Nurt krytyczny w teorii public relations. Nowe koncepcje teoretyczne czy tylko kontestowanie dotychczasowych podejść badawczych, modeli i wzorców działania; Cz. I Public relations w zarządzaniu organizacjami. Nowe koncepcje, nowe wyzwania: Komunikacja wewnętrzna - czynnik sukcesu komunikacyjnego organizacji; CSR jako narzędzie budowania marki; Wizerunek przedsiębiorstwa w kryzysie (na przykładzie Toyoty); etykieta biznesu w kreowaniu wizerunku; etyczne aspekty public relations; Czy PR potrzebuje retoryki?; Cz. II Rola public relations w zarządzaniu publicznym: Public relations w rozwiązywaniu problemów społecznych; Public relations uczelni; Rola procesu komunikowania w budowaniu relacji z interesariuszami jednostek ochrony zdrowia. Badania sondażowe; Tożsamość wizualna jako narzędzie budowy wizerunku miast w Polsce na podstawie sygnatur promocyjnych; Industriada 2010 - promocja sieciowego produktu turystycznego poprzez wydarzenie. Studium przypadku; Public relations i wykonywanie zadań oraz pełnienie funkcji jednostek samorządu terytorialnego w realizacji idei społeczeństwa obywatelskiego; Poza-pr-owskie kreowanie wizerunków narodowych: przykład "Entropy"; Strategie komunikowania organizacji pożytku publicznego z potencjałem darczyńcami w kontekście motywacji Polaków przy wyborze organizacji, którym przekazują 1% podatku; Istota public relations w świadomości studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych Akademii Ekonomicznej w Katowicach w świetle przeprowadzonych badań; Znaczenie city diplomacy w międzynarodowej promocji miast; Unia Europejska a obywatele - skuteczna czy nieskuteczna komunikacja; Wpływ działań public relations w projektach PHARE na wynik referendum europejskiego w województwie śląskim; Cz. III Nowe media czy stare media. Wzlot czy upadek znaczenia mediów w działalności public relations: Media relations jako istotny element kreowania wizerunku nowoczesnej organizacji; Media społecznościowe w budowaniu wizerunku szkoły wyższej. Raport z badań przeprowadzonych w Akademii ekonomicznej w Katowicach; Zarządzanie wizerunkiem polityka w obszarze social media; Wykorzystanie mediów społecznościowych przez grupy nacisku a wizerunek firmy; Media jako źródło i środek upowszechniania doktryn i ruchów społecznych.
Wstęp; Część I. Zarządzanie łańcuchem dostaw i decyzje logistyczne : 1. Relacje międzyorganizacyjne a strategia łańcucha dostaw na przykładzie branży farmaceutycznej, 1.1. Wprowadzenie, 1.2. Korporacja PIGUŁA- tło analizowanej sytuacji; Zadania; Bibliografia; 2. Wprowadzenie przedsiębiorstwa X-Trade SA na arenę międzynarodową, 2.1 Wprowadzenie, 2.2. X-Trade SA- domena działania i charakterystyka firmy; Zadania; Bibliografia; 3. Zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw i logistyka KGHM „Polska Miedź” SA, 3.1. Wprowadzenie, 3.2. Grupa Kapitałowa KGHM „Polska Miedź” SA, Zadania, Bibliografia; 4. Analiza i planowanie projektu logistycznego- usprawnienie gospodarki magazynowej, 4.1. Wprowadzenie, 4.2. Tło problemu, Zadania, Bibliografia; Część II. Społeczne aspekty logistyki: 5. Zrównoważona logistyka miejska, 5.1 Wprowadzenie, 5.2. Podejścia do logistyki miejskiej, 5.3. Problemy dotyczące logistyki miejskiej, Zadania, Bibliografia; 6. Zielone dostawy ostatniej mili a zaangażowanie interesariuszy na przykładzie miasta Wiedeń, 6.1. Wprowadzenie, 6.2. Organizacja ekologicznych dostaw mili w Wiedniu, 6.3. Przykłady ekologicznych rozwiązań dostaw ostatniej mili w Wiedniu, Zadania, Bibliografia; 7. Ekologistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym Q, 7.1. Wprowadzenie, 7.2. Studium przypadku firmy Q, Zadania, Bibliografia; 8. Humanitarny łańcuch dostaw w wymiarze międzynarodowym, 8.1. Wprowadzenie, 8.2. Humanitarny łańcuch dostaw w ugrupowaniu regionalnym ASEAN, Zadania, Bibliografia; 9. Partnerstwo podmiotów humanitarnego łańcucha dostaw w ratownictwie górskim na przykładzie Grupy GOPR, 9.1. Wprowadzenie- logistyka humanitarna na terenach górskich, 9.2. Współpraca organizacji pozarządowych w warunkach wystąpienia katastrof naturalnych, Zadania, Bibliografia; 10. Corporate Social Responsibility w rozwiązywaniu wybranych problemów na przykładzie przedsiębiorstwa z branży publicznego transportu zbiorowego, 10.1. Wprowadzenie, 10.2. Charakterystyka przedsiębiorstwa BusTrans „Torino”, Zadania, Bibliografia; Część III. Decyzje logistyczne wspomagane komputerowo, 11. Logistyka zaopatrzenia w przedsiębiorstwie- gra decyzyjna, 11.1. Wprowadzenie, 11.2. Zasady gry, 11.3. Przebieg gry, 11.4. Instrukcje dla prowadzącego, Bibliografia; 12. Tworzenie narzędzia do analizy ABC/ XYZ przy wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego Excel, Wprowadzenie, 12.2. Procedura tworzenia narzędzia do analizy ABC/XYZ przy wykorzystaniu Excela, Bibliografia; Słowniczek pojęć; Spis fotografii; Spis rysunków; Spis tabel.
Rozdział 1.: Wprowadzenie do finansów samorządu terytorialnego; Rozdział 2.: Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostki samorządu terytorialnego; Rozdział 3.: Uchwała budżetowa i wieloletnia prognoza finansowa jako podstawowe narzędzie polityki finansowej jednostki samorządu terytorialnego; Rozdział 4.: Dochody własne w strukturze dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego; Rozdział 5.: Dochody uzupełniające w strukturze dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego; Rozdział 6.: Wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego; Rozdział 7.: Zwrotne źródła zasilania finansowego jednostki samorządu terytorialnego
1. Koncepcje modeli polityki społecznej; Wielosektorowość podmiotów polityki społecznej; Instrumentarium polityki społecznej; 2. Zagadnienia ogólne zabezpieczenia społecznego; Ubezpieczenia społeczne w Polsce; Ubezpieczenia społeczne rolników; Pomoc społeczna; Polityka wobec ubóstwa; Polityka rynku pracy; Polityka edukacyjna; Polityka ludnościowa; 3. Wartości i paradygmaty w polityce społecznej; Perspektywy polityki społecznej w warunkach globalizacji i integracji europejskiej
Wstęp, Rozwój myśli organizacyjnej do końca XIX wieku; Frederick Winslow Taylor i naukowe zarządzanie; Karol Adamiecki i prawo harmonii; Stanisław Bieńkowski i organizacja oraz zarządzanie zakładem przemysłowym; Henry Laurence Gantt i humanizacja naukowego zarządzania; Frank Bunker Gilbreth i badanie ruchów roboczych, Lillian Evelyn Moller Gilbreth i psychologia zarządzania; Mary Parker Follett i dynamiczny management; Henri Fayol i koncepcja administrowania; Max Weber i teoria biurokracji; Elton Mayo i eksperymenty w Hawthrone; Abraham Harold Maslow i hierarchia potrzeb; Chester Irving Barnard i funkcje kierownika; Kurt Zadek Lewin i zarządzanie zmianami; Frederick Irving Herzberg i teoria motywacji - higieny; Joan Woodward - technologia i struktura; Alfred DuPont Chandler Jr. - strategia i struktury; Herbert Aleksander Simon i decyzje kierownicze; Peter Ferdinand Drucker i praktyka zarządzania; Michel Crozier i badanie zjawiska biurokracji; Peter Michael Senge i ucząca się organizacja; Gary Hamel oraz Coimbatore Krishnarao Prahalad i konkurencja dla przyszłości; Bibliografia; A history of thought about organization and management (summary).
1. Zasady tworzenia Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego; 2. Zapewnienie jakości kształcenia w szkole wyższej; 3. Problemy tworzenia i realizacji standardów jakości kształcenia w szkole wyższej
Monografia przygotowana w celu uczczenia jubileuszu 45-lecia pracy naukowej prof. dr hab. Bożeny Klimczak. Obok curriculum vitae Jubilatki zawiera teksty jej współpracowników dotyczące tematyki, którą się zajmuje. Jest interesującym zbiorem artykułów: od historycznego spojrzenia na elementy gospodarki i genezę demokracji, przez źródła etyki gospodarczej, wychowanie ku wartościom, po rozważania dotyczące roli państwa w gospodarce i granic wolności jednostki gospodarującej, ujmowane także przez pryzmat różnych religii.
Celem rozważań zawartych w pracy było zdiagnozowanie ewolucji rozumienia kapitałów intelektualnego i ludzkiego w badawczym ujęciu knowledge management. W dociekaniach diagnoza została potraktowana instrumentalnie i zawężająco, jako narzędzie służące przede wszystkim identyfikacji elementów potrzebnych do skonstruowania nowego ich modelu. Część monografii poświęcona została badaniu zakresów znaczeniowych podstawowych pojęć, ich różnorodnej systematyzacji, a w ramach zgłębiania struktury rzeczywistości – propozycjom modelowego ujęcia problematyki. Zwieńczeniem rozważań, po ukazaniu kontekstu w postaci społeczeństwa wiedzy i dokonaniu przeglądu i identyfikacji różnorodnych zakresów znaczeniowych pojęć związanych z kapitałem intelektualnym i kapitałem ludzkim, jest wygenerowanie ich autorskiego modelu.
Niniejsza publikacja stanowi wielopłaszczyznowe opracowanie wpisujące się w dyskusję na temat współczesnych zagadnień dotyczących sfery komunikacji marketingowej. W centrum uwagi Autorów – studentów i doktorantów reprezentujących różne krajowe ośrodki akademickie − znalazły się takie kwestie, jak: wykorzystanie kodów QR w promowaniu dziedzictwa kulturowego, reklama w grach wideo, wybrane aspekty dostępności komunikacji marketingowej i multimediów dla osób głuchych i słabosłyszących, analiza rynku kryptowalut jako szansy rozwoju komunikacji marketingowej instytucji finansowych, możliwości wykorzystania nowych mediów jako narzędzia wywierania wpływu psychologicznego we współczesnych konfliktach zbrojnych, wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw branży rękodzielniczej, zastosowanie aplikacji mobilnych jako narzędzia nowoczesnej komunikacji marketingowej współczesnych sieci handlowych czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu komunikowania i dostarczania wartości klientowi. Prezentowana monografia jest owocem VIII edycji cyklicznej Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej pt. „Nowe media i technologie w komunikacji marketingowej”, organizowanej od 2013 roku przez Koło Naukowe Marketingu „Meritum” działające przy Katedrze Badań Rynkowych i Marketingowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Celem niniejszej monografii, stanowiącej pokłosie IX edycji konferencji „Nowe media i technologie komunikacji marketingowej” zorganizowanej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, jest prezentacja wybranych zagadnień dotyczących wykorzystania nowych technologii i nowych mediów w komunikacji marketingowej. W centrum uwagi Autorów – studentów i doktorantów reprezentujących różne krajowe ośrodki akademickie – znalazły się takie kwestie, jak: identyfikacja nowych trendów w komunikacji marketingowej z wykorzystaniem mediów społecznościowych, wykorzystanie nowych mediów i technologii w komunikowaniu systemowych produktów turystyki kulturowej, projektowanie doświadczeń w zakresie marketingu cyfrowego dla sieci kin, analiza strategii komunikacyjnych realizowanych przez marki oferujące roślinne zamienniki mięsa (RZM) w mediach społecznościowych, wykorzystanie social mediów jako ważnego elementu komunikacji marketingowej i źródła opinii konsumentów na rynku roślinnych zamienników mięsa, greenwashing jako forma komunikowania marketingowego niektórych przedsiębiorstw, wykorzystanie krótkich form audiowizualnych w komunikacji marketingowej banków i instytucji finansowych, wykorzystanie podcastów w celach reklamowych i zaprezentowanie perspektyw ich rozwoju jako narzędzia marketingowego, budowanie wizerunku marki poprzez komunikowanie działań CSR w mediach społecznościowych, identyfikacja kluczowych obszarów działalności marketingowej, które współcześnie realizowane są za pomocą chatbotów, wykorzystanie narzędzia sztucznej inteligencji do tworzenia treści – Rytr – w codziennej pracy kreatywnej agencji digital marketingu Kaizen Ads (case study), wykorzystanie sztucznej inteligencji w kontekście projektowania User Interface (UI) i User Experience (UX), identyfikacja wpływu sztucznej inteligencji na komunikację organizacji z interesariuszami. Publikacja stanowi wielopłaszczyznowe opracowanie wpisujące się w dyskusję na temat współczesnych zagadnień dotyczących sfery komunikacji marketingowej.
Monografia traktuje o współczesnych problemach gospodarczych, społecznych, demograficznych i ekologicznych. Podjęto próbę pokazania, na przykładzie konkretnych państw i regionów, jak funkcjonuje gospodarka w dzisiejszych realiach. Przedstawione problemy dotyczą różnych gałęzi szeroko rozumianej gospodarki, w tym ubezpieczeń, transportu, migracji, alternatywnych źródeł energii czy rynku pracy. W monografii został uwzględniony problem ekologii, który jest akcentowany w najnowszych koncepcjach rozwoju gospodarczego Unii Europejskiej. Przywołano również bieżące problemy, w tym pandemię COVID-19 oraz wojnę Rosji z Ukrainą, które to mają ogromny wpływ na funkcjonowanie gospodarek całego świata.
The monograph presents a comprehensive exploration of the mechanisms, challenges, and strategies employed by the Visegrad Group countries and Ukraine to combat tax fraud and money laundering. The book is divided into nine chapters, each dedicated to a specific aspect of the overarching issue, such as blockchain technology as a tool to combat money laundering within the V4 countries and Ukraine, tax aggressiveness in corporate taxation, Financial Action Task Force compliance, tax security, VAT carousel frauds and taxation of Ukrainian refugees. Together, they offer insights into the legal, technological, and economic frameworks that shape the fight against financial crime in this region, emphasizing the importance of regional collaboration and innovation.
The monograph presents a comprehensive exploration of the mechanisms, challenges, and strategies employed by the Visegrad Group countries and Ukraine to combat tax fraud and money laundering. The book is divided into nine chapters, each dedicated to a specific aspect of the overarching issue, such as blockchain technology as a tool to combat money laundering within the V4 countries and Ukraine, tax aggressiveness in corporate taxation, Financial Action Task Force compliance, tax security, VAT carousel frauds and taxation of Ukrainian refugees. Together, they offer insights into the legal, technological, and economic frameworks that shape the fight against financial crime in this region, emphasizing the importance of regional collaboration and innovation.
Monografia skierowana jest do użytkowników Banku Danych Lokalnych oraz osób, które we własnym zakresie chcą się z nim zapoznać. Bank Danych Lokalnych (BDL) udostępniany przez GUS od 1995 r. jest największą w Polsce bazą danych oferującą potencjalnym użytkownikom ponad 97 tys. zmiennych statystycznych pogrupowanych tematycznie. BDL to znane i cenione źródło danych statystycznych dla badaczy stosujących metody wielowymiarowej analizy statystycznej. Książka jest pierwszą pozycją naukową prezentującą automatyczne wykorzystanie danych z Banku Danych Lokalnych w analizach statystycznych wykorzystujących metody wielowymiarowe. Wiedza zawarta w monografii pozwoli użytkownikom metod statystycznej analizy wielowymiarowej na szybkie i przyjazne przeprowadzanie analiz dla danych statystycznych pozyskanych z BDL. Ponadto czytelnik otrzyma aktualną wiedzę z zakresu statystycznej analizy wielowymiarowej oraz wszystkie skrypty programu R. W monografii zaprezentowano nowy sposób automatycznego pozyskiwania danych z Banku Danych Lokalnych z wykorzystaniem pakietu bdl oraz interfejsu API (Application Programming Interface) oraz wykorzystanie tak pozyskanych danych w zastosowaniu dla wybranych metod statystycznej analizy wielowymiarowej. Autorzy mają nadzieję, że monografia okaże się przydatna dla badaczy i praktyków, którzy zajmują się problematyką analizy danych, klasyfikacji, dyskryminacji, modelowania, wizualizacji, itp. Zainteresuje więc z pewnością ekonomistów, psychologów, socjologów, biologów, botaników, archeologów, lekarzy i innych.
Kolejnym etapem procesu cyfryzacji gospodarki i uszczelniania systemu podatkowego w Polsce jest wprowadzenie przez MF, za pośrednictwem portalu KSeF, faktur ustrukturyzowanych. Używanie nowego systemu od 1.01.2022 r. jest dobrowolne, ale od 1.01.2024 r. e-faktury będą rozwiązaniem obligatoryjnym. Celem badań jest analiza stanu prawnego oraz identyfikacja korzyści i utrudnień dotyczących stosowania e-faktur w obrocie gospodarczym. Do podstawowych korzyści wynikających z wdrożenia nowego systemu należą: automatyzacja procesów fakturowania i księgowania czy zwolnienie podatników z obowiązku archiwizowania faktur. Oprócz korzyści podatnicy wskazują również na szereg wyzwań związanych z nowym obowiązkiem, takich jak: opracowanie nowych procedur związanych z wystawianiem i otrzymywaniem e-faktur czy brak możliwości poprawek w procesie fakturowania. Dostosowanie organizacji do wymogów KSeF, w opinii podatników, jest jednym z największych cyfrowych wyzwań w polskim systemie podatkowym.
Monografia jest efektem współpracy badaczy z czterech ośrodków akademickich, zainteresowanych problematyką rosnącej roli języka i narracji w rachunkowości. W książce dokonano syntezy stanu badań nad narracjami w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, a także przedstawiono wyniki własnych badań empirycznych nad wybranymi aspektami narracyjnego raportowania informacji finansowych i niefinansowych.
Monografia jest efektem współpracy badaczy z czterech ośrodków akademickich, zainteresowanych problematyką rosnącej roli języka i narracji w rachunkowości. W książce dokonano syntezy stanu badań nad narracjami w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, a także przedstawiono wyniki własnych badań empirycznych nad wybranymi aspektami narracyjnego raportowania informacji finansowych i niefinansowych.