23787
Status dostępności:
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 930.85 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia (wybór) strony 129-132.
Uwaga dotycząca zawartości
Uwagi wstępne. Rozumienie antropologii i charakter opracowania; Rozdział I Treść i zakres pojęcia „kultura”; 1. Genealogia pojęć „kultura” i „cywilizacja” oraz relacje: natura – kultura, cywilizacja – kultura; Natura – kultura; Cywilizacja – kultura; 2. Podstawowe składniki kultury, fakt kulturowy; 3. Szerokie i wąskie rozumienie kultury, różne aspekty jej definiowania; Rozdział II Podstawowe pojęcia dotyczące kultury; 1. Kategorie i typy kultury; 2. Elementy kultury (wartość, wzory, kanon, obyczaj, obrzęd, rytuał, mit, symbol); 3. Systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język – komunikacja);4. Procesy kultury; Uczestnictwo w kulturze a upowszechnianie kultury; Formy i funkcje uczestnictwa w kulturze; Dylematy animacji kulturalnej w dobie gwałtownych przemian społecznych i cywilizacyjnych; Rozdział III Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury; 1. Ewolucjonizm i dyfuzjonizm; Ewolucjonizm; Dyfuzjonizm; 2. Funkcjonalizm i holizm; Funkcjonalizm; Holizm; 3. Kierunek etnopsychologiczny i strukturalizm; Kierunek etnopsychologiczny; Strukturalizm; 4. Kultura w ujęciu marksistowskim; 5. Kultura we współczesnej myśli katolickiej; Rozdział IV Tradycja i dorobek w rozwoju kultury; 1. Rola tradycji w rozwoju kultury; 2. Główne czynniki decydujące o rozwoju kultury; 3. Trzy układy a trzy zakresy zasięgu kultury; 4. Uwarunkowania rozwoju kultury; 5. Trwały wkład w ogólnoludzkie dziedzictwo epok i prądów społeczno-kulturowych; Rozdział V Kultura w życiu człowieka; 1. Człowiek jako wytwór i twórca kultury; 2. Konsumpcja i komercjalizacja kultury a styl i jakość życia; Konsumpcja i komercjalizacja kultury; Styl życia i jakość życia; 3. Funkcje kultury w życiu człowieka; 4. Samotność jako nowe zjawisko w relacji człowiek – kultura; Rozdział VI Kultura w życiu narodów; 1. Kultura a tożsamość narodu; 2. Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur; 3. Kontakty i zderzenia kultur; Podstawowe pojęcia dotyczące zderzenia kultur; Państwo – naród – narodowość, zderzenia kultur narodowych; 4. Współczesny wymiar wychowania do kultury i przez kulturę; 5. Europejskość jako podstawowa kategoria wspólnotowych wartości w międzykulturowej edukacji jednoczących się państw europejskich; Polecane lektury uzupełniające; Bibliografia (wybór).
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej