarunkowania kompetencji społecznych młodzieży upośledzonej umysłowo; Środowiska wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; Współpraca szkoły kształcącej uczniów niepełnosprawnych z instytucjami zewnętrznymi. Część IV. Edukacja i opieka osób niepełnosprawnych w perspektywie doświadczeń zagranicznych: Etapy rozwoju szkolnictwa specjalnego we Francji: segregacja - adaptacja - integracja; W kierunku edukacji włączającej w Kanadzie; Spojrzenie retrospektywne na studia w zakresie pedagogiki specjalnej w Ostrawie; Jakość warunków życia mieszkańców Domu Opieki Społecznej w Osadnem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316.6 (2 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
(De Doctrina Europea. Roczniki Instytutu Europeistyki, ISSN 1733-5019 ; Rok 3/2006)
Rocznik
R. 1 (2001)-R. 8 (2011).
1. UE i zagadnienia konstytucyjne. 2. Wybrane państwa członkowskie. 3. UE i sprawy zagraniczne. 4. Wybrane polityki UE. 5. Glosy. 6. Prace studenckie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341 (4 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 341 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Zawiera: ROZDZIAŁ 1. Niepełnosprawność intelektualna – wprowadzenie do problematyki 1.1. Zarys problemów 1.2. Refleksje nad inteligencją ogólną i jej regulacyjną rolą 1.3. Osoba niepełnosprawna intelektualnie w kulturze 1.4. Kierunki wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną ROZDZIAŁ 2. Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.2. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 2.3. Możliwości komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym 2.4. Możliwości komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim ROZDZIAŁ 3. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie współwystępujące 3.1. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Downa 3.2. Rozwój i zaburzenia komunikacji językowej u osób z zespołem Gregga 3.3. Masaż logopedyczny 3.4. Możliwości komunikacyjne osób z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (PDD – Pervasive Developmental Disorders) ROZDZIAŁ 4. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie mogące współwystępować z innymi zespołami 4.1. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół objawów chorobowych 4.2. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym 4.3. Etiologia i klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego 4.4. Odmiany kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego 4.5. Rozwój mowy i jej zaburzenia u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym ROZDZIAŁ 5. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie ujawniające się w okresie rozwoju 5.1. Możliwości komunikacyjne osób z zespołem łamliwego chromosomu X. Porównanie zespołu z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem 5.2. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie w rozwoju. DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA MAŁEGO DZIECKA Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU (ASD) 1. Zaburzenie ze spektrum autyzmu - kryteria diagnostycze, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne 2. Komunikacja niewerbalna i werbalna dzieci z ASD oraz dzieci rozwijających się prawidłowo - uściśnienia terminologiczne 3. Zaburzenia komunikacji niewerbalnej i werbalnej u dzieci z ASD - porównanie z normatywnym rozwojem komunikacji społecznej 4. Opóźniony rozwój mowy czy zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej u dzieci z ASD - diagnozowanie i formy zaburzeń komunikacji w ASD 5. Próba porównania zachowań językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu 6. Diagnoza różnicowa niedokształcenia mowy pochodzenia korowego i niedokształcenia mowy w autyzmie 7. Diagnoza rozumienia mowy osób z ASD ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi - propozycja modelu badania 8. ASD a niedosłuch, neuropatia słuchowa i centralne zaburzenia przetważania słuchowego - zależności, współwystępowanie, różnicowanie 9. ASD a epilepsja 10. Zaburzenia czynności jedzenia u dzieci ze spektrum autyzmu 11. Znaczenie procesów przetwarzania sensorycznego w rozwoju komunikacji dzieci z ASD 12. ESDM (Early Start Denver Model) - wielospecjalistyczna metoda wczesnej interwencji dla małych dzieci z ASD 13. Praca logopedyczna z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu - podstawowe cele i strategie pracy 14. Terapia logopedyczna dziecka z ASD z nadwrażliwością lub podwrażliwością dotykową obszaru orofacjalnego 15. Wspomagające i alternatywnemetody porozumiewania się (AAC) w pracy nad rozwojem mowy i komunikacji dzieci z ASD 16. Wykorzystanie gestów obrazujących ruchy artykulatorów GORA w terapii logopedycznej dziecka z ASD 17. Etyka w gabinecie logopedy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (2 egz.)
E-book
W koszyku

Obierz kurs na dostępność cyfrową

Dostępność cyfrowa w swoim założeniu stawia na eliminację cyfrowych barier, dzięki czemu zapewnia możliwość korzystania z zasobów Internetu jak najszerszemu gronu użytkowników. To, jak dokładnie powinien wyglądać dostępny cyfrowo serwis internetowy, zdefiniowała grupa W3C w dokumentacji WAI-ARIA. Jeśli ta nazwa jest Ci obca, wiedz, że WAI-ARIA to połączenie dwóch rzeczy: inicjatywy WAI (Web Accessibility Initiative) i specyfikacji ARIA (Accessible Rich Internet Applications). ARIA stanowi dodatkową warstwę atrybutów do znaczników HTML i umożliwia technologiom asystującym interpretację roli, właściwości lub stanu wybranego elementu. Co to oznacza w praktyce? W ujęciu cyfrowym technologie asystujące wspierają osoby niepełnosprawne w codziennych czynnościach, zapewniając im większą niezależność. W tej klasie technologii znajdziemy takie oprogramowanie jak czytniki ekranu, syntezatory mowy, programy głosowe współpracujące z przeglądarkami graficznymi, a także sprzęt: alternatywne klawiatury i urządzenia wskazujące. Atrybuty ARIA przekazują do aplikacji asystującej informacje o roli, stanie lub właściwości danego elementu. Zestaw atrybutów ARIA połączony z kodem HTML wspiera narzędzia pomocnicze w rozumieniu zawartości strony i odgrywa ważną rolę w dążeniu do zapewnienia dostępności cyfrowej w sieci. Nie czekaj, poznaj dobre praktyki WAI-ARIA i twórz aplikacje przeznaczone dla każdego!

W trakcie naszego profesjonalnego szkolenia:

  • Poznasz zasady tworzenia wygodnej i zrozumiałej dla użytkowników nawigacji
  • Nauczysz się tworzenia stron o poprawnej logicznie strukturze
  • Dowiesz się, jak stosować atrybuty WAI-ARIA
  • Nauczysz się zarządzać dynamicznymi regionami na stronie
  • Zweryfikujesz dostępność cyfrową strony internetowej
  • Nabędziesz umiejętność weryfikowania poprawności struktury HTML
  • Nauczysz się przeprowadzać testy manualne strony internetowej
  • Dowiesz się, jak napisać poprawny semantycznie kod HTML
  • Nauczysz się stosować semantyczne znaczniki HTML
  • Zdobędziesz wiedzę na temat zastosowania ról, właściwości i stanów WAI-ARIA

Dostępność cyfrowa. Kurs video. Dobre praktyki tworzenia dostępnych stron i poprawne stosowanie atrybutów ARIA jest przewidziany dla osób zajmujących się tworzeniem stron internetowych i wymaga podstawowej znajomości HTML. Szkolenie będzie stanowić dobre uzupełnienie wiedzy zarówno dla osób z dużym doświadczeniem, jak i tych stawiających pierwsze kroki w obszarze tworzenia stron internetowych. Nauczysz się tworzyć poprawny semantycznie kod HTML i prawidłowo opisywać elementy strony. Dowiesz się, jak zarządzać dynamicznymi regionami na stronie, i poznasz trzy główne komponenty ARIA: role, stany i właściwości. Dzięki zdobytej wiedzy ocenisz dostępność istniejących stron internetowych i będziesz wiedzieć, jak samodzielnie stworzyć dostępną stronę WWW w odniesieniu do zasad WAI-ARIA. Zgodnie z ustawą z 4 kwietnia 2019 roku od 2020 roku wszystkie portale, strony i aplikacje internetowe podmiotów publicznych muszą spełniać wymogi dostępności cyfrowej. Zatem znajomość dostępności cyfrowej jest bardzo pożądana na rynku pracy i każdy projektant UI i programista powinien znać wytyczne dotyczące dostępności oprogramowania użytkownika: przeglądarek, aplikacji i urządzeń służących do odczytywania treści cyfrowych. Ustawy, wytyczne i rynek pracy to jedno, ale pamiętajmy, że stosowanie zasad dostępności cyfrowej uczy przede wszystkim empatii i daje szansę osobom z niepełnosprawnościami na bardziej samodzielne i niezależne życie.

Zachęcamy także do zapoznania się z pozostałymi szkoleniami z serii o dostępności cyfrowej:

  • Dostępność cyfrowa. Kurs video. Wprowadzenie do tematyki i wytycznych WCAG 2.1
  • Dostępność cyfrowa. Kurs video. Narzędzie walidacyjne i tworzenie dostępnych treści
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Obierz kurs na dostępność cyfrową

Nowe technologie i zasoby Internetu zdecydowanie ułatwiają codzienne funkcjonowanie w niemal każdym obszarze życia. Czy jednak wszyscy mogą korzystać z tych dobrodziejstw w równym stopniu? Na świecie aż miliard ludzi zmaga się z niepełnosprawnością i napotyka bariery również w sieci. Nieodpowiedni kontrast, brak możliwości nawigowania po stronie myszą, klawiaturą czy za pomocą czytnika tekstu to zaledwie kilka przykładów. Dziedzinę, której celem jest eliminacja tych cyfrowych barier, nazywamy dostępnością cyfrową. Zgodnie z jej założeniami dostępny serwis internetowy jest przeznaczony dla wszystkich użytkowników, bez wykluczania żadnej grupy ze względu na poziom niepełnosprawności, podeszły wiek, ograniczenia sprzętowe lub słabe łącze internetowe. Większość stron składa się z tekstów, dokumentów i multimediów, stąd nie można ich pominąć podczas tworzenia dostępnych cyfrowo treści. Jak zatem sprawić, by dokumenty spełniały kryteria dostępności? To proste - należy pamiętać, dla kogo się je tworzy, i zadbać o czytelną, zrozumiałą strukturę tekstu. Już przy bardzo niewielkim wysiłku można zapewnić, by skan dokumentu zapisany w formacie PDF spełniał wymogi dostępności cyfrowej i umożliwiał przeszukiwanie zawartości. Z kolei multimedia da się ujarzmić za pomocą audiodeskrypcji, napisów do wideo i transkrypcji tekstowej. Projektuj treści dla jak najszerszego grona osób. Poznaj kryteria dostępności i twórz dokumenty i multimedia dostępne cyfrowo!

W trakcie naszego profesjonalnego szkolenia:

  • Nauczysz się przeprowadzać audyt strony internetowej pod kątem dostępności cyfrowej
  • Stworzysz deklarację dostępności i raport oceny zgodności (WCAG-EM)
  • Dowiesz się, jak tworzyć dostępne cyfrowo dokumenty tekstowe
  • Poznasz metody raportowania zgodnie z metodologią WCAG-EM
  • Przyswoisz obsługę przydatnych walidatorów, w tym Wave
  • Dowiesz się, jak opracować skany dokumentów, by były dostępne cyfrowo
  • Poznasz zasady tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów Word i PDF
  • Nauczysz się weryfikować poprawność dokumentów tekstowych za pomocą wbudowanego narzędzia edytora Word
  • Dowiesz się, jak weryfikować poprawność dokumentów PDF poprzez program Acrobat
  • Przećwiczysz weryfikowanie poprawności dokumentów PDF przy użyciu darmowego oprogramowania PAC3 (Free PDF Accessibility Checker)
  • Nauczysz się eliminować problemy dostępności cyfrowej w treści dokumentów PDF

Co więcej...

  • Nabędziesz umiejętność obróbki dokumentów PDF zawierających skany, aby były dostępne cyfrowo, a w szczególności umożliwiały użytkownikom wyszukiwanie w treści
  • Nauczysz się tworzyć napisy i audiodeskrypcję do treści multimedialnych

Dostępność cyfrowa. Kurs video. Narzędzia walidacyjne i tworzenie dostępnych treści stanowi dawkę solidnej teoretycznej wiedzy od podstaw po poziom średnio zaawansowany. W ramach pierwszych lekcji czeka Cię staranne wprowadzenie do tematyki dostępności cyfrowej. Uwaga! Wprowadzenie jest ujednolicone dla wszystkich trzech kursów z serii o dostępności cyfrowej, dzięki temu szkolenie możesz rozpocząć bez wcześniejszego przygotowania. W następnych modułach poznasz narzędzia walidacyjne i automatyczne walidatory stron. Dowiesz się, jak wykonać raport i jak przeprowadzić audyt według metod WCAG-EM. Z kolejnych rozdziałów nauczysz się tworzyć dostępne dokumenty tekstowe i PDF według obowiązujących kryteriów. Na koniec nabędziesz elementarną wiedzę na temat tworzenia dostępnych multimediów, w tym napisów i audiodeskrypcji. Zdobyte podczas kursu umiejętności pozwolą Ci na dokonanie samodzielnej oceny dostępności stron internetowych. Fundamentalna wiedza o tworzeniu dostępnych treści cyfrowych będzie przydatna zarówno dla osób decyzyjnych zamawiających usługi na zewnątrz, jak i audytorów, twórców treści i programistów. Po ukończeniu szkolenia sprawnie ocenisz, czy treści, z którymi pracujesz, spełniają wymogi dostępności, a także będziesz wiedzieć, jak tworzyć poprawne dokumenty tekstowe.

Ten kurs jest drugą częścią przewodnika po dostępności cyfrowej - z ukierunkowaniem na dostępność dokumentów i treści multimedialnych. Jeśli chcesz zgłębić teorię dotyczącą kryteriów dostępności według WCAG 2.1, sprawdź koniecznie pierwszą część serii: Dostępność cyfrowa. Kurs video. Wprowadzenie do tematyki i wytycznych WCAG 2.1.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Obierz kurs na dostępność cyfrową

Nowe technologie i zasoby Internetu zdecydowanie ułatwiają codzienne funkcjonowanie w niemal każdym obszarze życia. Czy wszyscy jednak mogą korzystać z tych dobrodziejstw w równym stopniu? Na świecie aż miliard ludzi zmaga się z niepełnosprawnością i napotyka bariery również w sieci. Nieodpowiedni kontrast, brak możliwości nawigowania po stronie myszą, klawiaturą czy za pomocą czytnika tekstu to zaledwie kilka przykładów. Dziedzinę, której celem jest eliminacja tych cyfrowych barier, nazywamy dostępnością cyfrową. Zgodnie z jej założeniami dostępny serwis internetowy jest przeznaczony dla wszystkich użytkowników, bez wykluczania żadnej grupy ze względu na poziom niepełnosprawności, podeszły wiek, ograniczenia sprzętowe lub słabe łącze internetowe.

Jak zatem jest z tą dostępnością w Internecie? Obecnie wszystkie portale, strony i aplikacje internetowe podmiotów publicznych muszą spełniać wymogi dostępności cyfrowej zgodnie z dokumentacją WCAG. To znaczy, że serwisy należy tak projektować, by użytkownik mógł z łatwością po nich nawigować i odczytywać zamieszczone treści. Ponadto strony te muszą być obsługiwane na różnych urządzeniach, w tym mobilnych, i przy użyciu rozwiązań wspierających osoby z niepełnosprawnością ruchową, niewidome lub z innymi ograniczeniami. Dzięki temu kursowi dowiesz się, jak przejść od słów do czynów i wprowadzić kryteria WCAG 2.1 w życie. Zadbaj o elastyczny, funkcjonalny interfejs i czytelną treść dostępną w różnych warunkach i dla każdego użytkownika!

W trakcie naszego profesjonalnego szkolenia:

  • Poznasz ustawę o dostępności cyfrowej (obowiązki, kogo dotyczy, jakie są kary)
  • Opanujesz wiedzę dotyczącą zasad dostępności według WCAG 2.1 - czym jest postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i solidność
  • Przyswoisz wytyczne i kryteria sukcesu według WCAG 2.1 i WCAG 2.2
  • Nabędziesz umiejętności prowadzenia testów manualnych według Karla Grovesa
  • Nauczysz się przeprowadzać testy manualne strony internetowej
  • Poznasz technologie asystujące dla osób niepełnosprawnych

Dostępność cyfrowa. Kurs video. Wprowadzenie do tematyki i wytycznych WCAG 2.1 to kurs poświęcony w dużej mierze empatii. Na podstawie omówionych zasad i przykładów nauczysz się tworzyć dostępne cyfrowo rozwiązania, które realnie odpowiadają na problemy użytkowników. Nie znajdziesz tu pustego odhaczania formalnych wymagań bez zrozumienia ludzkich potrzeb. Zdobyta podczas kursu wiedza przyda się do samodzielnej oceny dostępności cyfrowej stron internetowych zarówno przez klientów, jak i wykonawców, czyli audytorów, programistów i designerów.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1. Autonomia i tożsamość osoby niepełnosprawnej: Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji; Pytania dotyczące autonomii osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualna; Niepełnosprawność jako aksjologiczny problem tożsamości osobowej; Kształtowanie poczucia tożsamości u osób niepełnosprawnych intelektualnie; Sens życia a trud samostanowienia. Rozważania nad problemem wychowania młodzieży z deficytem intelektualnym do doświadczania sensu życia; Niepełnosprawność- konstytutywne doświadczanie osoby ludzkiej; Wizja osoby w ujęciu Karola Wojtyły a człowiek niepełnosprawny; Kategorie personalistyczne w myśleniu o osobach niepełnosprawnych intelektualnie; 2. Socjalizacja osób niepełnosprawnych: Człowiek stary w domu pomocy społecznej; Przystosowanie społeczne dzieci z astmą oskrzelową- zagadnieniem otwartym; Poczucie samotności dziecka przewlekle chorego jako problem pedagogiczny; Rola komunikacji w diagnozie, rozwoju i kontaktach społecznych dziecka niepełnosprawnego; Psychospołeczna etiologia ADHD; Poczucie osamotnienia a depresja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; Koszty niepełnosprawności- indywidualny kontekst ekonomiczny; Rola mediów w procesie socjalizacji dzieci i młodzieży; 3. Wokół edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: Możliwości a zaburzenia językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem; Norweskie media a edukacja niesłyszących; Komputer w edukacji dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej; Podręcznik dla dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym- ucznia szkoły ogólnodostępnej; Jacy są uczniowie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych?; Aspekt społeczno-wychowawczy w integracji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim z przejawami niedostosowania społecznego na przykładzie działań w Zespole Szkół Specjalnych nr 8 w Katowicach; Wybrane uwarunkowania i życiowe konsekwencje drugoroczności uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1. Każdy ma prawo do nauki. Prawo głuchych do dostępu do języka i edukacji; 2. Funkcjonowanie poznawcze i językowe u dzieci głuchych; 3. Wczesna interwencja; 4. Psychologiczne implikacje głuchoty dziecka w rodzinie i środowisku szkolnym; 5. Kształcenie głuchych w szkołach masowych i w klasach mieszanych z innymi niepełnosprawnościami; 6. Kształcenie akademickie głuchych; 7. Wybrane aspekty edukacji zawodowej osób głuchych; 8. Kształcenie ustawiczne głuchych; 9. Środki dydaktyczne w nauczaniu niesłyszących; 10. Głuchy- językowe podstawy stereotypu; 11. Rekomendacje organizacyjne dla szkolnictwa dla Głuchych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej