23787
Availability:
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Notes:
General note
Projekt został sfinansowany ze środów Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie dec. nr DEC-2011/03/B/HS6/01839
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 335-351.
Formatted contents note
Zawiera: Wprowadzenie; Racjonalność kształcenia jako przedmiot badań; Plan badań i struktura monografii; Rozdział 1. Racjonalność wiedzy w perspektywie teorii krytycznej; Kontekst historyczny dyskursu o racjonalności; Geneza i pojęcie teorii krytycznej; Racjonalność w założycielskim dyskursie krytycznym; Racjonalność w perspektywie filozofii Jürgena Habermasa; Rozdział 2. Racjonalność wiedzy w perspektywie hermeneutyki; Geneza i pojęcie hermeneutyki; Hermeneutyka jako teoria i sztuka rozumienia; Racjonalność: hermeneutyczne impulsy teorii systemów; Racjonalność: między prakseologią porozumienia a rozumieniem egzystencjalnym; Rozdział 3. Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym; Geneza i pojęcie pedagogiki hermeneutycznej; Geneza i pojęcie pedagogiki krytycznej; Racjonalność kształcenia: pomiędzy interesem emancypacyjnym i praktycznym; Rozdział 4. Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia; Rozdział 5. Metodologia badania jakościowego; Założenia badania i scenariusze wywiadów; Rekrutacja osób i realizacja badań; Metoda analizy: hermeneutyka intersubiektywności; Rozdział 6. Semantyka racjonalności kształcenia; Logika całości jako immanentna perspektywa interpretacyjna; Kapitał językowy i aspiracje edukacyjne jako warunek rozumienia racjonalności kształcenia; Koegzystencja racjonalności kształcenia: fenomen interracjonalności; Racjonalność negacyjna jako wynik negatywnych doświadczeń; Racjonalność prakseologiczna: pomiędzy praktycznością adaptacyjną i utylitarną; Racjonalność emancypacyjna: prymat emancypacji wsobnej; Racjonalność hermeneutyczna jako humanistyczna legitymizacja kształcenia; Rozdział 7. Metodologia badania ilościowego oraz pomiar i struktura racjonalności kształcenia; Próba i proces rekrutacji szkół; Pomiar racjonalności i weryfikacja koncepcji tetragonalnej; Która z 4 racjonalności dominuje i jak one wiążą się ze sobą?; Rozdział 8. Uwarunkowania i konsekwencje racjonalności uczniów; Antyszkolni chłopcy i hermeneutyczne dziewczęta? Racjonalność kształcenia a płeć uczniów; Racjonalność a wiek uczniów; Racjonalność kształcenia a status społeczno-ekonomiczny rodziny; Aspiracje edukacyjne a racjonalność kształcenia; Racjonalność kształcenia a osiągnięcia szkolne; Akademicki obraz siebie a racjonalności kształcenia; „Twórczy” obraz siebie a racjonalności; Racjonalności a skuteczność szkolna; Podsumowanie; Rozdział 9. Racjonalności kształcenia w percepcji rodziców i nauczycieli; Rodzicielska percepcja racjonalności; Nauczyciele; Rozdział 10. Rekapitulacja wyników badań; Aneks; Załącznik 1. KRAK w wersji dla uczniów oraz ankieta uczniowska; Załącznik 2. Próba szkół, w których zostało zrealizowane badanie ilościowe; Załącznik 3. Scenariusz badania IDI z uczniami; Załącznik 4. Scenariusz badania FGI z uczniami; Bibliografia; Summary.
Language note
Streszczenie w języku ang. na końcu książki
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again