23787
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia s. 435-470, indeks s. 471-473
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Część pierwsza. Społeczne funkcje elitarnego szkolnictwa średniego w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji: 1. Elitarne szkoły średnie w perspektywie teoretycznej; 2. Elitarne szkolnictwo średnie w Wielkiej Brytanii: funkcja stratyfikacyjna i socjalizacyjna; 2.1. Dynamika dostępu do elitarnych szkół średnich z internatem i sukces społeczny ich absolwentów; 2.2. Kształtowanie tożsamości w brytyjskich elitarnych szkołach z internatem; 3. Elitarne licea we Francji i paradoksy ruchliwości konkurencyjnej; 4. Elitarne szkolnictwo średnie w Szwajcarii i systemy globalnej stratyfikacji; 5. Rola elitarnych szkół średnich w procesach reprodukcji społeczno-kulturowej w Stanach Zjednoczonych; 5.1. Elitarne szkoły średnie - funkcja selekcyjna i stratyfikacyjna; 5.2. Socjalizacyjna funkcja elitarnych szkół średnich z internatem. Reprodukcja tożsamości i społecznego statusu klas wyższych; 6. Elitarne szkoły średnie w Japonii - ruchliwość konkurencyjna w systemie testów i egzaminów; 7. Elitarne szkolnictwo średnie w Singapurze jako źródło elity narodowej - apogeum merytokracji? Część druga. Elitarne licea ogólnokształcące we współczesnej Polsce z perspektywy uczniów i absolwentów: 1. Metodologiczne podstawy badań własnych; 2. Polskie elitarne licea ogólnokształcące - uzasadnienie kryteriów wyboru; 3. Status elitarnego szkolnictwa średniego i jego rola: akceptacja ideologii ruchliwości konkurencyjnej i nierówności społecznych; 3.1. Szkolnictwo elitarne w Polsce i akceptowanie kryteria elitarności; 3.2. Selekcja do elitarnych liceów: merytokracja w działaniu; 3.3. Geneza wyboru elitarnego liceum: antycypowany sukces; 3.4. Elitarne liceum jako „szybka ścieżka” do edukacyjnego i społecznego sukcesu? 4. Dynamika funkcji kształcącej w elitarnych liceach: między „testokracją” a ideałem człowieka wszechstronnie wykształconego; 4.1. Rekonstrukcje procesu kształcenia w elitarnych liceach; 4.2. Kształcenie matematyczne jako symbol elitarności i dobrej edukacji; 4.3. Elita nauczycieli w elitarnym liceum; 5. Socjalizacyjna funkcja elitarnego liceum: mechanizmy identyfikacyjne i kształtowanie charakterów; 5.1. Socjalizacja do sukcesu w praktyce edukacyjnej; 5.2. Rytuały i ceremonie w elitarnych liceach; 5.3. Społeczne sieci absolwentów; 6. Podsumowanie: edukacja elitarna i sukces społeczny. Zakończenie.
Uwaga dotycząca finansowania
Publikacja sfinansowana z projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki nr NN 106 112738 Elitarne szkolnictwo średnie we współczesnej Europie. Studium z socjologii edukacji i pedagogiki porównawczej.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim na końcu książki.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej