14 results
E-book
In basket
ISBN: 978-83-8142-278-9

Publikacja dotyczy przystosowania chorych do wybranych przewlekłych chorób somatycznych, takich jak cukrzyca, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, przewlekła choroba nerek. Autorka wyodrębnia trzy grupy zmiennych konstytuujących proces przystosowania do choroby z uwzględnieniem jego uwarunkowań i efektu końcowego: zmienne wyjaśniające (subiektywne znaczenie choroby dla osoby chorej, wiedza na temat choroby), procesy pośredniczące (mediatory – sens życia, strategie radzenia sobie, korzyści związane z chorobą oraz moderatory – typ choroby, czas jej trwania) oraz zmienne wyjaśniane (akceptacja choroby i życia z nią, zdrowie psychiczne, bilans emocjonalny, zadowolenie z życia). Adaptacja rozumiana jako proces oraz przystosowanie jako efekt owego procesu zostały przeanalizowane z perspektywy psychologii pozytywnej, podkreślającej mocne strony osoby chorej, oraz psychologii poznawczej, ukazującej znaczenie procesów poznawczych w rozumieniu, a także przystosowaniu do choroby i związanych z nią uciążliwości i ograniczeń.

„Monografia ma charakter nowatorski, zawiera analizę złożonego procesu przystosowania do przewlekłych chorób somatycznych. Wypełnia lukę w polskim piśmiennictwie psychologicznym, ponieważ nie dotyczy jedynie radzenia sobie z chorobą i jego uwarunkowań, ale złożonego procesu adaptacji, którego efektem jest określony sposób przystosowania do choroby. Autorka prezentuje też propozycję wsparcia psychologicznego w tym procesie. Istotne znaczenie mają tutaj perspektywa psychologii pozytywnej – bazująca na zasobach osoby chorej i perspektywa poznawczo-behawioralna – odwołująca się do poznawczego wymiaru choroby.

Z recenzji prof. dr hab. Stanisławy Steuden (KUL)

Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Czynniki leczące w psychoterapii / Jan Czesław Czabała. - Wyd. 4 zm. - 6 dodruk. - Warszawa : PWN Wydaw. Nauk. , 2013. - 333, [2] s. ; 21 cm.
(Krótkie wykłady z psychologii)
ISBN: 978-83-01-14784-6
Zawiera: Część I. Kontrowersje wokół psychoterapii. Rozdział 1: Psychoterapia psychoanalityczna; Rozdział 2: Psychoterapia behawioralno-poznawcza; Rozdział 3: Psychoterapia humanistyczna; Rozdział 4: Psychoterapia systemowa. Część II. Integracja szkół psychoterapeutycznych. Rozdział 5: Czynniki wspólne psychoterapii; Rozdział 6: Metateoretyczne formy integracji psychoterapii; Rozdział 7: Dopasowanie rodzaju psychoterapii do problemów pacjenta; Rozdział 8: Przyszłość psychoterapii. Część III. Czynniki leczące w psychoterapii. Rozdział 9: Podstawowe przyczyny podejmowania psychoterapii; Rozdział 10: Czynniki warunkujące o powstawanie problemów; Rozdział 11: Rodzaje zmian możliwych do osiągnięcia w psychoterapii; Rozdział 12: Diagnoza dla potrzeb psychoterapii; Rozdział 13: Sposoby osiągania zmiany w psychoterapii; Rozdział 14: Psychoterapia jako proces uczenia się rozwiązywania problemów.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 61 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-01-17458-3
1. Podstawowe założenia i terapia; 2. Moduły objawów podstawowych ADHD; 3. Moduły dodatkowych rozpoznań i problemów; 4. Moduł przyszłości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
Psychoterapia sprzyjająca mózgowi / Wiesław Sikorski. - Wyd. 2 rozszerz. - Warszawa : Difin SA , 2019. - 388 s. ; 23 cm.
ISBN: 978-838085-970-8
Zawiera: Wprowadzenie; Rozdział 1 Neuroplastyczność – „bieżnia dla psychoterapii”: 1.1. Plastyczność neuronów; 1.2. Aktywność fizyczna uplastyczniająca mózg. Rozdział 2 Metaforyczna komunikacja terapeutyczna z mózgiem w tle: 2.1. Metafory a praca mózgu; 2.2. Metafory terapeutyczne; 2.3. Metafory w psychoterapii dzieci; 2.4. Metaforyczne kończenie terapii. Rozdział 3 Terapia poznawcza jako metoda treningu mózgu: 3.1. Zmiana procesów myślowych; 3.2. Terapia poznawcza Becka; 3.3. Przebieg treningu poznawczego. Rozdział 4 Terapia obrazowaniem wewnętrznym przyjazna neuronom: 4.1. Wyobraźnia a praca mózgu; 4.2. Relaksacja a obrazowanie wewnętrzne. Rozdział 5 Terapia muzyką i tańcem – dźwięk i ruch dobroczynny dla mózgu: 5.1. Muzykoterapia; 5.1.1. Muzyka a ruchliwość neuronów; 5.1.2. Zastosowanie muzyki w terapii; 5.2. Terapia ruchem i tańcem. Rozdział 6 Terapia czytaniem – „umysłowy fitness”: 6.1. Czytanie a neurony; 6.2. Terapia książką; 6.3. Transkulturowa terapia narracyjna. Rozdział 7 Medytacja i relaksacja – odprężające i terapeutyczne pobudzanie mózgu: 7.1. Medytacja a psychoterapia; 7.2. Medytacja w treningu mózgu; 7.3. Trening relaksacyjny. Rozdział 8 Psychorysunek jako technika diagnostyczno-terapeutyczna angażująca znaczne obszary mózgu: 8.1. Rysowanie a kreatywne uaktywnianie mózgu; 8.2. Rysunek w badaniach dziecka; 8.3. Rysunek źródłem informacji o dziecku; 8.4. Analiza rysunku postaci ludzkiej a osobowość dziecka; 8.5. Rysunek terapeutyczny. Rozdział 9 Trening uważności – monitorowanie pracy własnego mózgu: 9.1. Czym jest uważność?; 9.2. Leczenie właściwości uważności; 9.3. Mentalny trening uważności; 9.4. Ćwiczenia treningu uważności; 9.5. Ból a mózg. Rozdział 10 Terapeutyczne recepty na zdrowy mózg: 10.1. Głęboki układ limbiczny; 10.2. Jądra podstawne; 10.3. Kora przedczołowa; 10.4. Zakręt obręczy; 10.5. Płaty skroniowe; 10.6. Mózg na kozetce; 10.7. Trening rozciągania pamięci. Zakończenie. Bibliografia.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-85713-61-1
I. Nurty teoretyczne i szkoły psychoterapii 1. Psychoanaliza 2. Terapia behawioralno-poznawcza 3. Terapia humanistyczno - egzystencjalna 4. Terapia systemowa 5. Studia przypadków 6. Inne szkoły psychoterapeutyczne 7. Psychoterapia z perspektywy neurobiologicznej II. Przygotowanie do psychoterapii i jej przebieg 8. Przygotowania do podjęcia psychoterapii 9. Ogólna charakterystyka procesu psychoterapii III. Procesy i zjawiska w psychoterapii 10. Dynamika relacji pacjent - terapeuta 11. Zjawisko oporu pacjenta przez zmianą 12. Doświadczenie Katharsis, odreagowanie i ekspresja "ja" 13. Wgląd, samopoznanie i schematy poznawcze w terapii 14. Procesy warunkowania i społecznego uczenia się w terapii IV. Podstawowe techniki i procedury psychoterapii 15. Techniki psychoanalityczne 16. Techniki behawioralno-poznawcze 17. Techniki podejścia humanistyczno - egzystencjalnego 18. Techniki innych szkół psychoterapii 19. Inne techniki psychoterapii
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia / Uniwersytet Jagielloński)
ISBN: 978-83-233-3553-5
Zawiera: I.Superwizja zagadnienia ogólne: Znaczenie superwizji; Superwizja – zagadnienia ogólne i szczegółowe; Superwizja w terapii poznawczo-behawioralnej. II.Wybrane aspekty psychoterapii poznawczo-behawioralnej istotne dla procesu superwizji: Superwizja w psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży; Występowanie objawów psychopatologicznych w schorzeniach ogólnoustrojowych – znaczenie w konceptualizacji problemu pacjenta; Podstawy psychofarmakologii w kontekście konceptualizacji poznawczej; Terapeuta poznawczo-behawioralny jako terapeuta empatyczny; Dopasowanie osobowości pacjent-terapeuta a skuteczność psychoterapii; Higiena psychiczna psychoterapeuty – jak skutecznie dbać o siebie; Terapia poznawczo-behawioralna i superwizja w kontekście wielokulturowym. III.Zagadnienia etyczne i prawne w terapii i superwizji: Filozoficzne aspekty kodeksu etycznego w zawodzie psychologa/psychoterapeuty; Aspekty etyczne psychoterapii i superwizji terapii poznawczo-behawioralnej; Prawne aspekty psychoterapii; Posłowie. IV.Aneksy: Niezbędnik superwizora; Kształcenie superwizorów – przykłady standardów i programu szkolenia superwizorów Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB); Kodeks etyczny Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia / Uniwersytet Jagielloński)
ISBN: 978-83-233-4452-0
Zawiera: Część I. Początek terapii poznawczej. 1. Wstęp. Część II. Techniki. 2. Wywoływanie myśli; 3. Ocena i weryfikacja myśli; 4. Ocena założeń i zasad; 5. Przetwarzanie informacji i błędy logiczne; 6. Modyfikacja procesu podejmowania decyzji; 7. Reakcja na natrętne myśli i ich ocena; 8. Modyfikacja zmartwień i ruminacji; 9. Spojrzenie z perspektywy; 10. Określanie i modyfikacja schematów; 11. Techniki regulacji emocjonalnej. Część III. Konkretne zastosowania. 12. Analiza i kwestionowanie zniekształceń poznawczych; 13. Modyfikacja potrzeby aprobaty; 14. Kwestionowanie samokrytycyzmu; 15. Radzenie sobie ze złością; 16. Uwagi końcowe.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-233-1923-8
Zawiera: Wstęp. Część I: Teoria i metateoria terapii poznawczej: Rozdział 1: Teoria: Wczesna faza rozwoju teorii poznawczej; Formalne stanowisko teorii poznawczej; Kierunki i problemy teoretyczne; Kierunki przyszłego rozwoju. Rozdział II: Metateoria: Natura teorii; Przyczyny; Natura funkcji poznawczych; Procesy poznawcze jako pomost pomiędzy teorią a praktyką kliniczną; Wnioski. Rozdział III: Poznawcza mediacja skutków zachowania: Konflikty dotyczące czasu wystąpienia skutków zachowania; Funkcje poznawcze a mediacja skutków zachowania; Wnioski. Część II: Terapia poznawcza i integracja psychoterapii: Rozdział IV: Analiza ideologii integracyjnej: Problemy ideologii integracyjnej; rozwiązania proponowane przez terapię poznawczą; Wnioski. Rozdział V: Terapia poznawcza jako teoria integrująca praktykę kliniczną: Rola teorii; Kryteria teorii naukowej; Terapia poznawcza i integracja teoretyczna; Wnioski. Część III: Terapia poznawcza jako terapia integrująca: przykłady z teorii i praktyki klinicznej: Rozdział VI: Zaburzenie z napadami paniki: zbieżność teorii warunkowania i teorii poznawczej: Zaburzenie z napadami paniki w ujęciu teorii warunkowania i teorii poznawczej; Zbieżność teoretycznego modelu warunkowania i modelu poznawczego; Ku unifikacji psychologicznej teorii zaburzenia z napadami paniki; Rozdział VII: Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne: Diagnoza idiograficzna: Wykorzystanie badań podstawowych w psychologii: Przykład reaktancji psychologicznej; Dystansowanie się lub spojrzenie z perspektywy; Poznawcza zawartość treściowa i przetwarzanie informacji; Kontekst interpersonalny; Koncentrowanie się na emocjach; Wyrażane emocje i stres interpersonalny; Skupienie uwagi na obrazie samego siebie; Walidacja ekologiczna; Empiryczny status metod terapii poznawczej: Przegląd badań. Epilog. Bibliografia. Indeks.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
(Psychiatria i Psychoterapia / Uniwersytet Jagielloński)
ISBN: 978-83-233-3496-5
Zawiera: R. 1 Wprowadzenie: Przegląd współczesnej terapii poznawczo-behawioralnej par i rodzin; Zasady teorii uczenia się; Zasady terapii poznawczej; Integracyjny potencjał terapii poznawczo-behawioralnej. R. 2 mechanizm zmiany w terapii par i rodzin: Procesy poznawcze; Przywiązanie i afekt; Znaczenie zmiany behawioralnej. R. 3 Miejsce schematu w terapii poznawczo-behawioralnej: Pojęcie schematu; Myśli automatyczne i schematy; Ukryte schematy i zniekształcenia poznawcze; Rozpoznawanie schematów z rodzin pochodzenia i ich wpływ na relacje małżeńskie i rodzinne; Procesy poznawcze i schematy międzypokoleniowe. R. 4 Znaczenie procesów neurobiologicznych: Znaczenie ciała migdałowatego; Poznanie a emocje. R. 5 Metody diagnozy klinicznej: Wstępne wspólne wywiady; Konsultacje z poprzednimi terapeutami lub innymi specjalistami w dziedzinie zdrowia psychicznego; Inwentarze u kwestionariusze; Dodatkowe testy i oceny psychologiczne; Genogramy; Diagnoza i konceptualizacja przypadku dokonywane na bieżąco w toku terapii; Specyficzne trudności związane z procesem diagnostycznym; Obserwacje zachowania i zmiana behawioralna; Ustrukturyzowane interakcje rodzinne; Ocena procesów poznawczych; Wywiady indywidualne; Rozpoznawanie ogólnych wzorców i głównych problemów relacyjnych; Ocena motywacji do zmiany; Informacje zwrotne na temat oceny diagnostycznej; Rozpoznawanie myśli automatycznych i przekonań kluczowych; odróżnianie przekonań kluczowych od schematów; Negatywne obramowanie i jego rozpoznawanie; Rozpoznawanie i nazywanie zniekształceń poznawczych; Przekładanie myśli, emocji i zachowań w procesie konceptualizacji; Atrybucja i standardy oraz ich rola w ocenie diagnostycznej; Skupienie się na nieadaptacyjnych wzorcach behawioralnych; testowanie i reinterpretacja myśli automatycznych; Sformułowanie planu leczenia. R. 6 Techniki poznawczo-behawioralne: Zaznajomienie par i członków rodziny z modelem poznawczo-behawioralnym; Rozpoznawanie myśli automatycznych i skojarzonych z nimi emocji i zachowań; Praca ze schematami i ich restrukturyzacja; Wprowadzanie inscenizacji poprzez przeformułowanie i próbę w wyobraźni; Techniki behawioralne; Przygotowanie się na możliwość nawrotu; radzenie sobie z przeszkodami i oporem przed zmianą; negatywizm partnerów i ich niewiara w możliwość zmiany; Różnice w planach; Lek przed zmianą istniejących wzorców w związku; Rezygnacja ze spostrzeganej władzy i kontroli; Kwestie związane z wzięciem na siebie odpowiedzialności za zmianę; Przeszkody. R. 7 Zagadnienia specjalne: Rozwód; Wrażliwość kulturowa; Depresja, zaburzenie osobowości lub inna choroba psychiczna; Romanse pozamałżeńskie; Nadużywanie substancji psychoaktywnych; Przemoc domowa; Przeciwwskazania do podejścia poznawczo-behawioralnego i jego ograniczenia; Pary i rodziny w sytuacji kryzysu; pary jednopłciowe i ich dzieci; Nietypowe konsultacje dotyczące par i rodzin; Koterapia z parami i rodzinami; leczenie wielopoziomowe; R. 8 Rozszerzenie terapii poznawczo-behawioralnej: Techniki oparte na akceptacji; uważność. R. 9 Przykłady kliniczne: Pułapka emerytury; Rodzina żarłoków. R. 10 Epilog. Dodatek A: Kwestionariusze i skale dla par i rodzin; Dodatek B: Zapisy dysfunkcjonalnych myśli.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 61 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7489-730-3
Zawiera: 1. Wstępne informacje dla terapeutów; 2. Sesja pierwsza: psychoedukacja i uzasadnienie terapii; 3. Sesja druga: stworzenie hierarchii objawów i psychoedukacja; 4. Sesja trzecia: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz kwestionowanie negatywnych założeń; 5. Sesja czwarta: restrukturyzacja poznawcza i redukcja poczucia winy; 6. Sesja piąta: radzenie sobie z obsesjami i reakcje rodziny pacjenta na zaburzenie; 7. Sesja szósta: ocena postępów i odpowiedzialność dziecka za przebieg leczenia; 8. Sesja siódma: usuwanie przeszkód na drodze realizacji ekspozycji i wtórne korzyści z zaburzenia; 9. Sesja ósma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz różnice między zachowaniami wynikającymi i niewynikającymi z zaburzenia; 10. Sesja dziewiąta: praca nad trudnymi objawami i troska o dobrostan rodziny; 11. Sesja dziesiąta: praca nad trudnymi objawami i rozwiązanie ewentualnych problemów; 12. Sesja jedenasta: planowanie zakończenia terapii i zapobieganie nawrotom zaburzenia; 13. Sesja dwunasta: zakończenie terapii; Aneks 1. Skala Obsesji i Kompulsji Yale-Brown dla Dzieci - Childreris Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scalę (CY-BOCS); Aneks 2. Formularze oceny ogólnej poprawy stanu pacjenta
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7489-728-0
Zawiera: 1. Wstępne infomacje dla terapeutów; 2. Diagnoza - ocena nasilenia objawów; 3. Sesja pierwsza: wprowadzenie do programu terapii; 4. Sesja druga: podstawy terapii - praca z rodzicami; 5. Sesja trzecia: przedstawienie dziecku programu terapii; 6. Sesja czwarta: terapia z udziałem całej rodziny; 7. Sesja piąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz modelowanie; 8. Sesja szósta: ekspozycja i powstrzymanie oraz wprowadzenie do metody budowania rusztowania; 9. Sesja siódma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji z wykorzystaniem metody budowania rusztowania; 10. Sesja ósma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji - środkowa część hierarchii objawów oraz stosowanie narzędzi w różnych kontekstach; 11. Sesja dziewiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji - środkowa część hierarchii objawów oraz poszerzanie zakresu stosowania strategii; 12. Sesja dziesiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji - górna część hierarchii objawów oraz przygotowanie do zakończenia terapii; 13. Sesja jedenasta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji - górna część hierarchii objawów oraz zapobieganie nawrotom zaburzenia; 14. Sesja dwunasta: podsumowanie terapii i przyjęcie pożegnalne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Authority data
Authority data
Terapia poznawczo-behawioralna (hasło przedmiotowe)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again