23534
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346 (2 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 346 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. XXXI-LVII. Indeks.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Rozdział I. Prawo regulacji. Miejsce w systemie prawa. Od prawa państwa świadczącego do prawa państwa gwarancyjnego: 1. Wprowadzenie; 2. Od prawa państwa świadczącego do prawa państwa gwarancyjnego; 3. Deregulacja; 4. Prywatyzacja; 5. Prokonkurencyjna regulacja sektorowa; 6. Wyłączenie sfery użyteczności publicznej spod reguł konkurencji; 7. Zasada proporcjonalności; 8. Uniwersalizacja usług użyteczności publicznej; 9. Reguły konkurencji a zadania służby publicznej; 10. Dywergencja reguł konkurencji i zadań publicznych; 11. Państwo gwarantujące. Nowa koncepcja użyteczności publicznej; 12. Administracja gwarancyjna. Rozdział II. Gospodarka o obiegu zamkniętym jako model rozwoju Unii Europejskiej – wyzwania dla wybranych sektorów; 1. Wprowadzenie; 2. Pojęcie gospodarki o obiegu zamkniętym; 3. Gospodarka o obiegu zamkniętym w prawie i polityce gospodarczej Unii Europejskiej; 4. Gospodarka o obiegu zamkniętym w prawie i polityce gospodarczej Polski; 5. Podsumowanie. Rozdział III. Niezależność organu regulacyjnego na przykładzie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Kryteria niezależności organu regulacyjnego; 1.Wprowadzenie. Pojęcie niezależności i pojęcia pokrewne; 2. Kryteria niezależności organu regulacyjnego; 3. Prawny status Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym ustawą z 16.11.2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw; 4. Wnioski. Rozdział IV. Koordynacja działań organów właściwych w sektorach infrastrukturalnych; 1. Wprowadzenie; 2. Prawne elementy koordynacji; 3. Współpraca i/czy koordynacja w sektorach infrastrukturalnych?; 4. Instrumenty prawne współpracy organów administracji właściwych w sektorach infrastrukturalnych; 5. Podsumowanie. Rozdział V. Nowe prawo przedsiębiorców i ich działalności gospodarczej na tle zasady społecznej gospodarki rynkowej; 1. Wprowadzenie; 2. Istota społecznej gospodarki rynkowej; 3. Wolność działalności gospodarczej jako jeden z filarów społecznej gospodarki rynkowej; 4. Interes publiczny jako przesłanka oddziaływania państwa na gospodarkę; 5. Ustawy odnoszące się do działalności gospodarczej jako podstawy realizacji zasady społecznej gospodarki rynkowej; 6. Nowe prawo przedsiębiorców w kontekście zasady społecznej gospodarki rynkowej; 7. Podsumowanie. Rozdział VI. Nowe obowiązki informacyjne w prawie publicznym; 1. Wprowadzenie; I. Gospodarcze zalety transparentności; II. Szczegółowe cele pracy; 2. Podstawowe pojęcia; I. Pojęcie informacji; II. Pojęcie wiedzy i jej rola w kształtowaniu wartości; 3. Geneza zwiększania się obowiązków informacyjnych; 4. Najnowszy przykład regulacji wspierających dostęp do informacji gospodarczej w DochWierzU; I. Ogólna charakterystyka konstrukcji DochWierzU. Uwagi o zasadach prowadzenia rejestru; II. Podmioty prowadzące i podstawy prawne wpisu do Rejestru Należności Publicznoprawnych; III. Ważniejsze etapy wprowadzania danych do Rejestru; IV. Podmioty, którym udostępnia się dane; V. Procedura udostępnienia danych z rejestru; VI. Ustawowe ułatwienia dla podmiotów uprawnionych w zakresie korzystania z rejestru na wniosek; VII. Inne podmioty uzyskujące dostęp do rejestru; 5. Podsumowanie. Rozdział VII. Licencje jako akty administracyjne w działalności gospodarczej. Zagadnienia wybrane; 1. Licencje w sferach prawa publicznego i prawa prywatnego; 2 .Licencje zawodowe; 3. Licencje gospodarcze; 4. Podsumowanie. Rozdział VIII. Biegły skarbowy a ochrona interesów zobowiązanego w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym: 1. Wprowadzenie; 2. Biegły skarbowy w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym; 3. Podsumowanie. Rozdział IX. Ochrona danych osobowych po reformie: 1. Wprowadzenie; 2. Definicje; I. Dane osobowe; II. Przetwarzanie danych osobowych; 3. Zasady przetwarzania danych osobowych; 4. Odpowiedzialność administracyjna; 5. Odpowiedzialność cywilna; 6.Dokumentacja przetwarzania danych osobowych; I. Rejestr czynności przetwarzania danych; II. Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych; III. Polecenie przetwarzania danych osobowych; IV. Ogólny opis technicznych i organizacyjnych środków bezpieczeństwa; 1. Pseudonimizacja; 2. Szyfrowanie; 3. Poufność; 4. Integralność; 5. Dostępność; 6. Odporność; 7. Szybkie przywrócenie; 8. Regularne testowanie; 7. Podsumowanie. Część I. Reguły konkurencji i pomoc publiczna Rozdział I. Antymonopolowe implikacje projektu gazociągu NordStream 2; 1.Wprowadzenie; 2.Główne założenia projektu gazociągu Nord Stream 2; 3.Przewidywany wpływ gazociągu Nord Stream 2 na konkurencję i dobrobyt społeczny; 4.Projekt gazociągu Nord Stream 2 w świetle prawa antymonopolowego; I. Podległość gazociągu Nord Stream 2 prawu antymonopolowemu; II. Projekt gazociągu Nord Stream 2 w świetle prawa kontroli koncentracji; III. Projekt gazociągu Nord Stream 2 a zakazy praktyk ograniczających konkurencję; 5.Podsumowanie Rozdział II. Ochrona konkurencji na rynku finansowym – wybrane aspekty; 1.Wprowadzenie; 2.Specyfika rynku finansowego i usług finansowych; 3.Wybrane przykłady czynów nieuczciwej konkurencji, nieuczciwych praktyk rynkowych i praktyk naruszających zbiorowe interesy na rynku finansowym; I. Nieuczciwa reklama usług finansowych jako czyn nieuczciwej konkurencji albo nieuczciwa praktyka rynkowa; II. Nieuczciwe praktyki rynkowe; 1.System konsorcyjny; 2.Kodeks dobrych praktyk; 3.Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji albo prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać w błąd; 4.Kontrola koncentracji w polskim sektorze bankowym; 5.Podsumowanie. Rozdział III. Od PreussenElektra do ENEA. W poszukiwaniu granic pojęcia pomocy państwa; 1.Wprowadzenie; 2.Stan faktyczny i okoliczności proceduralne sporu; 3.Warunek udzielenia pomocy przez państwo lub przy użyciu zasobów państwowych; I. Pojęcie pomocy państwa; II. Wyrok w sprawie PreussenElektra; III. Wyrok w sprawie Stardust Marine; IV.Wyrok w sprawie Pearle; V .Wyrok w sprawie Essent Netwerk Noord; VI. Wyrok w sprawie Vent De Colère!; 4.Opinia Rzecznika Generalnego Henrika Saugmandsgaard Øew sprawie ENEA; 5.Rozstrzygnięcie TSUE; 6.Podsumowanie. Rozdział IV. Ograniczenie dostępu do materiału dowodowego jako środek ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: 1.Wprowadzenie; 2.Wyjątkowy charakter ograniczenia dostępu do materiału dowodowego; 3.Wniosek o ograniczenie dostępu do akt sprawy; 4.Postanowienie o ograniczeniu dostępu do akt; 5.Kontrowersje wokół przesłanek ograniczenia dostępu do akt; 6.Porównanie z innymi regulacjami; 7.Podsumowanie. Część II. Sektor energetyczny Rozdział I. Monopole naturalne i przedsiębiorstwa użyteczności publicznej jako determinanty pierwotne sektora energetycznego aspekcie polityki konkurencji; 1.Cele polityki konkurencji a monopol naturalny; 2.Aktualne uwarunkowania systemu energetycznego w kontekście funkcjonowania monopoli naturalnych; 3.Monopolizacja sektora energetycznego jako trend współczesnej gospodarki. Rozdział II. Klaster energii jako przejaw nowych tendencji regulacyjnych: 1.Wprowadzenie; 2.Klaster energii i konkurencyjne rynki energii; 3.Lokalne społeczności energetyczne i deregulacja; 4.Podsumowanie. Rozdział III. Instrumenty prawa pochodnego Unii Europejskiej w zakresie produkcji energii ze źródeł odnawialnych; 1.Wprowadzenie; 2.Rola aktów o charakterze miękkiego prawa (soft law)w kształtowaniu produkcji z odnawialnych źródeł; 3.Kształtowanie aktów prawa wtórnego w zakresie wspierania wytwarzania energii z OZE; 4.Podsumowanie. Rozdział IV. Problematyka planowania i zagospodarowania przestrzennego dla terenów przeznaczonych pod lokalizację elektrowni wiatrowych; 1.Uwagi ogólne dotyczące odnawialnych źródeł energii; 2.Realizacja inwestycji w zakresie elektrowni wiatrowej na gruncie InwElektrWiatrU; 3.Reguły kolizyjne; 4.Podsumowanie. Rozdział V. Ocena konstytucyjności ustawy o przyspieszeniu rezygnacji z energii atomowej w Niemczech w ujęciu komparatystycznym; 1.Wprowadzenie; 2.Historia energetyki jądrowej w Niemczech; 3.Rezygnacja z energetyki jądrowej w Niemczech; 4.Przedmiot skargi konstytucyjnej; 5.Wyrok Federalnego Sądu Konstytucyjnego z 6.12.2016 r.; I. Sentencja wyroku; II. Legitymacja skargowa publicznego podmiotu gospodarczego państwa obcego; 6.Ochrona limitów produkcji przyznanych przez państwa na podstawie prawa własności; 7.Zamiast podsumowania lekcje dla Polski. Rozdział VI. Sprawowanie nadzoru nad rynkiem sprzedaży paliw w Polsce przez administrację miar – problemy administracyjnoprawne: 1.Nadzór metrologiczny jako nadzór gospodarczy; 2.Charakterystyka rynku sprzedaży paliw w kontekście nadzoru metrologicznego – wstępna identyfikacja problemu; 3.Normatywne warunki wprowadzania i stosowania przyrządów pomiarowych – instalacji do ciągłego i dynamicznego pomiaru cieczy innych niż woda (odmierzaczy paliw); 4.Nadzór metrologiczny a nadzór rynku. Problemy związane ze sprawowaniem nadzoru przez administrację miar nad rynkiem sprzedaży paliw; 5.Dalsze problemy nadzoru metrologicznego nad rynkiem sprzedaży paliw; 6.Podsumowanie. Część III. Sektor komunikacji elektronicznej i sektor pocztowy Rozdział I. Decyzja Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o dostępie telekomunikacyjnym jako szczególny instrument regulacyjny; 1. Wprowadzenie; 2. Problematyka dostępu telekomunikacyjnego do nieruchomości oraz do sieci telekomunikacyjnych podziemnych i nadziemnych; I. Dostęp do nieruchomości oraz do infrastruktury telekomunikacyjnej na podstawie art. 139 PrTelekom; II. Dostęp do nieruchomości oraz do infrastruktury telekomunikacyjnej na podstawie art. 30 i 33 WspTelekomU; 1.Dostęp do nieruchomości; 2.Dostęp do budynku oraz punktu styku w celu zapewnienia telekomunikacji; 3.Dostęp do kabla telekomunikacyjnego, instalacji telekomunikacyjnej budynku lub przyłącza telekomunikacyjnego; 3.Specyfika decyzji Prezesa UKE o dostępie telekomunikacyjnym; 4.Podsumowanie. Rozdział II. Usługa powszechna w łączności elektronicznej: 1.Wprowadzenie; 2.Pojęcie usługi powszechnej; 3. Projekt nowej regulacji usługi powszechnej w łączności elektronicznej; 4.Podsumowanie. Rozdział III. Specyfika działalności Poczty Polskiej S.A. jako dostawcy usług płatniczych w zakresie ochrony klienta poprzez informację. Uwagi de lege lata i de lege ferenda: 1.Wprowadzenie; 2.Ograniczenia podmiotowe i przedmiotowe w działalności operatora pocztowego jako dostawcy usług płatniczych; 3.Nowe usługi płatnicze w zakresie aktywności Poczty Polskiej S.A. działającej jako dostawca usług płatniczych w związku z implementacją dyrektywy PSD 2; 4.Ochrona klienta (użytkownika) Poczty Polskiej S.A. działającej jako dostawca usług płatniczych; 5.Organ nadzoru nad Pocztą Polską S.A. działającej jako dostawca usług płatniczych; 6.Podsumowanie. Część IV. Sektor transportowy Rozdział I. Porozumienia pomiędzy przewoźnikami lotniczymi jako przyczynek do konkurencji w sektorze transportu lotniczego: 1.Wprowadzenie; 2.Regulacje dotyczące dopuszczalności porozumień pomiędzy przewoźnikami lotniczymi; 3.Zjawisko konkurencji na polskim i unijnym rynku przewozów lotniczych; 4.Rodzaje porozumień i form współpracy a struktura rynku przewozów lotniczych; 5.Podsumowanie. Rozdział II. Otwarty dostęp do infrastruktury kolejowej jako element prawnego modelu regulacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce; 1. Wprowadzenie; 2.Regulacja, model regulacji, uznanie regulacyjne; 3.Model regulacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce; 4. Mechanizm otwartego dostępu; 5.Zastosowanie mechanizmu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w polskim modelu regulacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich; 6.Podsumowanie. Rozdział III. Zrównoważony rozwój transportu – zarys problemu: 1.Wprowadzenie; 2.Zarys ewolucji polityki transportowej Unii Europejskiej; 3.Zarys ewolucji polityki transportowej w Polsce; 4.Koncepcja zrównoważonego transportu – pojęcie, właściwości i narzędzia; 5.Podsumowanie. Część V. Zamówienia publiczne Rozdział I. Ekonomiczno-prawne aspekty koncesji budowlanych: 1.Wprowadzenie 2.Koncesjonowanie zadań publicznych; 3.Prawo wykonawcy do eksploatacji obiektu budowlanego; 4.Należyty opis przedmiotu koncesji i prawidłowe oszacowanie jej wartości; 5.Problem okresu obowiązywania koncesji. Rozdział II. Rola właściwego współdziałania w projektowaniu obiektów budowlanych dla infrastruktury społecznej realizowanych ze środków publicznych: 1. Wprowadzenie; 2. Infrastruktura społeczna; 3.Współdziałanie; 4.Projektowanie; 5.Znaczenie realizacji ze środków publicznych; 6.Skutki braku współdziałania; 7.Podsumowanie; Rozdział III. Aspekty ekologiczne w zamówieniach publicznych: 1.Wprowadzenie; 2.Dialog techniczny; 3.Opis przedmiotu zamówienia; 4.Warunki udziału w postępowaniu; 5.Kryteria oceny ofert; 6.Podsumowanie. Rozdział IV. Zamawianie usług pocztowych przez administrację: 1.Wprowadzenie; 2.Pojęcie usług pocztowych; 3.Przepisy proceduralne dotyczące wysyłania pism procesowych; 4.Zasady procedury zamawiania usług pocztowych; 5.Opis przedmiotu zamówienia; 6.Kryteria kwalifikacji wykonawców; 7.Kryteria oceny ofert; 8.Podsumowanie. Część VI. Fundusze europejskie na rzecz sektorów infrastrukturalnych Rozdział I. Pomoc publiczna w kontekście środków z funduszy unijnych: 1.Wprowadzenie; 2.Pojęcie pomocy publicznej; 3.Pomoc de minimis; 4.Pomoc publiczna a środki z funduszy unijnych; 5.Zmiany w przepisach; 6.Podsumowanie. Rozdział II. Programy operacyjne Unii Europejskiej na rzecz sektorów infrastrukturalnych: 1.Wprowadzenie; 2.Przegląd programów operacyjnych na rzecz sektorów infrastrukturalnych; 3.Aspekty finansowe programów UE na rzecz sektorów infrastrukturalnych; 4.Podsumowanie
Uwaga dotycząca finansowania
Publ. dofinansowana jest ze środków Uniwersytetu Łódzkiego
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej