23787
Brak okładki
Książka
W koszyku
Dotacje na działalność pożytku publicznego / Jarosław Kotowski. - Stan wydania listopad 2014 r. - Warszawa : C.H.Beck , 2014. - XVI, 290 stron : tabele ; 24 cm.
(Beck Info Biznes)
(Sektor Publiczny w Praktyce)
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351.72 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: R. I. Status prawno-finansowy dotacji udzielanych z budżetu JST organizacjom pozarządowym: Budżet JST jako plan finansowy; Ch-ka zadań JST; Wydatki budżetu JST - klasyfikacja, realizacja i przeznaczenie; Dotacja jako instrument finansowy. R. II. Status prawno-finansowy dotacji udzielanej z budżetu JST organizacjom pozarządowym na gruncie ustawy o finansach publicznych. R. III. Finansowanie zadań publicznych przez JST na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: Definicja i pojęcie organizacji pozarządowych; Definicja działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Organizacja pozarządowa na gruncie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i ograniczenia w dotowaniu podmiotów spoza sektora finansów publicznych; Sfera zadań publicznych wynikających z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Zasady współpracy i ich praktyczna realizacja; Przygotowanie i uchwalenie rocznego albo wieloletniego programu współpracy; Procedura ubiegania się o środki budżetowe, w tym środki pochodzące z dotacji; Działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego a kwestia dotowania zadań publicznych przekazywanych organizacjom pozarządowym; Konkursy ofert na podstawie art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Terminy obowiązujące w konkursie ofert; Ogłoszenie otwartego konkursu ofert; Szczególny rodzaj ogłoszenia konkursu ofert na podstawie projektu uchwały budżetowej JST; Procedura wyboru ofert - komisje konkursowe i ich zadania; Wybór ofert najkorzystniejszych; Unieważnienie otwartego konkursu ofert i jego konsekwencje; Publikacje wyników konkursu; Przekazanie dotacji; Wykorzystanie dotacji przez beneficjenta na gruncie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Kontrola dotacji; Sprawozdania z realizacji zadań i rozliczanie dotacji. R. IV. Tryb odrębne zalecania zadań publicznych na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: Tryb uproszczony - art. 19a PożPubWolonU; Tryb bezkonkursowy - art. 11a PożPubWolonU; Inicjatywa lokalna; Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Zakup usług od organizacji pozarządowych a udzielenie dotacji na podstawie ustawy i działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. R. V. Zlecanie zadań publicznych i udzielanie dotacji organizacjom pozarządowym w trybach odrębnych w praktyce: Zagadnienia ogólne na gruncie ustawy o finansach publicznych a odrębne tryby zlecenia zadań publicznych organizacjom pozarządowym na gruncie ustawy - Prawo wodne; Dotacje na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków na podstawie art. 81 ustawy o ochronie zabytków; Dotacje przekazywane szkołom i placówkom niepublicznym na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty; Dotacje dla organizacji pozarządowych na gruncie ustawy o zatrudnieniu socjalnym; Dotacja na podstawie art. 32 ust. 3b ustawy o ochronie przeciwpożarowej; Bezpieczeństwo osób przebywających na obszarach wodnych; Wnioski. R. VI. Odpowiedzialność prawna wynikająca z faktu udzielenia, przekazania bądź otrzymania dotacji: Odpowiedzialność karna skarbowa - regulacje; Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. R. VII. Odpowiedzi na pytania: Możliwość wykluczenia kandydata na beneficjenta dotacji z prawa ubiegania się o środki publiczne w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert; Dopuszczalność przyjęcia rocznego programu współpracy przez organ wykonawczy gminy; Spółka akcyjna organizacja pożytku publicznego; Status prawny uchwał konsultacyjnych z art. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; Projekt uchwały budżetowej jako przedmiot konsultacji w trybie art. 5 PożPubWolonU; Możliwość poddawania konsultacjom uchwał podatkowych; Możliwość określania form współpracy w czasie trwania roku budżetowego (w trakcie realizacji programu współpracy); Możliwość określania zasady reprezentacji organizacji pozarządowych konsultujących program współpracy; Nakładanie dodatkowych obowiązków na beneficjentów dotacji w programie współpracy; Konsultacje społeczne - czy przy częściowych zmianach programu współpracy muszą obejmować cały program?; Charakter prawny rocznego programu współpracy; Dobór składu komisji w dokumencie innym niż program współpracy; Zamieszczanie w kryteriach wyboru ofert sformułowania „w szczególności” i konsekwencje takiego działania; Możliwość udziału przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach komisji konkursowych; Zadania komisji konkursowych dotyczące ofert niekompletnych oraz złożonych po terminie wynikającym z ogłoszenia na ich składanie; Stosowanie KPA w działalności komisji konkursowej - zakres i ograniczenia; Udzielenie dotacji celowej organizacji pozarządowej na modernizację (inwestycję) w budynku znajdującym się w jej użytkowaniu; Udzielenie z budżetu gminy dotacji celowej dla stowarzyszenia wykonującego funkcje inkasenta opłaty targowej; Termin zawarcia umowy i przekazania dotacji przy wyborze oferty zakładającej realizację zadania publicznego rozpoczynającą się w późniejszym okresie; Możliwość udzielenia dotacji na 2 lata; Warunek na przekazanie transzy dotacji; Uzyskanie środków finansowych z innych źródeł publicznych w niepełnej kwocie a możliwość odstąpienia od umowy; Kary umowne w powierzaniu i zlecaniu realizacji zadań publicznych; Odstąpienie od umowy w sprawie wsparcia lub powierzenia realizacji zadania publicznego przez zleceniobiorcę; Odmowa wniesienia zabezpieczenia umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego; Dotacje z JST dla stowarzyszenia bez przeprowadzenia otwartego konkursu ofert; Rozliczenie dotacji celowej fakturą wystawioną przed zawarciem umowy o dotację; Udzielenie dotacji z budżetu JST przez inna niż „urząd” jednostkę budżetową; Dopuszczalność udzielania dotacji z budżetu samorządu w sytuacji braku programu współpracy z organizacjami pozarządowymi; Rozliczenie dotacji udzielonej organizacji pozarządowej. R. VIII. Orzecznictwo: Spółka prawa handlowego jako organizacja pożytku publicznego; Definiowanie i wykładnia pojęcia „działalność pożytku publicznego’; Akty wewnętrznego kierownictwa w relacji do programu współpracy z organizacjami pozarządowymi; Działalność organizacji pozarządowej a realizacja zadań wynikających z art. 4 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie; Ograniczenie kręgu organizacji uprawnionych do brania udziału w konsultacjach; Nakładanie nowych obowiązków na organizacje pozarządowe w programie współpracy; Brak upoważnienia do podejmowania własnych aktów regulujących zasady współpracy przez organy wykonawcze JST; Ograniczenie przez organ stanowiący JST kręgu podmiotów uprawnionych do realizacji programu współpracy; Program współpracy a określenie składu liczbowego i osobowego komisji konkursowych powołanych do opiniowania złożonych ofert; Możliwość dopisywania zasad współpracy w trakcie jego realizacji; Nakładanie w programie współpracy zobowiązań na organizacje pozarządowe; Kwoty pożyczek dla organizacji pozarządowych w uchwale budżetowej a zasady ich udzielania; Zmiana ustawy o działalności pożytku publicznego a znaczenie pojęcia „organizacja pozarządowa”; Zakaz reagowania przez radę gminy dodatkowych wymagań i obowiązków wobec członków gminnej rady pożytku publicznego; Przedmiotem konsultacji są tylko projekty aktów prawa miejscowego obejmujące statutową działalność organizacji pozarządowych; Brak kompetencji do zmiany znaczenia pojęć ustawowych dla organu stanowiącego i wykonawczego JST; Wolontariat nie może służyć legalizowaniu pracy „na czarno”; Promocja JST przez sport to nie upowszechnianie kultury fizycznej; Możliwość decydowania przez organ wykonawczy o zasadach współpracy z organizacjami pozarządowymi i formach realizacji; Możliwość wprowadzenia w ogłoszeniu o konkursie wymogów, które wykluczają z udziału w konkursie ofert; Określanie kryteriów oceny i wyboru ofert; Program współpracy powinien zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 5 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie; Uchwalenie programu współpracy po 30 listopada roku poprzedzającego rok jego obowiązywania; Konieczność jasnego określenia form konsultacji z organizacjami pozarządowymi; Działalność nieodpłatna pożytku publicznego a działalność bezkosztowa; Stosowanie KPA w postępowaniu konkursowym; Ograniczenie w ogłoszeniu o konkursie kręgu podmiotów, do których kierowana jest dotacja, a zasada równego dostępu do środków publicznych; Niezłożenie oferty na obowiązujących wzorze zamieszczonym w rozporządzeniu - konsekwencje; Zawężenie podmiotowe w ogłoszeniu jako element zawężający zasadę uczciwej konkurencji wyrażony w art. 5 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie; Rada Gminy nie może wprowadzić własnych zasad dotowania w miejsce ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie; Zasady tworzenia programu współpracy i jego konsultacji to obligatoryjne elementy programu; Obsługowa księgowa organizacji pozarządowych a zadania własne gminy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej