27 results
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-88278-29-0
I. Wychowanie przedszkolne w polityce oświatowej: Wychowania przedszkolne w polityce edukacyjnej Unii Europejskiej; Problem upowszechniania wychowania przedszkolnego w świetle raportów oświatowych; Dzieciństwo jako wartość- dylematy, rozstrzygnięcia końca XX wieku, propozycje; Polityka oświatowa gmin wobec edukacji przedszkolnej na początku lat dziewięćdziesiątych. Demistyfikacja mitów i złudzeń; Przedszkole elementem polityki społecznej; II. Nauczyciele przedszkola- kształcenie i doskonalenie zawodowe: Od ochroniarki do profesjonalnego wychowawcy przedszkolnego; Samokształcenie nauczycieli wychowania przedszkolnego wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku; Działalność informacyjno-edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców; III. Edukacja przedszkolna dzieci niepełnosprawnych: Kształcenie dzieci niepełnosprawnych w przedszkolach specjalnych; Integracyjna edukacja w przedszkolu; IV. Rozwój i wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym: 1. Rozwój i wychowanie umysłowe: Znaczenie metody Marii Montessori dla rozwoju integracji sensoryczno-motorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym; Innowacyjne działania przedszkola w zakresie wprowadzania dziecka trzyletniego w świat pisma; 2. Osiągnięcia dzieci w rozwoju społecznym: Przystosowanie dzieci trzyletnich do przedszkola; Współpraca i wzajemna pomoc w kontaktach dzieci pięcioletnich; Obraz własnej osoby a kompetencje poznawcze i funkcjonowanie społeczne dzieci kończących edukację przedszkolną; Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym; 3. Rozwój i wychowanie estetyczne i techniczne dzieci: Animacja społeczno-kulturalna w edukacji przedszkolnej; Rola nauczyciela w inspirowaniu twórczości plastycznej dzieci przedszkolnych w świetle opinii nauczycieli; Uzdolnienia, zainteresowania i umijetności muzyczne dzieci sześcioletnich; Komputer w przedszkolu; 4. Diagnozowanie rozwoju dzieci: Poznawanie rozwoju dziecka- możliwości diagnostyczne i profilaktyczne przedszkola.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-233-2055-1
Część I: Wspólnota dla profilaktyki i resocjalizacji. Osłabienie więzi społecznej i zróżnicowanie kulturowe jako źródła patologii społecznej; Przeciwko "wychowaniu do agresji" - czyli o potrzebie i sposobach działania na rzecz zapobiegania agresywności młodego pokolenia; Sowing the Seeds of Peace in School: an Antidote for a Violent World?; Wspólnota działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w warunkach reformowanej kurateli sądowej; Współpraca sądowego kuratora dla dorosłych z instytucjami świadczącymi pomoc na rzecz osób objętych dozorem kuratorskim; Rola biegłego psychologa sądowego w ochronie praw osób poszkodowanych w przestępstwach na tle seksualnym; Rodzice, uczniowie, nauczyciele - wspólnota dla szkolnej profilaktyki uzależnień; Myśl globalnie, działaj lokalnie - współdziałanie młodzieży we wspólnocie lokalnej w ramach lokalnego systemu resocjalizacji; Wsparcie rodzicielskie spostrzegane i oczekiwane przez młodzież szkolną w wieku 13-15 lat a intensywność picia alkoholu - prezentacja wyników badań własnych. Część II: Ku społeczeństwu dla wszystkich. Edukacja na rzecz tworzenia społeczeństwa dla wszystkich. Kontekst niepełnosprawności...; Dialog edukacyjny z osobami niepełnosprawnymi; Profilaktyka niepełnosprawności - wczesne wsparcie dzieci zagrożonych w rozwoju; Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych jako działania profilaktyczne; Powstawanie więzi społeczno-emocjonalnych wśród wychowanków Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących - autobiograficzne studium przypadku; Procedury i standardy usamodzielniania wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (na podstawie badań własnych); Troska o środowisko naturalne w wymiarze globalnym fundamentem edukacyjnej wspólnoty; Edukacja do zdrowia - szansa i wyzwanie; Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży w świetle dokumentów WHO i UE. Część III: Wspólnota rodziny. Europejskie i polskie obszary pracy socjalnej - identyfikacja wybranych kwestii społecznych; Wspólnota wychowawcza rodziny w perspektywie ponowoczesnej; Wspólnota rodziny, szkoły, społeczności lokalnej; Marginalizacja szkolna dzieci z rodzin nisko stratyfikowanych ekonomicznie - fikcja czy rzeczywistość?; Przestrzeń rozwoju uczniów z rodzin dotkniętych bezrobociem; Wspólnota i jednostka - rodzina dysfunkcjonalna w przestrzeni życiowej adolescenta (prezentacja badań własnych).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 978-83-16095-01-09
1. Teoretyczne dyskursy dotyczące teleologii pedagogiki specjalnej: Wstęp do opisania terapii przez twórczość- terapia spotkania- terapia dialogu; Kształcenie pedagogów specjalnych w Polsce. Dyskursy dotyczące działów pedagogiki specjalnej; Odsłanianie brakujących ogniw w historii rehabilitacji; Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężona w kontekście historycznym i stan aktualny; Rozwój tyflopedagogiki; Historyczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju wychowania, edukacji, diagnozy i rehabilitacji wobec jednostek niepełnosprawnych intelektualnie; Historia wychowania i edukacji głuchych z perspektywy surdopedagogiki początku XXI wieku; Wsparcie logopedyczne w ujęciu historycznym w wybranych obszarach i zakresach działalności specjalistycznej; Historia resocjalizacji nieletnich; Rozwój opieki nad ciężko chorym i umierającym; Opieka nad ludźmi słabymi w kościele; 2. Dyskursy nad wspomaganiem rozwoju: Metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz; Metoda ruchu rozwijającego w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym; Terapia Knillów- Rys historyczny; Terapia muzyką- geneza i rozwój zjawiska; Snoezelen- geneza i pionierskie działania na świecie
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7744-006-3
1.Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego ewolucja; 2. Wymiary niepełnosprawności intelektualnej; 3. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej; 4. Początki opieki nad osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i ich edukacja; 5. Edukacja i wychowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie; 6. Zaburzenia mowy dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ich terapia; 7. Sytuacja rodziców i dzieci niepełnosprawnych intelektualnie; 8. Z zagadnień deontologii zawodu pedagoga specjalnego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 61 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Oblicza pedagogiki - spojrzenie zza wschodniej granicy)
ISBN: 978-83-931674-3-2
I. W kierunku edukacji inkluzyjnej: 1. Aktualne problemy rozwoju teorii i praktyki nauczania dzieci niepełnosprawnych intelektualnie na Ukrainie; 2. Oświata inkluzyjna jako kwestia społeczno-pedagogiczna; 3. Społeczno-pedagogiczne warunki integracji dzieci z zaburzeniami rozwoju psychofizycznego w ogólnoświatową przestrzeń Ukrainy; 4. Indywidualizacja zajęć szansą na postęp edukacyjny dzieci niepełnosprawnych intelektualnie; II. Miejsce i rola rodziny w życiu dziecka niepełnosprawnego: 1. Właściwości rodzinnego wychowania dziecka z niepełnosprawnością psychofizyczna; 2. Rodzice dzieci niepełnosprawnych: szanse i zagrożenia w relacjach małżeńskich; 3. Rodzina w procesie wychowania dziecka niepełnosprawnego; 4. Organizacja działalności zabawowej dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie; 5. Niepełnosprawność intelektualna jako wynik zaburzeń w rozwoju ontogenetycznym; 6. Wsparcie psychologiczne dziecka z zaburzeniami rozwoju; III. Działania twórcze a rozwój dzieci niepełnosprawnych intelektualnie: Wykorzystywanie metody arteterapii w edukacji specjalnej; 2. Rola dramy i teatralnych gier fabularnych w rozwijaniu dzieci niepełnosprawnych; 3. Wykorzystanie dorobku L.S. Wygotskiego w pracy korekcyjnej szkoły specjalnej; 4. Historie z życia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
ISBN: 83-227-2114-5
1. Proces rehabilitacji jako wyznacznik skuteczności kształcenia specjalnego, 2. Kształcenie specjalne w kontekście konwencjonalnych oddziaływań rehabilitacyjnych na dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, 3. Metodologia badań własnych, 4. Metoda ośrodków pracy w świetle badań własnych
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-61209-15-7
Cz.I Teoretyczne podstawy analizy problmatyki dotyczącej wspomagania rodziny z dzieckiem chorym i niepełnosprawnym: 1. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym wyzwaniem dla działań wspomagających, 2. Środowiskowe komponenty procesu wspomagania. Cz.II Analiza wyników badań własnych: 1. Diagnoza sytuacji życiowej rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi i chorymi, 2. Potrzeby rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi i chorymi, 3. Wspomaganie rodzin z dziemi niepełnosprawnymi przez sektor samorządowy i pozarządowy, 4. skuteczność działań wspomagających rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi w środowisku lokalnym
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7850-411-5
1. Socjalizacja dziecka w rodzinie; 2. System opieki zastępczej w Polsce; 3. Dzieci z niepełnosprawnością w rodzinach zastępczych i adopcyjnych; 4. Założenia metodologiczne badań własnych; 5. Sytuacja rodzin adopcyjnych i zastępczych wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w świetle badań własnych.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
(Prace Monograficzne / Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; Nr 552)
ISBN: 978-83-7271-587-6
1. Znaczenie zmysłu wzroku w psychomotorycznym rozwoju dziecka; 2. Deficyt wzrokowy- problemy klasyfikacji i diagnozy; 3. Ograniczenia w realizacji potrzeb dziecka niewidzącego; 4. Rozwój emocjonalno-uczuciowy i społeczny dziecka niewidzącego; 5. Kompetencje społeczne i relacje interpersonalne; 6. Percepcja świata przez dziecko niewidzące; 7. Rozwój intelektualny i rozwój mowy dziecka niewidzącego; 8. Wczesna interwencja interdyscyplinarna; 9. Rehabilitacja przez wychowanie
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-8019-829-6
Zawiera: R. 1 Rola technologii informacyjno-komunikacyjnych w życiu osób z niepełnosprawnościami: Niepełnosprawność – modele i ich ewolucja; definiowanie niepełnosprawności a rola technologii; Nowe media i technologie informacyjno-komunikacyjne – wybrane implikacje pedagogiczne; Socjalizacja a nowe media – kontekst niepełnosprawności; Pedagogika medialna w cyfrowych czasach; Podsumowanie. R. 2 Pozytywne aspekty korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla osób z niepełnosprawnością: Technooptymizm – Internet jako uniwersalne narzędzie przekraczania ograniczeń; Technologie informacyjno-komunikacyjne i Internet jako narzędzia wspomagające realizację celów pedagogiki specjalnej; Internet a tożsamość i autoprezentacja użytkowników z niepełnosprawnościami; Internet a upodmiotowienie i autonomia osób z niepełnosprawnościami; Podsumowanie. R. 3 Korzystanie z Internetu przez osoby z niepełnosprawnościami – ograniczenia, bariery, obszary ryzyka: Od cyfrowego podziału do cyfrowej nierówności; Poza niepełnosprawność – korzystanie z Internetu a znaczenie czynników społeczno-demograficznych; Dostosowanie jako warunki korzystania z narzędzi ery cyfrowej; Internet a niepełnosprawność – między technofobią i technoutopią; Internet a niepełnosprawność – obszary zaniedbane; Podsumowanie. R. 3 Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej: Niepełnosprawność intelektualna – kwestie definicyjne; Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną; Niepełnosprawność intelektualna a izolacja społeczna i stygmatyzacja; Czas wolny osób z niepełnosprawnością intelektualną; Podsumowanie. R. 5 Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną a Internet – obszary szans i nadziei: Między edukacją i rehabilitacją – technologie informacyjno-komunikacyjne w uczeniu się i wspomaganiu rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną; Tożsamość osób z niepełnosprawnością intelektualną a relacje z innymi w mediach społecznościowych; Wsparcie online osób z niepełnosprawnością intelektualną; Nowe media a upodmiotowienie osób z niepełnosprawnością intelektualną; Wzory korzystania z Internetu w czasie wolnym przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną; Podsumowanie. R. 6 Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualna a Internet – kontekst barier i ryzyka: Internet a zachowania ryzykowne osób z niepełnosprawnością intelektualną – czynniki chroniące i czynniki ryzyka; Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich podatność na stawanie się ofiarą krzywdzenia w Internecie; Młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną i ryzyko wykorzystywania w Internecie; Zaangażowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w przemoc tradycyjną i cyberbullying; Podsumowanie. R. 7 Znaczący dorośli a korzystanie z Internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Rodzice a zarządzanie ryzykiem online dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; profesjonaliści a cyfrowe kompetencje podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną; technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzie wspierania rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną; Rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w poszukiwaniu wsparcia w Internecie; Podsumowanie. Podsumowanie i wnioski – w stronę edukacji medialnej ukierunkowanej na młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-89518-06-6
I. Nowe teorie i modele w pedagogice specjalnej. Podstawy filozoficzne i metodologiczne oraz rozwiązania prawne: Programy resocjalizacji w ramach prewencji kryminalnej osób młodocianych w republice Czeskiej (możliwości i granice aktualnej praktyki więzienniczej). Poradnictwo pedagogiczno-psychologiczne w szkolnictwie Republiki Czeskiej. Wczesna interwencja u niemowląt i małych dzieci niepełnosprawnych oraz ich rodzin. Skuteczność działania i kierunki rozwoju. Metodologiczne dylematy badań problematyki niedostosowania społecznego i resocjalizacji. Ustawodawstwo i spory dotyczące osób niepełnosprawnych w Stanach Zjednoczonych. Przyczyny bytu pedagogiki specjalnej. II. Proces diagnostyczny: możliwości i ograniczenia: Analiza treści i poziomu graficznego rysunków wykonywanych spontanicznie i według instrukcji przez dzieci autystyczne. Rola teamu w diagnozowaniu i terapii dziecka z wadą słuchu. Znaczenie Testu Świadomości Fonologicznej w diagnozie dysleksji. Problemy diagnozowania zachowań samouszkadzających osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wczesna diagnoza i interwencja wobec dzieci z zaburzeniami zachowania. Współczesne metody relaksacyjno-medytacyjne jako forma przemocy nad dzieckiem. problemy w diagnozowaniu psychologicznym małych dzieci z objawami dysfunkcji mózgowych. Neuroobrazowanie i ograniczenia wynikające z zastosowania skali Dojrzałości Umysłowej Columbia do badania dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. III. Wczesna i późna interwencja - propozycje terapeutyczne, wspomaganie rozwoju i wychowanie: Wspomaganie rozwoju dzieci z lekką niepełnosprawnością umysłową poprzez kształtowanie poczucia sukcesu. Diagnoza i terapia dziecka niepełnosprawnego wzrokowo poprzez zastosowanie sztuki muzycznej. Poziom agresji u chłopców trenujących kick-boxing. Wspomaganie rozwoju psychofizycznego dzieci niepełnosprawnych przez muzykę. Zastosowanie ustno-twarzowej terapii regulującej według metody Castillo-Moralesa u dzieci z zespołem Downa. Rola muzykoterapii w usprawnieniu dzieci z niepełnosprawnościami wielozakresowymi. Improwizacje muzyczno-ruchowe w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci z cechami lękliwości społecznej. Teoretyczne podstawy ustno-twarzowej terapii regulacyjnej wg koncepcji Castillo-Moralesa i jej praktyczne zastosowanie w pracy z dziećmi z nieprawidłowym napięciem mięśniowym. Autyzm - najnowsze postępy w leczeniu farmakologicznym. Zastosowanie technik projekcyjnych w pracy z dzieckiem zahamowanym w kontaktach społecznych. IV. Rozwój dziecka. Problematyka oceny postępów i poziomu funkcjonowania: Wpływ procesu terapeutycznego na poziom i profil rozwoju psychoruchowego dzieci z autyzmem. Ocena poziomu rozwoju morfofunkcjonalnego dzieci i młodzieży niedosłyszącej i głuchej. Rozwój społeczny dzieci rozpoczynających naukę szkolną w kontekście typów zachowań. Co Nauczyciel powinien wiedzieć o wrodzonej łagodnej hipotonii; (BCH - Bening Congenital Hypotomia), Teoria integracji sensorycznej a proces diagnozy i terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami rozwoju. Rozwój fizyczny a przystosowanie szkolne uczniów z przejawami zaburzeń emocjonalnych. Koncepcja oceny postępów w rozwoju psychometrycznym dzieci z uszkodzeniem układu nerwowo-mięśniowego. Zespół Williamsa, zespół Huntera i choroba Hirschsprunga: trzy rzadko występujące zaburzenia, będące w sferze zainteresowań pedagogów specjalnych. Problemy diagnozy i rewalidacji dziecka z równoczesnym ubytkiem słuchu i wzroku we wczesnym okresie rozwoju. V. Rodzina, system opieki i poradnictwo: zachowania prozdrowotne inwalidów aspekcie HIV/AIDS. Rodzice dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, kształcących się w różnego typu placówkach oświatowych. Funkcjonalność instytucji resocjalizacyjnej. Centrum Doradztwa Rodzinom Dzieci Słabo Widzących. Przestępczość nieletnich upośledzonych umysłowo. Autorski program innowacyjny dotyczący zmian organizacji pracy w szkole dla dzieci autystycznych. VI. O nowe miejsce dla osoby niepełnosprawnej: Droga do dorosłości młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - problemy i możliwości ich rozwiązywania. Opiekun - Wychowawca - Asystent. Dlaczego późna interwencja? Terapia czy wychowanie. Człowiek niepełnosprawny ruchowo i umysłowo wobec problemów życia codziennego - doniesienie z badań. Rola i zadania szkoły w realizacji idei integracji osób z niepełnosprawnością.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-87079-55-3
1. Ewolucja teorii i praktyki pedagogiki specjalnej, 2. Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie, 3. Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących, 4. Rehabilitacja dzieci niesłyszących i słabosłyszących, 5. Rehabilitacja dzieci upośledzonych umysłowo, 6. Terapia wychowawcza dzieci hospitalizowanych i niepełnosprawnych, 7. Korekcja fragmentarycznych deficytów rozwojowych utrudniających dzieciom uczenie się, 8. Pomoc logopedyczna w procesie rehabilitacji., 9. Kształcenie specjalne dzieci wybitnie zdolnych
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 37 (2 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7338-367-8
1. Ekosystem rozwoju i wychowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: Pedagogiczne, społeczne i medyczne problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych a wielokontekstowe wymiary koncepcji rozumienia niepełnosprawności; Rozwój dziecka w okresie edukacji wczesnoszkolnej; Holistyczne wspomaganie dzieci z trudnościami w rozwoju; Wczesne wspomaganie zdrowotno-rozwojowe dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Systemowa diagnoza dla rozwoju; Rodzina jako system wspomagania rozwoju i społecznego wsparcia (jako dawca i biorca wsparcia). Sytuacje wspomagania rozwoju dziecka w rodzinie; Szkoła jako miejsce edukacji, zdrowia i "równych szans" kształcenia uczniów niepełnosprawnych; Możliwości i konteksty rozwoju oraz wychowania w perspektywie integracji i normalizacji życia osób niepełnosprawnych. 2. Problematyka pracy i metodologiczna charakterystyka badań własnych: Przedmiot, cel oraz charakter badań; Podstawowe założenia badawcze, problemy, hipotezy; Metoda badań i techniki badań; Teren badań i dobór próby badawczej; Organizacja i przebieg badań. 3. Warunki wspomagania rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w rodzinie: Sytuacja materialna rodziny z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim i jej znaczenie dla wypełniania funkcji wspomagania jego rozwoju i wychowania; Pedagogiczne aspekty wypełniania funkcji wspomagania rozwoju przez badane rodziny. 4. Szkoła jako system wspomagania rozwoju, profilaktyki, zdrowia i edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim: Szkoła w perspektywie rozwoju; Profilaktyczno-terapeutyczna gotowość szkoły na przyjęcie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Diagnostyczno-rewalidacyjna gotowość szkoły na przyjęcie i usprawnianie uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim; Atmosfera pomocy; wsparcia w środowisku szkoły; Zmiany dokonywane w szkole dla zabezpieczenia specjalnych potrzeb uczniów; 5. Środowisko lokalne jako system wspomagania rozwoju dziecka oraz wsparcia jego rodziny: Formy pomocowego wsparcia dla rodziny podejmowane ze strony lokalnego środowiska; Wsparcie rodziny ze strony instytucjonalnych form pomocy; Możliwości zapewnienia dzieciom specjalistycznych zajęć terapeutyczno-wychowawczych wspomagających rozwój; Globalna ocena środowiska lokalnego jako systemu wspomagania rozwoju dziecka - profilaktyki, zdrowia i edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. 6. Intensywność i wszechstronność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju w zakresie wzajemnych kontaktów i więzi na poziomie mikrosystemu dziecka: Zakłócenia atmosfery emocjonalno-wychowawczej w rodzinie wynikające z reakcji rodziców na wiadomość o niepełnosprawności dziecka; Konflikty w rodzinie wynikające z niepełnosprawności; Konflikty między rodzeństwem; Wzajemne postawy członków rodziny i dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim; Bilans uczuciowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. 7. Intensywność oraz wszechstronność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju w zakresie wzajemnych kontaktów rówieśniczych na poziomie mezosystemu dziecka: Samopoczucie w społeczności klasy szkolnej oraz relacje niepełnosprawnych dzieci z kolegami szkolnymi; Stosunki emocjonalne dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z nauczycielami; Globalna ocena intensywności i wszechstronności oddziaływań systemu wspomagania rozwoju w zakresie wzajemnych kontaktów na poziomie dziecka. 8. Różnorodność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju w zakresie uruchamiania strategii optymalizujących rozwój oraz pomoc dziecku i jego rodzinie na poziomie ekosystemu: Rodzaje pomocy udzielanej dziecku z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Oczekiwania oraz otrzymywania przez dziecko pomoc ze strony szkoły; Wsparcie społeczne rodziny dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Współpraca rodziców ze szkoła; Warunki wzajemnej współpracy organizowane prze szkołę. 9. Intensywność i wszechstronność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju dla eliminowania barier, społecznych stereotypów, w tym prezentowane postawy i wartości na poziomie makrosystemu dziecka: Hierarchia wartości dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Postawy nauczycieli wobec osób niepełnosprawnych; Hierarchia wartości nauczycieli; Postawy środowiska lokalnego wobec niepełnosprawnego dziecka i jego rodziny. 10. Warunki wspomagania badanych dzieci oraz intensywność i wszechstronność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju tych dzieci a ich wszechstronny rozwój, w tym ich psychospołeczna integracja ze szkolnymi kolegami-rówieśnikami: Interpersonalne i intrapersonalne kompetencje rozwoju i wychowania dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Psychospołeczna integracja dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; Warunki oraz intensywność i wszechstronność oddziaływań systemu wspomagania rozwoju a kompetencje rozwojowe dzieci i psychospołeczna integracja z pełnosprawnymi rówieśnikami
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 83-89518-39-2
I. Wybrane problemy funkcjonowania dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością w świetle najnowszych teorii pedagogiki specjalnej: Skuteczne stawiane celów w edukacji specjalnej osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w oparciu o paradygmat lingwistyczny; Asymetria funkcjonalna dynamiczna młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (próba analizy); Tożsamość dziecka niepełnosprawnego w warunkach integracji; Empowerment - szansa czy zagrożenie dla społecznej adaptacji dorosłych osób upośledzonych umysłowo; Młodzież wobec eksperymentowania z narkotykami. Kontekst pedagogiczny: między permisywnością a restryktywnością; Modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny, kulturowy) a studia nad niepełnosprawnością (disability studies); II. Diagnostyka i symptomatyka zaburzeń rozwojowych: Umiejętności - zdolności adaptacyjne człowieka jako kryterium w procesie diagnostycznym niepełnosprawności intelektualnej; Dziecko autystyczne a wczesna diagnoza i organizowanie systemu wsparcia rozwoju; Neuropoznawczy mechanizm "czytania umysłu" u dzieci z autyzmem; Łagodny kraniec autystycznego spektrum - specyfika pracy z dobrze funkcjonującymi dziećmi z autyzmem i dziećmi z zespołem Aspergera; Psychospołeczne funkcjonowanie chłopców z zespołem kruchego chromosomu X; Ujęcie różnicujące autyzm i zatrucie rtęcią; Charakterystyka psychopedagogiczna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; Etiologia głuchoślepoty a specyfika funkcjonowania dziecka z równoczesnym uszkodzeniem słuchu i wzroku; III. Możliwości zastosowania i efektywność różnych form terapii służących wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży: Wybrane metody oraz formy rehabilitacji i wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych; Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej; Możliwości wykorzystania biblioterapii w pracy z osobami przewlekle chorymi; Wykorzystanie metody Knillów w terapii dzieci z głębokimi deficytami rozwoju - autyzm; Niewerbalne sposoby porozumiewania się dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością; Rewalidacyjne funkcje wychowania fizycznego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie wobec wyzwań współczesności; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym - jego specyficzne potrzeby edukacyjne.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
ISBN: 978-83-7405-250-4
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze i rozwojowe dziecka niepełnosprawnego, 2. Niepełbosprawność dzieci i młodzieży i jej charakterystyka, 3. Metodologia badań własnych, 4. Przezycia emocjonalne rodziców związane z akceptacją niepełnosprawności dziecka, 5. Podstawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego w rodzinie, 6. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych, 7. Świadomość i oddziaływania wychowawcze rodziców w stosunku do dziecka niepełnosprawnego
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia
All copies are currently on loan: sygn. 37 (1 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 37 (1 egz.)
Authority data
Authority data
Authority data
Authority data
Authority data
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again