23787
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 463-477.
Uwaga dotycząca zawartości
Wstęp; Część I. Teoretyczne podstawy mechanizmów twórczości plastycznej 1. Plastyka jako dziedzina twórczości: Człowiek jako istota twórcza; Twórczość – kryteria i kategorie twórczości plastycznej; Plastyka jako język wypowiedzi i społecznej komunikacji; 2. Osobowościowe uwarunkowania twórczości plastycznej: Psychopatologiczne poglądy na genezę twórczości plastycznej; Twórczość plastyczna w świetle psychologii głębi; Próby wyjaśnienia genezy twórczości plastycznej na podstawie teorii samorealizacji osobowości; Badania empiryczne nad osobowością twórczą plastyków; Modele psychiki ludzkiej; Twórczość plastyczna w świetle psychologii poznawczej; Wybitni intelektualiści jako twórcy dzieł plastycznych; Wpływ różnic indywidualnych na twórczość plastyczną; Systemowe ujęcie uzdolnień plastycznych na podstawie modeli interakcyjnych; Teorie systemów i ich wpływ na ujmowanie koncepcji psychiki ludzkiej; Wpływ modeli interakcyjnych na pojmowanie struktury uzdolnień plastycznych. Część II. Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży 1. Rys historyczny badań nad twórczością plastyczną dzieci i młodzieży 2. Plastyka dzieci i młodzieży jako twórczość artystyczna 3. Okresy i fazy w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży: Okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży – synteza wybranych poglądów; Rozwój kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle dotychczasowych poglądów; Psychospołeczne uwarunkowania kryzysów w twórczości plastycznej młodzieży w świetle dotychczasowego piśmiennictwa. 4. Dotychczasowe metody analizy wytworów plastycznych; 5. Problemy, hipotezy i metody własnych badań: Problemy i hipotezy badawcze; Metody badań własnych i ich charakterystyka; Zakres i populacja osób badanych. 6. Psychologiczna analiza i charakterystyka formy i treści wypowiedzi plastycznych dzieci i młodzieży na podstawie własnych badań empirycznych: Bazgroty dzieci w wieku poniemowlęcym; Twórczość plastyczna dzieci wieku przedszkolnego; Twórczość plastyczna dzieci młodszego wieku szkolnego; Twórczość plastyczna dzieci w średnim i starszym wieku szkolnym. 7. Analiza kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży: Istota i objawy zjawisk kryzysowych; Czynniki warunkujące zjawisko kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży; Próby przezwyciężania kryzysu twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w praktyce szkolnej. 8. Próby określenia typologii postaw twórczych na podstawie analizy materiałów z badań empirycznych: Analiza wyników badań empirycznych; Refleksje końcowe. 9. Wnioski. Część III. Funkcje twórczości plastycznej w życiu człowieka 1. Funkcje rozwojowo-edukacyjne w twórczości plastycznej: Funkcja – znaczenie pojęcia; Edukacyjna funkcja twórczości plastycznej. 2. Twórczość plastyczna jako projekcja osobowości: Ekspresja a twórczość plastyczna; Projekcja jako metoda badania w psychologii; Projekcja twórcza; Struktura wytworów plastycznych a język projekcji; Struktura wytworu plastycznego (S. Popek); Analiza projekcyjnych wyznaczników w wybranych testach rysunkowych; Kolor jako znak i wartość w projekcji; Ekspresja plastyczna dzieci jako informacja projekcyjna. 3. Twórczość plastyczna w psychoterapii: „Psychoterapia” i pojęcia pokrewne; Terapia w procesie twórczości plastycznej w sytuacji indywidualnej i społecznej; Regulacyjna moc twórczości plastycznej; Przykładowe programy; Zakończenie; Bibliografia; Spis schematów; Spis tabel; Spis wykresów; Wykaz ilustracji.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej